søndag den 5. august 2012

Koteletter i fad med hjemmebagt hvidløgsflute

Det er en ret, der kan være rigtig kedelig, og den kan være helt fantastisk. Jeg har efterhånden været nogle opskrifter igennem, og har endelig fundet frem til en version, der bare smager supergodt. Primær inspiration er hentet hos opskrifter.nu, men jeg har pillet lidt i opskriften, så den passer til vores smagsløg :)

Hvidløgsflute passer rigtig godt til koteletter i fad, så jeg lavede lige et par flutes i eftermiddag, hvoraf det ene blev til et hvidløgsflute. Det smager rigtig skønt. Jeg har tidligere postet opskriften på hvidløgsflutet, så det kommer ikke i det her indlæg, men du kan finde det her.

Vi bruger altid basmati-ris, når vi får ris herhjemme, fordi de har en rigtig god smag og dufter fantastisk. Livet er for kort til ris i kogepose, hvis du spørger mig ;) Det er bare ekstra bøvl, når man skal stå og fedte med posen. 


Koteletter i fad (2 personer)

4-5 små middagskoteletter eller 2-3 meget store)
1 pakke bacon i skiver
2 løg
2 fed hvidløg
2 dåser cocktailpølser (eller brug dem med skind, hvis du hellere er til det)
2 dåser hakkede tomater
1-2 dl fløde 9%
2 tsk paprika (jeg bruger edelsûss)
Salt og friskkværnet peber

Ris:
5 dl vand
3 dl basmatiris
Salt

Brun koteletterne og læg dem i et ovnfast fad.

Klip (eller skær) baconen i stykker og brun det i en stor gryde (hvis den ikke er med teflon, kan du brune det på en pande - gem der 1 spsk af fedtet). Tag baconen op og hæld fedtet fra gryden (eller panden - put så en spsk af baconfedtet i den store gryde, du vil bruge videre).

Hak løg og hvidløg. Put det i gryden sammen med baconen og cocktailpølserne. Svits, til løgene er klare.

Tilsæt tomaterne og lad det koge lidt op. Tilsæt fløde lidt ad gangen og smag til. Jeg kan godt lide, at man kan smage tomaterne igennem, så jeg bruger ikke 2 dl. Men det er en smagssag :)

Rør paprika i og smag til med salt og friskkværnet peber.

Hæld sovsen over koteletterne og bag det i ovnen 30-60 minutter ved 200 grader. Jeg plejer at lade det stå i ovnen, til sovsen er kogt noget ind og ikke er så våd. Det tager mere end 30 minutter. 

Ris:
Hæld vandet i en gryde og sæt det over at koge. Når det koger, putter du salt i (bruger vist ca. 1 tsk groft salt). Hæld risene i og skru ned for varmen. Sæt et minutur til 10 minutter. Når det kun småkoger, lægger du låg på og lader det passe sig selv.
Når uret ringer, tager du gryden af varmen og lader den stå og trække med låget på i 10 minutter. Derefter er risene klar til at spise, og der er intet vand, der skal hældes fra :)

Aftenens tallerken.



Vi har været ude og køre en tur i eftermiddag med kameraerne. Vi trængte begge to til at få lidt gang i dem igen. Vi endte med bare at køre til en mølle i nærheden og tage nogle naturbilleder, da vi skulle hjem og have maden i ovnen også. Men det var rigtig rart at være afsted. Jeg fik taget et par enkelte billeder, jeg er okay tilfreds med, og så de mange, obligatoriske Christian-billeder, nu jeg havde 50mm'eren på ;) Her er et enkelt af dem, jeg fik taget derude i dag:




Vi har også været en tur på kirkegården på Christians brors gravsted med friske blomster. Vi endte i Superbest for at finde nogle pæne blomster, for Rema1000 havde ikke noget særligt imponerende i dag. Men når vi nu var i Superbest, fik jeg købt noget mere af den rigtig gode mel, jeg helst bager langtidshævede brød med, Økologisk bornholmsk hvedemel. Det giver så megen god smag til brød, så det vil jeg helst ikke løbe tør for. Der røg også en pose hundeprutter og kloakslam i vognen, da jeg for nyligt har læst, at Bonbon er begyndt at sende de enkelte poser på markedet igen.

Jeg må dog have lidt tålmodighed med at komme til at smage dem, da jeg har fået et tilbagefald med min mavesyre. Jeg troede ellers lige, jeg var gået fri. Men havde det rigtig elendigt i går, og i dag er min mave stadig ikke sig selv. Så jeg måtte spise en rest lasagne fra fryseren, mens Christian smovsede i koteletterne. Jeg spiste dog lidt hjemmebagt brød ude alt for meget hvidløg på. Det vil jeg altså have lov til, når jeg har brugt hele eftermiddagen på dem.
Jeg håber på, at det er noget, der er hurtigt overstået, så jeg ikke skal ind i sådan en periode som i vinters/foråret, hvor jeg havde det skidt i flere måneder. Jeg synes, det er lidt bedre i dag, så jeg håber, det bliver bedre de næste dage også. Så må jeg passe lidt på maven så længe.

Nu vil jeg slutte, så jeg kan hygge lidt med Christian. Dagene flyver jo afsted, og især i weekenderne, så man må nyde den tid, man har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar