fredag den 11. maj 2012

Fødselsdagshygge

I går havde Christian jo fødselsdag, og jeg har brugt nogle dage på at forberede lækkerier mm. til ham. Jeg tror heller ikke, han kunne ønske sig mere. Vi havde hans forældre heroppe til en kop kaffe og mine hjemmebagte, superbløde lynboller og chocolate chip cookies med mandler om eftermiddagen, og til aften kørte vi til Roskilde og spiste på Bones. Christian havde bestemt, hvor vi skulle spise.

Jeg havde spurgt, om jeg skulle lave en dessert til ham, til når vi kom hjem, og der ville han gerne have en lille lagkage med orangechokoladecreme, så den fik jeg bikset sammen onsdag, så den kunne få lov at stå og trække til i går. For nemheds skyld købte jeg bare nogle lyse bunde i stedet for at bage selv, som jeg stak ud med en skål og lave halv portion af min chokoladecreme. Og den gjorde helt sikkert lykke :) Det er en superlækker lagkage, som Christian elsker rigtig meget. Dog var der kun plads til et lille stykke i går til ham, så han har noget at glæde sig til i aften.
Opskriften på lagkagen kommer lidt længere nede i det her indlæg :) Prøv den! Den er virkelig lækker.

Christian arbejdede hjemme i går, så vi ikke skulle stresse over at køre til Roskilde, lige efter han kom hjem derfra. Der arbejder han jo også. Det er altid dejligt at have ham hjemme, så det nød jeg.
Efter vi havde spist og kom hjem, spillede vi en omgang Trivial Pursuit og hørte musik, til vi skulle i seng. Det var en rigtig hyggelig dag, synes jeg.
Her er lidt billeder af lækkerierne fra i går:

Chocolate chip cookies med mandler.

Lynboller.


Lagkage med orangechokoladecreme.




















































Fødselsdage er altid noget særligt, synes jeg. Det er en dag til ekstra hygge, og jeg nyder at gå og finde ud af, hvad jeg skal give i gave, og, når det er Christians fødselsdag, hvad jeg skal lave af lækkerier, nu han har lov til at guffe, hvad han har lyst til, da det jo er hans fødselsdag.

Han blev i øvrigt rigtig glad for gaverne. Jeg havde købt en parfume (Davidoff Cool Water), Yes Man på bluray og så overraskelsen, der var et gavekort til Copenhagen Air Experience, hvor han skal ind og prøve bodyflight i en vindtunnel. Det skulle være lidt som at springe ud med faldskærm.
Christian er sådan en modig fyr, der godt kan lide de lidt vildere udfordringer, så jeg tænkte, at han måske ville synes, det var sjovt. Han blev da også glad for gavekortet, så jeg glæder mig til at se, hvad han siger til oplevelsen, når han engang kommer afsted :)

Her kommer opskriften på lagkagen:


Lagkage med orangechokoladecreme (1 stor)

3 lyse lagkagebunde
½ liter piskefløde
200 g mørk chokolade (ca. 50%)
Skallen fra 1 appelsin

Det her er opskriften på en hel, almindelig størrelse lagkage. Til Christian lavede jeg en mindre ved at stikke mindre bunde ud med en skål og lave halv portion af cremen. Men her er det altså fuld portion.

Smelt chokoladen i fløden i en gryde. Rør konstant, så det ikke brænder på. Når fløden er godt varm, kan du sagtens tage den af varmen og så bare lade den stå. Chokoladen smelter fint, uden den behøver stå på varmen konstant.

Vask appelsinen grundigt og riv skallen fint. Rør den i den varme chokoladefløde.

Put chokoladefløden i en bøtte med låg og stil den i køleskabet, til den er helt kold (ca. 6 timer vil jeg gætte på. Jeg plejer at lave de her første trin i starten af dagen og så lægge kagen sammen om aftenen).

Pisk chokoladefløden til stift skum og smør det på hver bund. Slut af med noget på toppen og siderne. Lad kagen stå og trække til dagen efter i køleskabet (dæk den godt til med vitavrap, så den ikke tager smag af andre madvarer i køleskabet).


Lagkagen med de fine lys, jeg fandt på eBay.

Sådan ser den ud indeni. Den ser måske ikke ud af meget, men jeg kan
garantere for, at den smager helt fantastisk!







































Desværre var alt ikke lutter lagkage i går (no pun intended). Jeg modtog i går mit nye objektiv til kameraet, en Canon 50 mm f/1.4 usm, og havde sådan glædet mig. Men glæden blev kort, da jeg fandt ud af, at den slet ikke kunne frembringe nogen form for skarphed på blæden 1.4, så nu står jeg for at skulle have det sendt tilbage til butikken. Det er noget frygteligt bøvl, og jeg frygter, at de ikke bare vil bytte den men sende den til reparation, så jeg skal gå og vente. Hvis de vil det, tror jeg, at jeg bare for pengene tilbage for den. For jeg gider ærlig talt ikke have en linse, der fra starten er noget møg og have brug for reparation, og så skal gå og vente på, at den kommer tilbage. Så vil jeg hellere bestille den et andet sted.

Men vi skal i aften lave en test, så vi har lidt billeder at sende med ind. Vi har Anjas (Christians veninde) objektiv herhjemme, der er magen til, og det kan tage udmærkede billeder, så det vil vi sammenligne med. Det er bare så møgtræls, at det her er nødvendigt. Og det kommer sikkert til at være mig, der skal betale den dyre porto for at sende det retur. Så det er jeg noget muggen over. Men jeg håber, at butikken overrasker mig positivt. Men nu må vi se...

Der er da heldigvis også lyspunkter, for jeg stod op til en mail om, at jeg har vundet to biografbiletter til Dark Shadows via en konkurrence på Facebook, og det er jo helt fantastisk! Vi har sådan glædet os til den film. Det er en ny film af Tim Burton, en af mine absolutte favoritinstuktører, da han altid laver film, der er sådan lidt skæve og ofte eventyragtige. Så jeg glæder mig rigtig meget til at skulle se den nye film, nu endda gratis takket være konkurrencen :)

Min mave har det nogenlunde, efter vi var ude at spise i går. Selvom jeg ikke holdt mig så meget tilbage, så det er jo dejligt. Såfremt den har det godt, får den lidt fri her i weekenden til at spise lidt brød og sådan, men så er det også tilbage på sporet, for næste weekend holder vi fødselsdag for Christian, og der skal jeg helst have det godt. Vi har inviteret ind til kaffe og kage om eftermiddagen, og så smider vi nogle pølser og burgere på grillen om aftenen til dem, der har lyst til at være med der. Så det bliver til at overskue. Så skal vi bare lige have fundet ud af, hvad der skal bages, og hvad vi skal have købt ind til grillen.
Det bliver rigtig hyggeligt, og jeg glæder mig. Jeg håber, at vi får mulighed for at sidde og spille lidt den her gang og bare hygge os stille og roligt. Min far og Marianne kommer også herover, og så Henrik og Ursula og Christians forældre. De sædvanlige.

I dag har jeg ikke planer om at lave så meget. Jeg er ret træt, for jeg sover alt for lidt for tiden. Men vi har en rest lasagne fra fryseren, som bare skal spises med lidt salat i aften, regner jeg med. Så der er heldigvis ikke så meget at skulle tænke på :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar