tirsdag den 14. august 2012

Skinkeschnitzler med citron og peberrod

Da vi var i biografen den anden dag, skulle maden helst være forholdsvis nem og hurtig at lave, da filmen først var færdig omkring halv syv. Derfor snuppede vi en pakke skinkeschnitzler, da vi handlede i lørdags. Det her er mad, man kan lave på ½ time, og det er jo rart ind imellem. Derudover er det en god ret at lave restemad ud af, da brasede kartofler smager superskønt til. Nu spiser vi ikke så mange kogte kartofler for tiden, så jeg valgte at koge kartofler om eftermiddagen, før vi tog i biografen. De blev lagt i køleskabet, og var så kolde og klar til at blive skåret ud, da vi kom hjem.

Jeg synes egentlig, at skinkeschnitzler er noget lidt kedeligt kød, men på den her måde får de bare meget mere smag. Jeg måtte dog droppe citron og peberrod pga. min mave, men tilbehøret gjorde retten lækker for mig alligevel :) Nogle vælger måske at panere sådan nogle, men det bruger vi ikke herhjemme, især pga. min mave. Og det smager fint uden panering.
Der er også nogle, der synes, der skal kapers og ansjoser på schnitzlerne, men det er ikke lige noget, vi bruger.


Skinkeschnitzler med citron og peberrod (2 personer)

2 skinkeschnitzler
1 citron
Høvlet peberrod

Kolde, kogte kartofler
Olie til stegning (jeg brugte rapsolie)
Groft salt

Frosne ærter
Bearnaise (vi bruger den fra K-salat)

Skær kartoflerne i tern. Varm lidt olie op i en pande og bras kartoflerne ved mellemhøj varme, til de er sprøde og gyldne. Jeg nøjedes med ca. 1 spsk olie, da jeg brugte vores nye pande, der er slip-let. På den måde minimerede jeg, hvor usunde (og farlige for min mave) kartoflerne blev. Drys til sidst med groft salt.

Steg skinkeschnitzlerne, til de er gennemstegte (de bliver lidt hårdere at trykke på) og krydr med salt og peber. Anret schnitzlerne med høvlet peberrod og en citronspringer (skive af citron, der er skåret delvis igennem, så man kan sætte den lidt forvredet oven på kødet).

Hæld ærterne i en varmefast skål. Overhæld dem med kogende vand og lade dem stå lidt. Hæld vandet fra. Gentag dette, og så er de klar til at servere.

Lun bearnaisen og server maden :)




Jeg har stadig store problemer med min søvn. Det er temmelig frustrerende, for jeg har det bare så skidt om dagen pga. det, og har slet ingen energi til at lave noget. Jeg ved efterhånden ikke, hvad der skal til for at give mig en ordentlig og lang nok nattesøvn. 
Det hjælper heller ikke, at jeg har tusind tanker i hovedet, og en masse tankemylder og uro. Det kunne være rart, hvis det snart faldt lidt til ro.

Jeg fik i øvrigt svar på mine blodprøver i går. Det var ikke et godt svar. De var faldet alt for lidt, mente overlægen, og hun lød noget bekymret. Det var bestemt ikke rart at høre. Vi snakkede om, at jeg trods alt kun havde været af medicinen en uge, da de blev taget, og de var da også faldet. Lidt. Derfor forsøger vi igen med blodprøver, som jeg skal have taget på fredag, og som jeg får svar på fredagen efter. Der skal mine tal helst være faldet betydeligt, så vi krydser fingre.
Eller skal jeg i gang med et andet afklaringsforløb, der bl.a. lød til, at jeg skulle have taget prøver af leveren :s Det lyder ret ubehageligt, og jeg ved også godt, at man sandsynligvis leder efter kræft, når man tager sådan en biopsi. Det kan jeg næsten ikke rumme at tænke på. Så prøver at lade være.

Det er nu også noget andet, der fylder meget i hovedet lige nu, og det er det med et nyt medlem i vores kattefamilie. Vi skal snart ud og se en maine coon, vi har et godt øje til, og jeg er noget spændt. Det er en stor beslutning, for man har jo katten længe, og det er vigtigt, at den passer ind. Jeg tror, det hjælper, at det er en killing, for de har nemmere ved at tilpasse sig. Men jeg håber, at den vil passe ind sammen med de andre katte også. 
Vi er i det hele taget spændt på at se opdrættet, kattene og killingerne. Det betyder rigtig meget, at det er et godt og trygt opdræt med styr på tingene, og det er også derfor, vi tager ud og ser det. Selvom det er på Fyn, og køreturen er monster lang. Vi håber, at det er den rigtige kat for os, for det er mentalt rigtig hårdt at tænke så meget på og bekymre sig om, hvorvidt man nu får købt den rigtige kat. 
Jeg ved ikke, om der falder lidt ro på igen, når vi har taget beslutningen, for der er sikkert bare mere at tænke på. Sådan er det bare med mig. Det er svært at komme ud af en periode med tankemylder, når den først er startet. Det kræver 100% ro omkring mig og i hovedet, og det kan jeg bare ikke få lige nu, fordi jeg ikke kan stoppe med at bekymre mig. Øv, det er træls :(

Men vi glæder os da til at se misserne. Jeg skal også nok opdatere om, hvordan besøget går :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar