torsdag den 10. juli 2014

Mors hjemmelavede kartoffelsalat med dild

Da vi havde gæster til grill sidste fredag, lavede jeg bl.a. den her fantastiske kolde kartoffelsalat med dild. Det er en opskrift, jeg har fra min mor. Har altid været vild med den her kartoffelsalat, fordi den ikke er så fed som dem, man køber, og så smager den bare rigtig godt.

Jeg har ændret en lillebitte smule på ingredienserne i hendes opskrift, fordi der i hendes originale opskrift skulle dildeddike i. Det er eddikelagen fra nogle agurker, hun selv syltede sammen med dildskærme. Det er efterhånden en del år siden, jeg selv har syltet den slags agurker, og det er heller ikke så nemt lige at opstøve dildskærme her i byen i forhold til på landet, hvor jeg voksede op, så derfor nøjes jeg med at smage til med eddikelagen fra de (købte - Beauvais appetitagurker - ) syltede agurker, vi har stående i køleskabet, og så efterfølgende tilsætte frisk, hakket dild. Det giver den helt autentiske smag, som jeg husker.

Derudover har hun angivet et bæger creme fraice i opskriften. Siden hun gav mig opskriften for over 10 år siden, er der kommet andre størrelser af creme fraice i bæger, så jeg måtte smage mig til i stedet. Jeg brugte ca. 200 g creme fraice 18%.

Kartoffelsalaten gjorde stor lykke på vores grillaften. Selv Christian gik ret godt til den med kartoffelsalaten, hvilket er ret overraskende, for han bryder sig egentlig ikke om kartoffelsalat. Men han var helt vild med den her, og den fik mange roser fra ham, både den dag vi grillede og dagen efter, hvor han spiste rester af grillmaden. Den er også virkelig lækker. Og nem, ikke mindst, hvilket altid er et plus :)






Mors hjemmelavede kartoffelsalat med dild

1 kg kolde, kogte nye kartofler
Ca. 200 g creme fraice 18%
2 spsk mayonnaise
1 tsk salt
Eddikelagen fra syltede agurker
1 løg
1 potte frisk dild

Rør creme fraice sammen med mayonnaise og salt. Smag til med eddikelagen fra syltede agurker. Vi har ofte et glas appetitagurker i køleskabet, så det bruger jeg, men jeg tror, at man fint kan bruge lagen fra andre syltede agurker. Eddiken skal afbalancere fedmen i dressingen.

Hak et mellemstort løg og vend det i dressingen. Skyl og hak dilden og vend den ligeledes i dressingen. Smag dressingen til en sidste gang.

Skær kartoflerne i tern og vend dem i dressingen. Lad kartoffelsalaten trække nogle timer i køleskabet, før den serveres.

Den færdige kartoffelsalat. Nåede lige at snuppe et par enkelte billeder, før
gæsterne kom.




Det var superhyggeligt at have gæster til grill i fredags, selvom det altid bliver sådan lidt, som når vi har gæster til fødselsdag, at vi altid har lidt for travlt med mad og alt muligt til rigtigt at nyde det. Sådan var det også for mig den dag. For mange forberedelser og en grill, der skal passes, så var også meget træt bagefter. Derudover tog min mave ret dårligt imod maden, så jeg har været på en streng kost siden for at få den i bedring. Det har været lidt hårdt, men jeg synes, det går lidt bedre. Også selvom der røg popcorn indenbords, da vi var i biografen i går. Det kunne jeg ikke helt undlade, for jeg har fået og glædet mig til at komme i biografen og se en film og spise biografpopcorn i en del måneder efterhånden, så det er dejligt, at jeg ikke er helt ødelagt i maven af det i dag.

Ellers sker der ikke ret meget her pt. Ud over at vi er i Helvede, rent ud sagt. Sådan føles det i hvert fald, temperaturmæssigt! I går var temperaturen oppe på knap 32 grader i skyggen udenfor her, og indenfor et stykke over 32. Da vi var i biografen i går, havde vi Christians forældre oppe som kattepassere, så de kunne få lov at være ude, mens vi var væk, og så alle vinduer ikke skulle lukkes imens. Det var en stor hjælp for både os og kattene, der nød selskabet i haven, virkede det til. Efter vi kom hjem, havde vi alt åbent til næsten halv tolv, hvor vi måtte have kattene ind, fordi det blev for mørkt. Og så begyndte myggehelvedet. De vælter ind i huset, så snart det bliver mørkt. Vi fik kun lige temperaturen ned under 28, da vi skulle sove, hvilket har været ret normalt de sidste mange dage, at vi har måttet sove i en sauna, fordi huset bliver så varmt. Så vi har været noget skidt tilpas herhjemme alle sammen. Ikke mindst kattene med deres lange pels. Jeg render og skifter deres vandskåle mange gange om dagen, og de har også skåle med ude i haven, som skiftes jævnligt. Desværre er der lang udsigt til mere behageligt vejr, temperaturmæssigt. Så vi må lide lidt endnu.

Vi går og er lidt bekymrede for Ozzy. Vi synes, han opfører sig lidt.. sært eller anderledes, end han plejer. Det er sådan nogle små ting, og vi kan ikke umiddelbart finde ud af, hvad der er med ham. Af og til ligger han i buskadset og gemmer sig og har ikke lyst til at komme ud, men det er ikke hver dag. Han har hvæst, uden vi ved, hvorfor. For nogle uger siden gjorde han det, da han kom rundt om sofaen for at spise af sit madbræt, men vi tænkte, at han var kommet til at træde på det der lidt specielle tæppe, som jeg havde lagt ned på gulvet for at kunne sidde i sofaen der, så han havde fået et chok over, at det lå der. Så vi har ikke tænkt så hårdt over det. Ikke før i går, hvor han efter at være kommet ind og have spist lå i vindueskarmen og ville vaske sig. Da han stoppede med det, hvæsede han ud i den blå luft. Rigtig sært, for der så ikke ud til at være nogen grund til det. Og jeg måtte gerne ae ham efterfølgende. Han går i øvrigt fint, spiser fint og kommer i bakken. Og tonser rundt efter græsstrå i haven, når vi leger med ham. Når han har lyst altså...

Der er lidt andet også, men i det hele taget er vi bekymrede for ham. Han virker ellers ret meget som sig selv og spiser pænt og sådan, men han er bare ikke helt sig selv. Jeg har haft ringet til dyrlægen i dag for at snakke med Ozzys dyrlæge, men hun har ferie og er først tilbage på mandag, så jeg må vente med at snakke med hende til efter weekenden. Det vil være rart lige at have hendes syn på sagen i hvert fald. Men vi tænker, at vi skal have ham afsted og i hvert fald have taget nye blodprøver på ham og have hende til at lave en helbredsundersøgelse på ham. Det falder lidt træls sammen med, at vi måske skal noget senere næste uge, for jeg ved, at det bliver stressende for mig at skulle snakke med dyrlæge, have Ozzy afsted og afvente prøvesvar. Vi kunne måske godt have fået en tid allerede mandag til ham, hvilket vi stadig overvejer, men det ville også være rart lige at snakke med dyrlægen først. For det er bare rigtig slemt for Ozzy at skulle afsted.

Der er altid et eller andet at bekymre sig om :| Men jeg tager ikke let på det, når vi ser en ændret adfærd hos kattene, for vi har været igennem nogle forfærdelige forløb med de katte, vi har mistet, så vi ved, at de første små tegn kan være vigtige at opfange.

Ozzy "in the zone". Han synes lidt, at den her hulahopring er en slags seng og vælger tit at ligge midt i den. For et par uger siden lå
han ret sjovt i den, så det ser ud, som om han løber i den :D Altså som i et hamsterhjul.




Jeg har ikke de store planer i dag. I går vaskede jeg to vaske, for det var det eneste, sådan en hede kunne bruges til. Så det behøver jeg ikke at tænke på i dag. Skal vist bare slappe lidt af, for det var en hård dag i går med varmen, og så påvirker bekymringen om Ozzy mig også en del. Jeg håber, vi finder ud af, hvad der er med ham, og at det er ret harmløst og nemt at behandle. Vi trænger til lidt held på det område efter de forfærdelige forløb, vi har været igennem med Phoebes tungesår i vinters og med de to, vi nu har mistet.

2 kommentarer:

  1. ser god ud ,må prøve at lave den :-)Tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber, du vil synes om den. Den er højt elsket af alle, jeg serverer den for 😊

      Slet