fredag den 21. september 2012

Cannelloni med oksekød og spinat og hjemmebagt hvidløgsflute

I aften har vi prøvet noget nyt, som jeg har haft lyst til at lave længe, nemlig cannelloni. Det er rør af pasta med fyld bagt i tomatsovs, og man kan variere det på mange måder mht. fyld. I dag har jeg lavet mine med hakket oksekød, spinat og parmesan.

Som tilbehør fik vi en simpel salat og hjemmebagt hvidløgsflute. Det var hurtigt at lave det skønne hvidløgsflute, da jeg allerede havde bagt et ekstra brød i tirsdags, som jeg kunne tage op fra fryseren :) Og det smager jo helt fantastisk. I det hele taget var det en lækker middag.




Cannelloni med oksekød og spinat (2-3 personer)

1 pakke friske lasagneplader (ca. 250 g)

Fyld:
400 g hakket oksekød
250 g optøet bredbladet spinat (fra frost)
1 løg
3 fed hvidløg
1 tsk oregano
1 tsk salt
Friskkværnet peber
Revet parmesanost

Tomatsovs:
2 løg
2 fed hvidløg
2 dåser hakkede tomater
4 spsk tomatpasta (lidt mindre end en lille dåse)
2 dl vand
2 tsk oregano
2 spsk basilikum
2 små gulerødder eller 1 stor
Salt og friskkværnet peber

Start med at lave tomatsovsen. Hak løg og hvidløg. Skræl og hak også guleroden i små tern. Svits løg og hvidløg i lidt olie, til de er klare. Tilsæt resten af ingredienserne (på nær salt og peber), og lad sovsen stå og småkoge i ca. 20 minutter.

Til fyldet hakker du løg og hvidløg. Svits det i lidt olie og tilsæt spinaten. Lad det svitse med, til det meste af væden er fordampet. Tilsæt det hakkede kød og brun med, til det har skiftet farve. Krydr med oregano, salt og peber.

Læg lidt tomatsovs i bunden af et ovnfast fad, eller smør med lidt olie.

Læg lasagnepladerne i et fad og overhæld med kogende vand. Lad dem ligge lidt, til de er så bløde, at de kan rulles uden at knække. Del dem på midten (på tværs). Læg en lille spsk. fyld på den halve lasagneplade og drys ½-1 tsk. parmesan ovenpå. Rul pladen om fyldet og læg den med samlingen nedad i fadet. Fortsæt med anden halvdelen af lasagnepladen, og sådan fremad med resten af lasagnepladerne.

Hæld resten af tomatsovsen over rullerne og bag midt i ovnen ved 185 grader i ca. 35 minutter. Stop, før sovsen er kogt helt væk ;)

Drys fadet med revet parmesan 5-10 minutter før servering. Hvis du også serverer hvidløgsflutet til, kan du putte det ind i ovnen sammen med fadet i den sidste tid.

Min tallerken i aften :)


Min uge startede ellers ret godt, da jeg både tirsdag og onsdag har sovet en masse om natten, og jeg har virkelig kunnet mærke, at det har gjort en forskel med, hvordan jeg har det. Jeg har haft meget mere energi til at lave det, jeg ville.
Men så stoppede det også. I går sov jeg rigtig skidt og blev vækket af hhv. skraldemændene, kattene, folk, der snakkede højt på gaden og kommunens fejemaskine, så jeg fik ikke sovet ret meget. Så jeg har været ret zombieagtig i går. Dagen var i det hele taget træls. Den nye blogger-interface er nu gennemført, så jeg ikke længere kan bruge det gamle layout. Det er, unødvendigt kompliceret, og resulterede i, at jeg næsten mistede alle mine billeder på min fotoblog 0.o Det lykkedes dog at redde siden, men det var rent held. Jeg skal vist lige vænne mig til den.

Vi fik også svar på, hvordan det var gået hos dyrlægen i går med lillemissen. Dyrlægen vil ikke neutralisere hende før 3. oktober, så hun flytter ikke ind, før den 13., og kun hvis hun er vokset pænt sammen i operationessåret. Sådan er det jo, der er ikke så meget at sige til det. Men de havde selv troet, hun ville kunne komme til tidligere, så vi havde troet, hun ville flytte ind den 5. Så vi må lige være lidt ekstra tålmodige. Vi har dog fået lov til at komme og besøge hende igen, vi har bare ikke helt på plads, hvornår det bliver endnu. Men det glæder vi os til :)

I dag har ikke været meget bedre. Har ikke fået sovet nok i nat heller, og jeg har været ret kvæstet i kroppen i dag, fordi jeg var ude og fotografere i går i haven. Har været meget nede på hug, og mine benmuskler er ikke helt i træning til at sidde sådan længe endnu. Men resultatet blev nu meget godt, synes jeg :) Et tidligt bud på et efterårsbillede:



Og nu er det weekend. Lige når man har mest brug for den. Så jeg vil hygge med Christian i aften :) I må have en god weekend derude.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar