fredag den 4. maj 2012

Stor hvededag

I dag er det stor bededag. Det betyder jo, at det var stor hvede(guffe)dag i går, og derfor var jeg i går i køkkenet og bage en portion hvedeknopper til os, som vi skulle hygge med i går aftes. Det blev til de her lækre, luftige, sprøde hvedeknopper. De blev supergode!

 





Jeg forsøgte også sidste år, men det kiksede bl.a. pga. damphævningen. Jeg ville så gerne have luftige hvedeknopper, men det endte med hårde, bastante brød. Men i år er jeg klogere. Jeg har været i gang med Meyers Bageri-bogen en hel del siden januar, og det har givet mig et bedre indblik i, hvordan man får sit brød, som man vil have det. Et luftigt brød og boller kræver oftest en god, lang hævetid (hvis man bruger en mindre mængde gær - på den måde slipper man også for gærsmag i sit brød) og godt mel med højt proteinindhold.

Derfor turde jeg også godt kaste mig ud i de hvedeknopper, der er i Meyers Bageri, for jeg vidste, at resultatet ville blive godt.
Dog synes jeg, at mængden af kardemomme er helt ude i skoven i den opskift. Der skal en kæmpemængde i i forhold til de opskrifter på hvedeknopper, jeg kender, så jeg puttede noget mindre i. Og de smagte kardemommemæssigt ligesom de købte gør. 

Vi fik faktisk også en pose fra Christians arbejde, så nogle af dem blev også varmede, men han foretrak mine. Det siger også lidt om kvaliteten på dem. Han er en mand, der siger, hvad han mener, så jeg er ikke i tvivl om, at det var sandheden :) Det er helt sikkert en opskrift, jeg vil vende tilbage til næste år.


Hvedeknopper (20 stk.)

2½ dl lunkent vand
2½ dl lunken mælk
20 g gær
2 æg
15 g havsalt
50 g sukker
15 g stødt kardemomme (her brugte jeg 1 stor tsk til ½ portion, så til denne 2 store tsk.)
Ca. 1 kg hvedemel
50 g blød margarine (eller smør)

Rør gæren ud i en blanding af vand og mælk. Rør æg, salt og sukker i. Rør kardemomme og mel i, og ælt dejen, til den hænger godt sammen (evt. et par minutter på en køkkenmaskine).

Del margarinen i mindre dele og fordel den lidt i dejen. Ælt dejen grundigt, til margarinen er fuldt optaget i dejen (en 6-8 minutter fik den vist på køkkenmaskinen).

Lad dejen forhæve tildækket og lunt i 2 timer.

Slå luften ud af dejen. Rul den til en pølse og del den i 20 stykker. Rul hvert stykke dej til en bolle. Sæt bollerne tæt i en bradepande med bagepapir, uden de rører hinanden. Mine stod med ca. 1½ cms afstand.
Lad bollerne efterhæve tildækket og lunt i 3 timer, til de er vokset sammen og har fået dobbelt størrelse

Bag bollerne midt i ovnen ved 220 grader i 12-15 minutter (mine fik 12 minutter og skulle ikke have haft meget længere, så hold øje).

Hæld bollerne ud på en rist (eller lad dem glide forsigtigt af bagepapiret, hvis det kan lade sig gøre - ellers får de nemt mærker på toppen fra risten) og lad dem afkøle, evt. med et viskestykke over.

Når bollerne skal spises, smager det godt at riste dem. Skær dem over og rist dem ved 200 grader, til de er sprøde på overfladen (ca. 8 minutter). Spis med smør og dit favoritpålæg (jeg elsker kødpølse på ;)).

Rul den forhævede dej til en pølse og del den i 20 stykker (min blev delt i 10,
da jeg lavede halv portion). Rul hvert stykke til en bolle.

Læg bollerne tæt i en bradepande med bagepapir.

Bollerne efter efterhævningen. Nu er de dobbelt størrelse og hævet sammen.

De færdigbagte hvedeknopper.

Den luftige krumme.

Så skal der guffes!




Hveder har altid været en tradition i min familie. Vi har ofte spist dem til aftensmad, men i år blev det altså til aftenskaffen pga. min mave, der helst skal have noget andet end brød også. Det er en speciel hyggeaften, og jeg tror også, det var i bededagsferien, vi var på den sidste hyggeferie med min mor, inden hun døde. Der havde mine forældre lejet en hytte på en campingplads, vi ofte har været på ferie på, og så stod den ellers på hygge, så meget som hun nu kunne holde til. Eller lidt mere, tror jeg, for det udmattede hende tydeligvis. Det var ca. to månder, før hun døde af kræft.

Vi havde en hyggelig aften i går. Vi spillede lidt, og så så vi en film (Source code), mens vi hyggede med hvederne. Den var ret spændende.

I dag er det vores gamle Milles fødselsdag. Hun bliver hele 15 år i dag, og det er jo en noget flot alder for en kat. Hun er stadig lige så frisk, som hun var, da hun flyttede ind hos mig for 7 år siden, dog lidt mere stivbenet. Men hun er fræk, og kan stadig sætte drengene på plads og hoppe rundt som en vildkat ude i haven ;) Her er et billede af hende fra i går på terrassen lige foran havedøren:



Vi har planer om en tur i Fakta, hvor vi vil købe lidt ekstra godt til hende. Det bliver sandsynligvis noget laks, som lidt skal koges, før hun får det. Hun elsker alt, der har noget med fisk at gøre, så det skal nok gøre lykke. Hun får i det hele taget ikke andet end hendes normale mad, da hun har problemer med tilbagevendende blæreproblemer, bl.a. blæresten, men hun får fast foder, der opløser det, hvis der skulle være noget, så i dag skal hun altså forkæles. Det skal heller ikke altid være så kedeligt et katteliv. Nu bliver hun 15, og så skal hun også mærke det (selvom katten naturligvis ikke ved, hvilken dag det er ;) men hun tager helt sikkert med "kyspote" mod alt det guf, der kommer hendes vej).

Nu vil jeg lidt videre i programmet. Rigtig god stor bededag til jer alle derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar