torsdag den 26. december 2013

De sidste adventsgaver og en dejlig jul

Det har været en travl tid op til jul. Der er meget, man skal nå, når man selv står for at holde jul (selvom Christians mor er sød til at hjælpe med maden), så i skyndingen glemte jeg helt at fortælle jer om, hvad der var i julesokken i søndags, 4. søndag i advent. Det går jo ikke, så det vil jeg komme tilbage til her senere i indlægget :)

Vi havde en god juleaften. Jeg lavede ænderne lillejuleaften, som jeg plejer, og der pyntede vi også træet. Det var ellers kommet ind i søndags, men energien var ikke til at gå i gang med det der. Det er et mægtigt flot træ, også i år. Kattene var som sædvanligt meget interesserede i træet, især Phoebe, der har haft travlt med at pille ved pynten og forsøgt at æde grangrenene, på trods af sin dumme mund. Hun er ikke ligefrem verdens klogeste kat! Så vi må være noget over hende. De har også taget nogle gevaldige tumleture omkring træet, så det er godt, at Christian har bundet det fast i loftet!

Phoebe i et artigt øjeblik på sit kradsebræt, mens vi pyntede juletræ.


Den 23. blev ekstra stressende, fordi Phoebe pludseligt blev syg, eller dvs. syg med noget andet end det, hun går med pt... Hun havde pludseligt problemer med at tisse. Rendte i bakken hele tiden og tissede også blod. Med det samme, vi så det, ringede jeg til dyrlægen, men havde egentlig ikke troet, at de var på arbejde så tæt på jul. Det var de heldigvis, så vi ræsede afsted med hende. Hun fik nogle piller og fik kigget på en tår tis, hvilket heldigvis kunne bekræfte, at det "kun" var blærebetændelse, ikke blæresten. Nu skal hun have nogle piller, noget bredspektret, der måske også kan hjælpe på hendes halsirritation, som hun har gået med længe (hun mister stemmen on/off, men vi fik i første omgang at vide, at hun selv skal bekæmpe infektionen). Hun tisser fint igen, men halsen er stadig dum. Jeg håber, det bliver bedre, mens hun får medicinen.

Hun har også stadig problemer med at spise, utroligt nok, på trods af at hun får smertestillende medicin, hendes sår ser pænere ud, selvom der er noget vej endnu, før det er helet helt og hun får jo 100% flydende kost. Så det er noget af en gåde for os, hvad der foregår. Men det gør ondt, når hun spiser, kan vi se. Ind imellem. Andre gange spiser hun helt pænt op. Der er ikke andet at se i munden på hende end såret, der som sagt ser bedre ud. Men vi holder øje med hende. Vi håber lidt, at hendes antibiotika kan gøre en forskel. Men det er jo svært at sige, når vi ikke ved, hvad problemet er. Vi tager en dag ad gangen, og ved heldigvis, at dyrlægen har åbent i morgen og mandag, hvis vi skulle have brug for det.


Nu tilbage til de sidste pakker i julesokken. Der var to pakker denne gang. Den ene pakke indeholdt et par Lindberg-sokker i blå nuancer, som Christian allerede har taget i brug, så dem har jeg ikke billeder af. Men han blev glad for dem og havde dem på juleaften :) Den anden pakke indeholdt verdens bedste mælkechokolade, intet mindre. I november hørte jeg om, hvordan den danske chokoladeproducent Friis-Holm i oktober havde vundet den flotte titel til sin "dark milk"-chokolade. Mælkechokolade vil jeg dog ikke kalde det, når det indeholde 55% kakao. Så er det en mørk chokolade, men Christian er meget glad for chokolade, ikke mindst god chokolade, så det var lige noget for ham, tænkte jeg. Han har endnu ikke smagt på den, for der er jo så mange lækkerier i julen, men han glæder sig meget til at tage hul på den. Jeg er også noget spændt på hans dom :)




Jeg fik mange dejlige gaver til jul. Det, jeg fik mest af, var gavekort til H&M og blu-rays. Begge dele noget, jeg ikke har problemer med at få brugt :) Derudover fik jeg nogle flotte ørestikker af Christian med små, blå sten, som jeg allerede har taget i brug og lidt nyt kameraudstyr i form af en "fjernbetjening" til mit kamera. Det er en ledning med en trigger, man sætter til kameraet, så man kan tage billeder, uden overhovedet at komme til at ryste kameraet, og så man kan tage billeder i længere tid, end det er muligt med kameraet i hånden. Det er en virkelig god ting at have, når man f.eks. tager billeder af stjernerne eller i det hele taget billeder på stativ, hvor man ikke vil risikere, at billederne bliver rystede.

Der var også en enkelt ting til køkkenet, en gasbrænder, så jeg kan lave creme brulee eller andre ting, hvor man karamelliserer eller rister toppen på bagværk eller andre gode sager. Den glæder jeg mig til at få i brug. Og så var der også lidt nye håndklæder. Min faster havde også sendt mig en gave, hvilket var et gavekort til Matas. Hun forkæler mig, for vi er ikke på gave. Det blev jeg også rigtig glad for.
Det var vist det? Tror jeg. Dejlige gaver. Og ja, så lige min egen gave til mig selv, mit nye objektiv. Jeg har ikke været så meget i gang med det endnu, for vi har haft så travlt. Men jeg glæder mig til at komme til at bruge det mere :)




Nu er julen overstået, og vi kan slappe lidt af, nu vi ikke skal bruge kræfter på at forberede den. Det trænger vi også til. Christian har fri til 2. januar, og vi har tænkt os at få slappet rigtig godt af. Så meget som vi nu kan. Der er jo Phoebe at tænke på, hvilket bekymrer os noget, men hun er jo allerede i behandling med smertestillende medicin og antibiotika, så vi må lige se tiden an de næste dage.

Nytårsaften bliver bare herhjemme med os to og kattene, som vi plejer. Sådan foretrækker jeg det. Vi har ingen store planer om, at vi skal bruge alt for mange kræfter på noget til den dag, men vi skal have en lækker culottesteg med godt tilbehør, om min mund vil. Den har haft det svært her over julen, så den trænger til at få lidt venlig behandling de næste dage. Derfor er jeg på lasagne med salat i dag, hvilket er okay, for jeg trænger virkelig til nogle grøntsager. I går mæskede vi os i rester af anden fra jul, hvilket var virkelig lækkert, og jeg spiste, til jeg var ved at revne. Pyh, hvor var jeg mæt. Så nu trænger jeg til lidt andet mad.

Vi pynter nok også lidt op til nytår med serpentiner og sådan, som vi plejer, men er enige om at holde det low key. I hvert fald energimæssigt. Vi skal bare nyde aftenen uden at bruge for mange kræfter på den. Derfor bliver desserten måske købt eller en blanding af noget købt og hjemmelavet, og jeg har heller ikke planer om at bage kransekage i år. Men det er okay. Vi skal passe på os selv herhjemme. Det er også grunden til, at vi ingen planer har for dagene her, hvor Christian har fri. Vi skal nok have handlet lidt, men det er også det. Vi er begge ramt af stress, så det er virkelig nødvendigt. Det bliver skønt med noget ro. Eller så meget vi nu kan få, når vi ikke lige ved, hvad der skal ske med Phoebe. Men det må vi tage en dag ad gangen.

Jeg håber, at I er kommet godt igennem julen og nyder juledagene. Jeg vender nok tilbage med et indlæg inden nytår, hvor jeg vil samle nogle gode opskrifter, som kan give inspiration til nytårsmaden. Der er jo uendeligt mange muligheder sådan en dag, hvor maden skal være ekstra lækker :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar