tirsdag den 8. maj 2012

Banankage med karamelglasur

I dag har jeg været i gang med at bage kage til Christians arbejde, som han skal have med i morgen. Han valgte, at jeg skulle bage banankage med karamelglasur, så det blev det til. Det er en rigtig lækker og svampet kage, og karamelglasuren sætter virkelig prikken over i'et på den. Jeg håber, at de vil nyde den i morgen.

Glasuren på kagen kan smages til med fint salt, så den bliver til saltkaramelglasur, hvilket klæder den søde kage rigtig godt. Tilsæt fint salt lidt ad gangen, når du har lavet glasuren helt færdig. Smag til, så den får den rette balance af salt og sødt efter din egen smag.





Banankage med karamelglasur

3 æg
170 g sukker
2 tsk vanillesukker
125 g hvedemel
1 tsk bagepulver
100 g smeltet margarine (eller smør)
3 moste bananer

Karamelglasur:
75 g margarine (eller smør)
50 g brun farin
¼ dl mælk
100 g flormelis
½ tsk vanillesukker
Evt. fint salt, hvis man ønsker saltkaramelglasur

Banankagen:

Smelt margarinen (jeg plejer bare at gøre det i en kop i mikroovnen) og stil den til afkøling.

Bland sukker med vanillesukker og pisk æggene i. Pisk, til det er lyst og luftigt.
Bland mel med bagepulver og vend det forsigtigt i æggesnapsen skiftevis med margarinen.
Mos bananerne og vend dem i.

Beklæd en bradepande (ca. 20x30 cm) med bagepapir og hæld dejen i den. Fordel det i formen. Bag kagen nederst i ovnen ved 175 grader i ca. 35 minutter. Hold øje med kagen. Test efter 30 minutter med en gaffel, om kagen er gennembagt (hvis den er, hænger der ikke dej på din gaffel, når du prikker i kagen). Jo større overfladen på bradepanden er, desto kortere tid skal den have.

Lad kagen køle helt af.


Karamelglasur:

Margarine, farin og mælk koges op under omrøring med piskeris i en gryde (det må ikke tage bunden). Lad det koge under omrøring, til sukkeret er opløst. Tag gryden af varmen.

Bland flormelis og vanillesukker og sigt det i gryden. Rør det sammen med piskeriset, til sukkeret er optaget af smørmassen. Smag evt. til med fint salt, hvis du ønsker saltkaramelglasur. Tilsæt kun lidt ad gangen, så glasuren ikke bliver for salt. Hæld karamellen over den kolde kage.

Sæt ikke kagen i køleskabet. Så risikerer den at blive tør.

Billederne er kun af den hele kage i dag, da jeg ikke vil skære den ud, før han får den med i morgen. Jeg lover at vende tilbage med bedre billeder, næste gang jeg bager den til os herhjemme :) (Edit: der er nu nye billeder :))






Banankagen er ikke det eneste, jeg har bagt i dag. Christian har haft en rigtig slem nat i nat, hvor det så ud til, at han var ved at blive syg, for han lå og rystede rigtig længe, selvom han fik min dyne på oven på sin egen, og jeg varmede en varmepude op til ham i mikroovnen. Så han har ikke fået sovet meget i nat, men er dog kommet på arbejde, og har ikke febersymptomer mere. Men det har været hårdt for ham, så jeg bestemte mig for, at han i dag skal have forskud på sin fødselsdagsforkælelse, så jeg har bagt hindbærsnitter i eftermiddag også. Så han kan få en at hygge sig med i aften.

Men jeg var ikke den eneste, der havde gjort lidt ekstra for at glæde min kæreste i dag. Christian havde en pakke i hånden, da han kom hjem. Han havde været inde og købe det her fantastiske flag fra Medusa, som jeg har kastet min kærlighed på, men ikke har undet mig at købe, og heller ingen planer om at købe, efter jeg i dag har investeret i et nyt objektiv til mit kamera (det skal jeg nok vende tilbage til i et senere indlæg). Jeg er dårlig til at bruge penge på mig selv. Får altid dårlig samvittighed bagefter, selvom jeg ikke burde. Så jeg havde droppet tankerne om det flag igen. Derfor var det en stor overraskelse, at han kom hjem med den fine flagstang. Det var rigtig sødt af ham. Jeg glæder mig til at pynte bordet med den på torsdag :) Du kan se et billede af flagstangen her: Medusa flagstang.




Resten af kagerne er blevet til bite size hindbærsnitter, som han også får med til kollegaerne i morgen. Der blev ca. 36 bite size hindbærsnitter af portionen (og så en almindelig størrelse en til ham selv).
Jeg skar hver hindbærsnitte ud i 3 minisnitter, der lige er en mundfuld. Så det får han også med i morgen.



Jeg har heller ikke selv sovet ret meget i nat, så jeg er noget smadret. Jeg har oppe, da Christian havde det dårligt omkring kl 4 i nat, og det var svært at sove igen. Og vores kære naboer skulle lave larm fra kl 9 med en rundsav og hamren, så der måtte jeg give op at sove.
Så jeg har følt mig ret meget som en zombie i dag, da jeg også er meget træt. Især efter at have stået i køkkenet hele dagen. Men resultatet er blevet godt, synes jeg, så nu vil jeg slappe af i aften. Jeg trænger virkelig også til det.

6 kommentarer:

  1. Uhm, det ser ud til at være nogle lækre kager..

    Tror jeg vil lave banankage, som en overraskelse til, når min kæreste kommer hjem fra arbejde :)

    SvarSlet
  2. Det lyder da som en god ide. Det bliver han sikkert glad for :)

    SvarSlet
  3. Laver lige din banankage til min datter og mand kommer hjem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse med den. Vi elsker den herhjemme, og den er noget afhængighedsskabende ;) Den er dejligt svampet pga. bananerne, og karamellen passer rigtig godt sammen med smagen af banan. Håber, I kan lide den :)

      Slet