lørdag den 23. november 2013

Decemberforberedelser og en lille update

I dag har jeg været nede i pakkeboksen (som tidligere hed døgnposten) og hente den sidste pakke til Christians adventskalender. Jeg har jo efterhånden en tradition med at lave sådan en til ham siden første jul, vi boede sammen. Sidste år kunne I her på bloggen hver søndag følge kalenderen og se indholdet i pakkerne. Jeg plejer at finde sjove og fine ting på nettet, da man der finder et betydeligt større udvalg, end man gør i vores relativt lille by, hvilket også er tilfældet i år. Synes selv, jeg har fundet nogle gode ting til pakkerne, selvom det ikke ligefrem bliver nemmere år for år at finde på nyt til manden, da aldrig ønsker sig noget :)

Jeg havde egentlig troet, at det måske ikke blev til noget, da vi jo har været igennem et rigtig hårdt og smertefuldt forløb med Putte siden oktober, hvilket er den tid, jeg normalt finder pakkerne på, men jeg har brugt lidt af tiden mellem fodringerne af ham i hans sygdomsperiode, når jeg har haft overskud, på at finde på lidt. Også ligesom for at få tankerne på lidt andet, selvom man selvfølgelig ikke kunne slippe det helt. Og det er lykkedes efterfølgende at få lavet den færdig, og det er jeg glad for. Så bliver der da lidt, der er, som det plejer. Jeg ved ikke, hvordan humøret kommer til at være i december, men jeg har ikke sat mig for at skulle bage en masse julekager eller noget som helst. Skal bare overleve måneden. Får jeg lyst til at bage, er det jo fint, men jeg tager det, som det kommer. Vi skal jo holde jul her hos os, så jeg skal spare lidt på kræfterne.

I dag var vi også en tur i Jysk for at kigge efter nogle nye tæpper. Men det fik vi ikke med hjem, for de havde ikke noget, vi kunne lide, eller dvs. at de havde nogle pæne uldtæpper, men jeg gider ikke have noget, der ikke kan gå i vaskemaskinen. Ikke tæpper i hvert fald, for jeg får ikke stået og vasket sådan noget i hånden. Så vi må kigge videre andre steder. Vi fik dog lidt andet med hjem. Vi købte tre nye badehåndklæder, da der er gået nogle til under forløbet med Putte. Et fik han med i kassen og to andre røg ud, da vi havde dårlige minder med dem omkring hans sygdomsforløb og død. Så vi trængte til lidt nyt.

Derudover købte vi to pakker julekugler i turkise farver, som jeg ikke kunne stå for. Christian er nok mest til et "smagfuldt" pyntet juletræ i få farver, hvor jeg gerne bare vil have det kulørt i mange farver med mange forskellige kugler, så jeg er lige så langsomt ved at luske nogle nye kugler ind, år for år ;) Synes, de er mægtigt fine, og snuppede lige et billede af dem. Vi købte også nye lyskæder til haven, og dem var Christian i gang med at teste, da jeg tog billedet. Han fik en ide om, at de måske kunne give en fin baggrund og et godt lys til billederne, så han stod og holdt dem i baggrunden, mens jeg fotograferede. Resultatet blev meget godt, synes jeg :)




I går var vi som bekendt ved dyrlægen med Phoebe, da hun har problemer med munden. Vi var hos en ny dyrlæge, og det var umiddelbart en god oplevelse. Hun var grundig og tålmodig med os og Phoebe, og gav gode råd, så det var jo dejligt. Desværre er transporttiden derud betydeligt længere, end vi er vant til, da der nu er ca. 30 minutter hver vej, men det er jo konsekvensen, når vi ikke vil have nogen af de dyrlæger, der er her i byen.

Dyrlægen kiggede Phoebe godt efter i munden og syntes, hun havde pæne tænder. Det var en lettelse, for vi havde frygtet, at det var tænderne, der var problemet, siden det ikke var gået over ret af sig selv hurtigt. Dyrlægen fandt et sår på hendes tunge, så det er vist det, der giver problemet. Nu skal hun have smertestillende og blød kost noget tid, og så skulle tungen gerne gro sammen igen. Derudover fik vi et nyt kig på hendes hage, hvor hun klør sig for meget, så hun får sår. Vores tidligere dyrlæge mente ikke, at der skulle gøres noget, men det er jo synd, at hun kradser sig til blods, så det skal jo behandles. Så vi blev rådet til at vaske hagen og så rense med klorhexidin dagligt i en uges tid. Vi fik vasket hendes hage i går i katteshampoo, hvilket hun tog virkelig pænt. Sad hos Christian, mens jeg vaskede hende. Og fik også renset hagen. Det ser allerede pænere ud, så vi håber, hun kan holde sig fra at kratte på den, når behandlingen er slut.

Det går okay med behandlingen, men hun kan ikke helt forstå, hvorfor hun ikke skal spise hele tiden, som hun er vant til. De plejer at have maden stående, men nu skal hun jo have blød mad, så hun skal ikke have den hård tørkost de første dage i hvert fald. Hun har nu godt af at ikke at spise hele tiden, da hun er blevet noget rund. Hun kommer ikke så meget ud, som hun plejer, for hun er træt af vejret for tiden. Så der bliver sovet meget. Desværre har hun ikke sat indtaget ned i samme grad, så der er røget næsten ½ kg på siden oktober 0.o Det er lidt for meget, så hun skal helst ikke blive større. Vi kan bare ikke nøjes med at fodre dem et par gange om dagen, for Ozzy er en lidt for slank kat, der ikke spiser ret meget ad gangen. Så han er nødt til at have mad stående. Vi prøver at aktivere hende noget mere og håber, at det hjælper lidt på det. Nu skal hun bare blive rask i munden igen, det er det vigtigste.


Næsten skeløjet af nydelse :D




Ozzy havde jo også problemer med munden, som jeg skrev sidst, men det gik meget hurtigt over. Han spiser ret normalt igen og virker ikke til at have problemer mere. Tror, han har haft bidt sig i tungen, da han kom af med en hårbolle den anden dag, men ikke så slemt som Phoebes sår. Han spiste uden at tabe knaserne allerede i løbet af aftenen samme dag. Så han slap heldigvis for at skulle med i går.

For at det ikke skal være løgn, har jeg nu også et sår på min tunge. Aner ikke, hvordan det er sket, men har en rift midt på tungen, som gør noget ondt, så jeg er på blød mad i aften. Lasagne, hurra.. eller noget. Men det er velkommen i dag, da min mave driller rigtig meget. Spiste lidt ost og kiks i går aftes, og det er min mave bare stået helt af overfor :( Så har ret mange smerter og ubehag i dag. Christian laver en lasagne til mig, da vi ikke har mere i fryseren, og jeg laver en omgang sammenkogt med ris til ham. Det er en okay deal, synes jeg. Havde dog glædet mig til culottesteg med det hele (vi faldt en til 110 kr i Kvickly i går sat ned fra 265 kr), men jeg må bare håbe, at mave og mund har det bedre i morgen.

Lige nu er Christian i gang med at ordne akvariet. Der skal jo skiftes vand og filtre jævnligt, for at det kører godt. Ellers skal han vist have sat vinterdæk på bilen, hvis han orker, men det bliver i hvert fald ikke før i morgen, for dagslyset er for længst forsvundet. Jeg satser på en rolig aften i sofaen. Det har været en angstfyldt uge, så jeg døjer noget med nakken og trænger til noget ro. Forhåbentlig er Phoebe ovenpå i løbet af den næste uge, så vi ikke skal gå og bekymre os om kattene mere.

Nu vil jeg slutte, for jeg skal vist snart i gang med at kigge på noget aftensmad. God weekend til jer derude. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar