søndag den 6. maj 2012

Pandekager

I går lovede jeg at vende tilbage med opskriften på mine pandekager, så den får I lige. De smager rigtig godt, og dejen er forholdsvis tynd, så man kan lave tynde pandekager, hvis man vil det. Ellers hælder man bare lidt ekstra dej på panden :)
Jeg bagte pandekagerne tynde i går, og gør man det, bliver der ca. 12 stk. Laver man dem tykkere, bliver der naturligvis færre.

Der er utroligt mange opskrifter på pandekager, hvis man søger lidt rundt. Den her er en af min mors opskrifter, som jeg har rettet lidt til, bl.a. ved at bytte noget af mælken ud med øl, hvilket giver sprøde pandekager. Vil man gerne have dem endnu sprødere, kan man skifte mere mælk ud med øl, men jeg synes, den her er fin. Den har lidt sprødhed, når man spiser pandekagerne direkte fra panden, og så giver øllet ekstra smag til pandekagerne uden at være altdominerende med den mængde, jeg putter i her.



Pandekager (ca. 12 stk.)

180 g mel
3,5 dl mælk
1 dl øl
3 æg
1/4 tsk salt
1½ tsk sukker
30 g smeltet margarine eller smør


Rør mel sammen med mælk, til det er klumpfrit. Rør øllet i og herefter æggene. Rør salt og sukker i.

Smelt margarinen på en pande, uden det bliver brunt, og rør det i dejen.

Steg pandekagerne på en pande ved middel til høj varme ved at hælde dej på panden og vende den lidt rundt, så det fordeles over alt.

Opbevar evt. pandekagerne i et stykke sølvpapir, så de holder sig varme, mens du steger resten. Hvis du vil have sprøde pandekager, skal du ikke bruge den metode, for varmen fra pandekagerne gør dem også blødere, når du lægger dem i en stak.

Spis med marmelade og sukker eller med en god vanilleis og marmelade, bær eller hvad din fantasi nu rækker til :)


















Selvom vejret er koldere, end det har været tidligere på ugen, er der stadig flot solskin. Det har vi været ude og nyde i eftermiddag med kattene, og vi har haft kameraerne med. Det summer af liv derude, og det er sjovt at se, om man kan fange et par gode billeder af det.
Jeg har lige tømt mit kort, så jeg skal til at se mine billeder igennem. Christian går stadig rundt ude i haven med kameraet. Er spændt på at se, hvad jeg har fået med ind.

Vi er lidt forud i forhold til den kommende uge. Fordi der bliver lidt at se til, da jeg skal have bagt til Christians arbejde, og han har fødselsdag på torsdag, har jeg lavet madplanen i så god tid, at vi fik handlet det meste ind i går. Så har jeg tingene hjemme til at bage med, og vi skal ikke ud og købe stort ind i løbet af ugen. Det bliver højst til en enkelt gang eller to, hvor vi skal have lidt småting (jeg ved, at vi skal i Rema1000, for i næste uge har det XL-koteletter på tilbud, og dem har vi sukket efter længe. Det er bare en af de ting, de kun sælger om sommeren, så vi har glædet os til, at de vendte tilbage).

Gaverne er også på plads og pakket ind, og der er inviteret ind til kaffe-kagearrangement weekenden om 14 dage, hvor vi holder hans fødselsdag for den nærmeste familie. Så der er vist styr på tingene. Vi mangler bare lige at bestemme, hvad der skal serveres den dag, men det er der jo tid nok til at finde ud af. Vi satser på at smide nogle pølser og burgere på grillen som en nem aftensmad til dem, der har lyst til at spise med efter kaffen. Den her gang skal det være så nemt som muligt, så jeg kan nyde selskabet lidt. Vi glæder os til at holde Christians fødselsdag og se folk igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar