onsdag den 27. februar 2013

Kyllingewraps med fetacreme

I sidste uge fik vi afprøvet en ide, jeg havde gået og puslet med. Efter jeg prøvede at lave fetacreme/dip i januar, har vi fået det nogle gange, primært som dyppelse til salat og brød, men konsistensen af cremen er superlækker, og jeg havde tænkt på, at det godt kunne bruges i nogle wraps som en god, cremet hvidløgsdressing. Så det ville jeg afprøve i sidste uge.

Fyldet kan man jo variere, som man vil. Jeg brugte de grøntsager, jeg havde i køleskabet, hvilket blev til iceberg, rød peber, agurk og tomater (til Christian, jeg kan ikke tåle tomater mere desværre). Jeg valgte at bruge kylling som kødindslaget i retten, og for at give det lidt ekstra god smag krydrede jeg det med barbequekrydderi, da kyllingebrysterne var ved at være færdigstegte. Alt i alt var det en rigtig lækker ret, som Christian også rigtig godt kan lide, så det kan anbefales :)


Kyllingewraps med fetacreme (2 personer)

2 kyllingebryster
Salt
Tørret barbequekrydderi (eller andet krydderi efter smag, f.eks. karry, hvis man er til det)

Grønt fyld
Icebergsalat (anden salat kan også bruges)
Rød peber
Agurk
Tomater
Hvad du ellers kunne have lyst til (kunne f.eks. være rå løg, forårsløg, revne gulerødder mv.)

Fetacreme
Ca. ½ blok Puck feta (eller en dåse fetatern i lage)
Creme fraice (jeg brugte en 15%, men man kan sagtens bruge en mere fedtfattig. Især hvis man bruger Puck feta)
Hvidløg (jeg brugte ca. 2 fed, hvilket er rigeligt!)

1 pakke hvedetortillas

Steg kyllingebrysterne i lidt smør eller margarine på en pande, til de er gennemstegte. Krydr med salt og barbequekrydderi (eller hvad du nu ellers ønsker). Pak kyllingebrysterne ind i staniol og læg dem i køleskabet.

Mos fetaen sammen med creme fraice. Tilsæt creme fraice lidt ad gangen. Jeg brugte min stavblender til at lave cremen med. Starter med at tilsætte et par spsk creme fraice, som blendes med. Tilsætter evt. en smule løbende, men smager på cremen, så den ikke bliver en ren creme fraice-dressing.
Pres hvidløget og rør det i cremen. Husk, at jo længere tid cremen står og trækker, jo stærkere vil smagen af hvidløget blive, så jeg vil anbefale, at du kun bruger ét hvidløg. Brug mere, hvis du virkelig elsker meget stærk smag af hvidløg. Sæt den i køleskabet, til den skal bruges.

Rens grøntsagerne og skær dem i skiver, strimler osv., hvad du nu ønsker.

Varm tortillaerne på en varm pande få sekunder på hver side. Hold dem lune ved at stable dem på en tallerken og dække til med staniol.

Skær kyllingebrysterne i skiver, og server det hele, så folk selv kan bygge deres kyllingewraps :)

Min tortilla. Med lidt fetacreme på toppen. De smagte rigtig dejligt.



Det er en sløv dag i dag. Jeg kunne ikke sove i nat, så jeg er noget træt. Sov først rigtigt i formiddag, efter Christian var taget på arbejde. Han har heller ikke selv sovet meget i nat, for han var vågen midt i nat med ekstrem hovedpine. Så han er naturligvis også træt i dag. Jeg håber, at han snart må slippe for smerterne helt, for de hænger vist ved i dag, i en vis grad i hvert fald.

Det lykkedes at få handlet ind til ugen i går. Også selvom jeg ikke havde fået lavet en fuld madplan. Jeg fik dog heldigvis en ide til en ret, da vi stod i supermarkedet, så det skal vi have torsdag. Det bliver også noget kylling og et grøntsagsfad. Det er heldigvis ret mildt, så forhåbentlig kan jeg tåle det.
Den ovenstående ret blev lidt for meget for mig, så vi skal vist vente, til jeg har det lidt bedre, inden vi skal have det igen. Men det smagte rigtig godt.

I aften skal jeg spise alene, fordi Christian skal i fotoklubben, hvor de i dag skal spise sammen, da et af medlemmerne blev 90 i går. Sikke en alder. Jeg regner med bare at spise en bøf fra fryseren (hurtigt lavet) med lidt ovnkartofler, en rest sovs og salat. Det tager forhåbentlig ikke så lang tid at lave.

Solen skinner også her i dag. Ind imellem i hvert fald, for her er diset. Forhåbentlig brænder solen snart disen af. Kattene er også ude i dag, og de er så glade for det. Phoebe har også været ude og gå sin morgentur. Det var så skønt at se deres glæde i går. Putte var helt kåd som en kalv, der kommer på græs for første gang, da han var ude i går. Hoppede rundt og legede med Phoebe.
Nu vil jeg snart gøre mig klar til at komme lidt med ud i haven. Døjer med en del smerter i ryggen og nakken for tiden, så trænger til at bevæge mig lidt. Så det er vist en god ide at gå en tur i haven med kattene :)

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en spændende idé til en creme - den må jeg prøve på et tidspunkt.

    Vi kan bedst lide Puck-osten når det kommer til feta. Jeg synes nogle feta varianter er meget tørre, og dem er jeg ikke så glad for. Min far ELSKER feta, så jeg vil også foreslå opskriften til ham. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager rigtig godt som dyppelse til kød og brød også. Den er sådan lidt tzazikiagtig i smagen, dog uden agurk og lidt mere cremet.

      Ja det kan du da prøve :)

      Slet