lørdag den 25. august 2012

Ferieglimt og lidt opdateringer

Nu kan jeg endelig bruge mine fingre igen, så det er tid til en opdatering :) Som jeg skrev i tirsdags, fik jeg nogle dybe bidsår af Ozzy, da vi skulle indfange ham, for at vi kunne komme afsted til Zoo (hvilket vi jo så ikke kom pga. sårene), og jeg var nede ved lægen og få en stivkrampevaccine. Men de ville ikke give penicillin. Om aftenen var min finger ekstremt hævet og helt rød, så vi valgte at ringe til vagtlægeordningen her, som åbenbart også er dem, der henviser til skadestuen. For vi blev henvist til at køre på Holbæk sygehus på skadestuen, så der kunne blive set på min finger.

Lægen der kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke med det samme hos min læge havde fået penicillin, når sårene var så dybe, så det fik jeg udskrevet derfra. Det var ikke med så lidt betænkelighed, jeg tog det, for jeg prøver at holde mig af medicin nu pga. min lever, men jeg kunne jo heller ikke gå med en inficeret finger. 
Min finger har været meget hævet de efterfølgende dage, og det er først i forgårs, jeg kunne begynde at bøje den. Det har betydet, at Christian bl.a. har måttet stå for at lave det meste af maden, da jeg kun kunne bruge én hånd. I går var den noget bedre, og vi besluttede os for at køre en tur i Tivoli. Vi ville nok gerne have været i Zoo, men det er svært at gå rundt og tage billeder, som vi jo gerne vil, når jeg ikke kan bruge begge mine hænder normalt.
Jeg har også fået snakket med overlægen fra Hvidovre, men det kommer jeg ind på længere nede.


Vi havde en rigtig god tur i Tivoli. Det er altid hyggeligt at være der. Vi gik bare rundt og kiggede lidt, da vi ikke lige havde den store lyst til at prøve noget. Og så spiste vi på A Hereford Beefstouw, der jo har indgang fra Tivoli. Det var superlækker med. Gode bøffer med de bedste pommes frites, jeg nogensinde har smagt (jeg fik også en bagt kartoffel af hensyn til maven), og en lækker salatbar. Lige noget for os :) Der var dog ret meget larm derinde, så det var rart at komme udenfor igen, da vi havde spist.

Jeg fik også købt et par småting derinde. Som folk, der kender mig, ved, er jeg bidt af en gal kat (nu bogstavelig talt, tøhø...), så faldt over lidt sjove ting i Tivoli, som jeg bare måtte have med hjem. Det var bl.a. de her spillekort med hologrammer af katte på alle kortene, og så den her fine nøglering, som Christian købte til mig.




Jeg vandt også en kattebamse i en kranautomat - noget af det jeg elsker allermest ved tivolier. Det har jeg gjort, siden jeg var barn. Så jeg stod med stooore øjne og kiggede, da andre stod og fiskede i automaterne. Det er bare så spændende, synes jeg, at prøve at fiske med dem, og glæden er stor, når man vinder noget. Christian kender godt min forkærlighed for de automater, så han har ofte småpenge med, når vi er til sådan noget, så jeg kan få lov at fiske. Her kan man vist se glæden, da jeg stod og lurede på automaterne i går:

 

Jeg købte også lidt til Christian. Han fik noget lækker chokolade fra Sv. Michelsen, der har en forretning i Tivoli. Det er noget virkelig lækker chokolade, og Christian fik en flødebolle og en kop kaffe, før vi tog afsted derindefra, og så tre forskellige stænger med hjem, som han skal hygge sig med i den sidste del af sin ferie.

Vi havde i det hele taget en rigtig dejlig dag. Vi var hjemme lidt over midnat, og crashede i sofaerne, så vi kunne slappe lidt af, før vi skulle sove. Inden vi sov, tog Christian ved mine ømme ben og ryg, den perfekte afslutning på en god dag. Tror, jeg faldt i søvn, mens han masserede min ryg. I nat har vi sovet over 9 timer. Det var lige, hvad vi havde brug for, tror jeg. Vi er begge noget flade i dag, så det er en stille og rolig slap dag, hvor den står på pulled pork til Christian og jeg snupper lidt lasagne, så min mave kan få lidt ro i dag oven på maden i går i Tivoli, da den ikke reagerede frygtelig godt på den.


Nu tilbage til det lidt mere alvorlige. Jeg havde jo som sagt fået at vide i tirsdags, da jeg spurgte om mine blodprøver, at levertallet faktisk var steget, hvilket er noget rigtig møg :( Jeg har "heldigvis" været for optaget af smerterne i min finger til at tænke for meget over det, men lidt er der da blevet tænkt. Jeg har været rigtig bange, og er det egentlig stadigvæk, selvom jeg har snakket med overlægen.
Jeg havde egentlig fået lagt en seddel til hende, om hun ville ringe i onsdags, men hun er kun på afdelingen om mandagen og fredagen, så hun har nok ikke lige set den eller haft tid.

Det var dog en rar samtale med hende. Hun er altid noget forvirret og fortravlet at snakke med, så jeg måtte spørge en masse for at holde styr på det hele. Men det er jo et faktum, at tallene er steget lidt, hvor de burde være faldet, og det gør, at det ikke tyder på, at det er medicinen mod min mavesyre eller p-pillerne, der har været skyld i det meste af mine forhøjede levertal. Så er der kun min epilepsimedicin tilbage.
Jeg spurgte hende, om hun tænkte, at det var noget alvorligt, altså som kræft eller sådan noget, men det tænkte hun slet ikke, sagde hun. Eller at det var noget, jeg var ved at dø af. Tallene peger hen mod, at det er noget medicinbaseret. De tal, der viser, hvordan leveren fungerer lige nu, var heldigvis fine forrige gang. Dog er der en risiko for, at jeg får gulsot, fordi mine bilirubintal også er forhøjede. Det sker forhåbentlig ikke.

Men næste skridt er, at jeg får en indkaldelse til en ultralydsscanning af leveren og skal have taget nogle flere blodprøver. Fordi der er så meget bøvl med, at de får svar på prøverne derinde, skal jeg til Hvidovre for at få taget dem. Men de skal tages, når jeg er derinde til scanningen. Jeg bliver behandlet på dagshospitalet, så jeg kommer til lige så hurtigt som folk, der er indlagt, hvilket jo er rigtig rart. Jeg skulle gerne blive ringet op på mandag af en sygeplejerske, der fortæller mig, hvornår jeg skal til. Måske bliver det allerede i næste uge. Jeg håber, det kan gøres hurtigt.
Hun spurgte mig, om jeg hellere ville følges på Slagelse sygehus, men det vil jeg ikke! Der er bare sket mange fuckups fra deres side i mit sidste forløb derinde, så jeg vil ikke tilbage, med mindre jeg ikke har et valg. 

Jeg går ud fra, at man kigger på, om leveren har den rigtige størrelse og form i sådan en scanning. Det havde den i december, da jeg blev scannet sidst, men der kan jo være sket meget siden.. Jeg skal muligvis også have taget en leverbiopsi :s Det lyder slet ikke rart, men de skal jo finde ud af, hvad der er galt med mig.

Muligvis skal jeg også af min epilepsimedicin, så de kan tjekke, om det er den, der gør forskellen. Det er noget skræmmende, synes jeg, for så risikerer jeg at få anfald igen. Og anfald er lig med nul kørekort i to år fra sidste anfald. Og så er det jo selvfølgelig meget ubehageligt. Jeg har været anfaldsfri i 12 år, så det er ærlig talt ret ubehageligt at skulle af den medicin. Det betyder også, at jeg ikke kan være alene, for jeg er ikke tryg ved at få anfald herhjemme, når jeg er alene. Man kan jo blive kvalt under et anfald, og det skræmmer mig meget. Så jeg må alliere mig med nogen, hvis jeg skal af den medicin.

Men planen er nu, at jeg skal scannes og have taget nye blodprøver inden alt for længe. Og så tager vi den derfra. Forhåbentlig er der godt nyt. Det skal der være. Jeg kan ikke holde ud at tænke på alternativet :(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar