mandag den 21. juli 2014

American barbecue spareribs

Da vi havde gæster til grill for et par uger siden, fik jeg lyst til at servere hjemmelavede amerikanske spareribs. Jeg kalder dem amerikanske for at undgå misforståelser, for i Danmark er der også en udskæring, der hedder spareribs, som er en tyk skive steg med et enkelt ben i, som også sagtens kan grilles. Men det her er altså noget andet.

Det er supernemt at lave det selv, og det kan jeg helt sikkert anbefale. Jeg køber mine rå ribben hos slagteren her i byen. Jeg forkoger dem altid, men har en ide om at ville prøve at stege dem i ovnen ved meget lav temperatur engang i fremtiden. Fordelen ved forkogningen er, at benene bliver kogt sammen med nogle smagsgivere, som er godt med hvidløg, salt og peberkorn. Man kunne også vælge at bruge laurbærblade, løg eller andet, hvis man synes. Jeg foretrækker hvidløg, da det passer godt til smagen af barbecuesaucen.

Server dit favorittilbehør til spareribsne og prøv også gerne spareribsaucen, som jeg smider "opskriften" på nedenfor. Det er supernemt, især hvis man køber barbecuesaucen. Så er det bare at smage den til med fløde. Det smager rigtigt godt at dyppe kødet i den, når de spises. Du kan også lave din egen barbequesauce. I så fald skal du bruge en færdig mængde på omkring 300-400 g hjemmelavet barbecuesauce til omkring 1/4 liter fløde. Det giver en relativt stor mængde spareribsauce, men den kan fint fryses ned, såfremt der er noget i overskud.






American barbecue spareribs (ca. 2.5 kg)

2.5 kg rå ribben

Kogelage:
Vand (jeg brugte ca. 3 liter i min stegegryde)
2.5-3 tsk groft salt (ca. 1 tsk pr. liter)
½ tsk sorte peberkorn
5 fed hvidløg, knuste

Barbequesauce (købt eller hjemmelavet. Jeg bruger en fra Rema1000)

Spareribsauce:
1 flaske barbecuesauce (eller 300-400 g hjemmelavet barbequesauce)
Ca. 1/4 liter fløde (jeg bruger en 18%)

Del ribbenene i mindre stykker og læg dem i en stor gryde. Dæk dem med vand (jeg har en 6 liters stegegryde, som lige netop kunne rumme 2.5 kg ben, og der skulle knap 3 liter vand til). Tilsæt salt, peberkorn og knuste hvidløg (maser dem lige let ved at presse ned på dem med siden af en kniv). Bring vandet i kog og kog benene i 2 timer. Vandet i gryden skal kun stå og småsimre. Skum evt. urenheder af, efter vandet har været bragt i kog. Der samles lidt på overfladen.

Tag de forkogte ben op og lad dem køle lidt, før de sættes i køleskabet. Når de er kølet helt ned, smøres de godt ind i barbecuesauce på forsiden og bagsiden. Dæk dem til og lad dem stå natten over i køleskab til næste dag, hvor de skal grilles. Inden de smides på grillen, kan de gives lidt ekstra barbecuesauce om nødvendigt, og/eller du kan pensle med lidt ekstra barbecuesauce, kort tid før de er færdige.

Grill benene, til saucen karamelliserer og benene får farve.

Til spareribsaucen varmes barbecuesaucen i en gryde. Tilsæt fløde lidt efter lidt og smag til, til du har den styrke sauce, du ønsker. Jeg brugte vist omkring 1/4 liter fløde 18%. Server den som dyppelse til de grillede spareribs.

De forkogte ben smøres med barbecuesauce og sættes i køleskabet til næste dag.

Benene grilles. Smør dem evt., før de ryger på grille, eller lige før de er færdige, med
ekstra barbecuesauce.

Close-up af de færdige barbecue spareribs serveret med spareribsauce,
hjemmelavet kartoffelsalat og en god salat.



Benene her var et stort hit, da vi grillede. De blev stornydt af dem, der er til sådan noget. Jeg fik selv en smagsprøve af dem, bare en lille bid, for jeg tåler det ikke rigtigt, og smagen var rigtig skøn. Christian fik rester af dem dagen efter, og der var også lidt marinerede ben, som er lagt i fryseren, til vi skal grille igen. Dem, ved jeg, han glæder sig meget til :)

Det har været en meget intens uge, den seneste uge. Pyha. Dyrlæge i mandags med Ozzy for at få taget prøver, som jeg skrev om sidst, og derefter sad jeg klistret til telefonen onsdag, torsdag og fredag for at få resultatet på blodprøverne, der ikke alle var klar samme dag. Det har været voldsomt stressende for mig, og jeg har ikke fået sovet ret meget. Heldigvis var de fleste af prøverne rigtigt pæne, og hverken dyrlægen eller vi tror, at Ozzy fejler noget af alt det, vi har testet ham for. Om han har noget med hovedet, ved vi ikke, for det kan vi ikke teste for i blodprøver umiddelbart, men vi må bare håbe det bedste. Han er sig selv det meste af tiden og en sød og god dreng, så vi håber, vi har ham mange år endnu. Det var en stor lettelse at få svar på hans prøver i hvert fald.




I lørdags var vi så med min far og hans kæreste på den årlige tur til Tivoli Friheden. Jeg havde glædet mig rigtig meget, men det var utrolig hårdt at skulle afsted oven på en uge, hvor jeg ikke har sovet ret meget og været stresset. Vi havde dog en god dag, og jeg fik taget mange gode billeder af os, som jeg skal have lavet, når jeg engang får overskuddet. Det er en særlig dag for mig, den årlige tivolitur, og jeg vil gerne gemme minderne fra den, så jeg havde kameraet med.

Christian insisterede på også at tage et par billeder af mig, da vi var i Friheden, selvom det var mig, der havde kameraet med. Der
var mange fine blomster i parken i lørdags, bl.a. de her flotte lyserøde, der udgjorde en smuk baggrund for billedet.

 
Men det var en lang dag. Christian skulle endda op og arbejde først, så vi var oppe fra omkring kl 8 og først hjemme over midnat. Min mave er stået totalt af efter maden i Friheden, hvilket er rigtigt nedslående, for jeg spiste ikke noget, der burde være særligt farligt. Og jeg har netop overstået en 14 dages periode med meget stram kost for at få maven i bedring, efter vi havde gæster til grill. Så jeg havde glædet mig til at kunne spise lidt mere normalt igen, når vi havde tivolibesøget overstået, men nu må jeg altså tilbage på den meget indskrænkede og kedelige kost. Det efterlader ikke meget håb for, at jeg kan klare at spise ude, når vi har ferie om 14 dage :( Hvilket virkelig besværliggør vores ture væk hjemmefra. Det er jo umuligt at tage ud og opleve noget, og så skal nå hjem til spisetid, når der er mindst 1-2 timers transporttid hver vej for os. For ikke at snakke om at skulle finde energien til at lave mad, når man har været væk en hel dag. Så jeg er ærlig talt noget ked af det lige nu.

Jeg håber, at maven kommer i form hurtigere end sidst. Vi valgte netop også at presse besøget i Jylland ind i den her weekend, fordi vi vidste, at der var en risiko for at blive så syg af maden der, som jeg er blevet, så der var lidt luft op til vores egen ferie. Men man håber jo, at det ikke sker. Jeg døjer pt. med mavesmerter, der forværres, når jeg spiser, og smerterne stråler opad mod mavesækken. Det er noget frustrerende. Men vi havde trods alt en god tur, og det betyder meget for mig. Nu skal jeg bare have noget ro den næste tid uden for mange planer og sociale ting. Trænger til at samle nogle kræfter igen oven på den her utroligt hårde uge, så jeg kan blive klar til at kunne noget i vores ferie. Vi har faktisk ikke haft ret meget weekend denne weekend, hvor vi har kunnet slappe af, for vi var afsted hele lørdag, og i går måtte Christian køre på arbejde (1 time hver vej), da noget var brudt sammen. Så han var først hjemme til spisetid. Så vi glæder os noget, til det bliver weekend igen og også til ferien.

Nu er varmen også vendt tilbage. Vi har ellers nydt det, da det var køligere en overgang. Kattene er også påvirkede af det. Ozzy har en god appetit, heldigvis, mens Phoebes er ret nedsat. Hun plejer dog at få indhentet indtaget i løbet af dagen. Men hun er ude hele dage i haven for at fange insekter og ligge i skyggen, og de kommer først ind ved skumringstid, når vi skal lukke døre og vinduer. Der ligger hun og er totalt bevidstløs på gulvet og snorker, til vi går i seng. Og de sover også næsten natten igennem pt., hvor de ellers plejer at bede om mad i løbet af natten. Hun var dog lige en tur oppe hos mig ved 6-tiden i morgen for at få en nussetur. Det er jo dejligt, men jeg kunne godt have brugt, at det havde været på et andet tidspunkt. For jeg sover generelt dårligt om natten pt. pga. varmen. Men det er jo hyggeligt, trods alt.

Tak, fordi du lagde en pude ud på min stol, mor!

Ozzy får en slurk vand i varmen. De har vandskåle med i haven, så de husker at få drukket lidt ekstra i varmen.

Lang tunge :)



Jeg vil stoppe her, så jeg kan komme lidt videre med madplanen. Det er lidt af et puslespil, når jeg har så store problemer med maven, så det tager noget tid at få den på plads. Gad godt, at Christian var hjemme, så vi kunne tage på stranden og få en kold dukkert, for jeg er noget fanget her i varmen. Men det må vist vente til weekenden eller hans ferie, hvis vi stadig har behovet. Eller hvis jeg har. Det er nok mest mig, der gerne vil afsted. Her er bare alt for varmt. Glæder mig til køligere vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar