fredag den 12. december 2014

Kringle med marcipan

På mandag trækker jeg vinderen af min julegive-away. Har du deltaget, så husk at komme forbi og se, om det er dig, der har vundet. Du skal nemlig i så fald sende mig en mail med din adresse. Hvis jeg ikke modtager en mail inden for et par dage, trækker jeg en ny vinder, så præmien kan nå frem inden jul :)

For nogle uger siden havde vi Christians forældre oppe til en kop kaffe. Jeg plejer at bage et eller andet lækkert til os, når de kommer på besøg, men pt. er jeg ret hårdt ramt af stress, og det at skulle have besøg var i sig selv noget, der prikkede til stressen. Er ked af, at det er sådan, fordi jeg så gerne vil være sammen med dem og nyder deres selskab, men sådan er det lige nu. Derfor vidste jeg også, at det var en dårlig ide at gå i køkkenet selv, så da Christian sagde, at han da kunne bage noget, syntes jeg, at det var en rigtig god ide. Han er faktisk ret god til at bage, og da jeg var på besøg hos ham første gang, havde han bagt en rigtig lækker æbletærte til os :) Så jeg var ikke i tvivl om, at han kunne lave noget rigtig lækkert.

Han var dog i tvivl om, hvad han skulle bage. Jeg ved, han elsker marcipan, så det var med i vores overvejelser. Jeg fandt en opskrift på en gærkringle i Frk. Jensens Kogebog, som jeg har stående. Det er en bog, jeg er ret glad for, for man kan altid finde klassiske opskrifter, der bare fungerer i den. Christian endte med at vælge kringlen som sit bageprojekt, men vi tilpassede den en smule ud fra, hvad vi havde hjemme. F.eks. skulle der 75 g gær i kringlen, men det er seriøst meget gær, og vi havde kun 50 g hjemme, så han endte med at nøjes med 50 g og hævede så bare kringlen det længere. Det fungerede helt fint, så der er ingen grund til at bruge så meget gær. I remoncen brugte han også lidt ekstra marcipan, for han er jo lidt af en marcipangris. Til strøelse oven på kringlen brugte han rørsukker, for det smager bare så meget bedre end det almindelige.

Alt i alt blev det en virkelig vellykket kringle, der var så god, at jeg ikke vil snyde jer her på bloggen for opskriften :) Det er klart en af de bedste kringler, jeg nogensinde har smagt. Alt spillede simpelthen så godt sammen i den kringle, og brøddelen var så luftig og lækker. Dejligt at se, at han slægter sin mor på, for hun laver også den mest fantastiske kringle :) Herunder får I opskriften på Christians supergode kringle:

Et kig ind i Christians lækre kringle. Se lige den remonce, mums!




Kringle med marcipan

275 g smør (eller margarine*)
450 hvedemel
2 spsk sukker
3 æg
50 g gær
½ dl koldt vand

Remonce:
100 g smør (eller margarine)
100 g sukker
1 dl makronrasp
95 g marcipan

Til pensling:
1 æggehvide
Hakkede mandler
Rørsukker

Smuldr smørret/margarinen ud i melet, så det er helt findelt. Rør sukkeret i. *Hvis du bruger margarine, tilsæt da 1/2 tsk fint salt. 

Rør gæren ud i det kolde vand.

Pisk æggene sammen. Hæld æggene og den udrørte gær i melblandingen og saml dejen.

Knus makronerne og mål 1 dl af. Lav remoncen ved at røre smør sammen med sukkeret med en håndmikser eller lignende. Tilsæt marcipanen i små stykker. Den kan evt. rives på et rivejern, hvis den er meget hård i det. Ellers er det nok bare at brække den i små stykker. Pisk det hele godt sammen, til marcipanen er optaget i remoncen, og remoncen har en jævn konsistens. Rør til sidst de knuste makroner i.

Rul dejen ud på et meldrysset bord til en lang stang, der er ca. 12 cm bred. Den skal være ret lang. Christian måtte rulle den ud på langs af bordpladen til sidst for at få den lang nok. Den var et sted mellem ½-1 cm tyk, da han var færdig med at rulle den ud. Skær kanterne rene, så de er lige og pæne.

Fordel remoncen i en linie på midten af den udrullede dej. Undlad at lægge den helt ud til enderne, da de skal foldes ind over. Fold enden ind over remoncen i hver ende af stangen. Fold derefter den ene side ind over remoncen. Derefter folder du den anden side af dejen over den første side. Klem lidt til, så siderne hænger godt sammen.

Form stangen til en kringle og læg den på en bageplade med bagepapir. Lad kringlen hæve tildækket et lunt sted i 1 time og 20 minutter.

Når kringlen er færdig med at hæve, pensles den med æggehvide og drysses med hakkede mandler og rørsukker. Bag kringlen 15-20 minutter ved 220 grader. Hold øje med kringlen, da den nemt kan blive lidt mørk i overfladen. Ser den færdig ud i farven, før bagetiden er færdig (det gjorde Christians), så læg et stykke staniol over kringlen den sidste tid.

Lad kringlen køle lidt af på en rist, før den serveres, mens den stadig er lun.

Et billede af den færdige kringle. Supersmuk :)



I går havde Christian og jeg årsdag, 5 år i år, som jeg skrev om i mit sidste indlæg. Fordi Ozzy stadig ikke spiser helt selv, kunne vi ikke så godt forlade ham og tage i Tivoli eller ud at spise, hvilket ellers er noget, vi plejer at gøre på vores årsdag, såfremt omstændighederne tillader det, så derfor havde vi valgt at lave lidt Bones-stemning herhjemme i stedet :) I fryseren havde vi et par lækre bøffer, som jeg tog op, og Christian medbragte et par store salater fra Bones i Roskilde. Han arbejder i byen, så det kunne heldigvis godt lade sig gøre :) Derudover lavede jeg en whiskysauce til (bare en fra Jensens, som man selv blander og luner hjemme) med hjælp fra Christians forældre, som kørte et pitstop for mig i byen, da jeg selv ikke kunne holde til at skulle ud. Christian får altid whiskysauce på Bones, så det skulle jo gerne til.

Da han kom hjem, lavede jeg bøfferne og varmede saucen, og så hentede han pommes frites ude i byen. Vi har et sted her i byen, der laver de bedste pommes frites, og de var bestemt også superlækre i går :) Og så kunne vi ellers spise vores lækre middag, Bones-style. Bøffen blev serveret med en klat hvidløgssmør, og Christian havde købt salatmayo med hjem til mig fra Bones. Jeg fandt nogle små skåle frem, som jeg har fået af Christians mor, hvor der blev serveret mayo og ketchup i, ligesom man får det på Bones :) Christians sauce blev serveret en en minisaucekande, som jeg fik af ham til jul for nogle år siden. De er så nuttede <3 Så det var et virkelig fint og lækkert måltid, som vi rigtigt nød :) Og så slap vi for et par timers køretur, hvilket jo også var dejligt.
Vi sluttede dagen af med at se min absolut yndlingsjulefilm, Scrooged, der var mindst lige så god, som jeg husker den.

Vi var også så heldige, at i går var sådan en dag, hvor Ozzy fik spist det, han skulle. Det går ellers noget op og ned med, hvor meget, han kan spise, og han havde en rigtig dårlig dag i onsdags. Men i går spiste han helt pænt, så der kunne vi bekymres os lidt mindre. I dag har han også spist rigtig flot allerede. Han har spist noget i nat og i morges, og han har også spist store portioner, efter jeg stod op. Nu ligger han og sover efter en tur ud i regnvejret. Det regner rigtig meget i dag. Hvis det bare var koldere, så det var sne, der kom ned. Savner det sådan. Men der er vist ingen chance for at få en hvid jul her. :(

Vi havde simpelthen bare sådan en god dag i går, synes jeg :) Tror også, at Christian nød den. I dag kan jeg sidde og nyde de fine blomster, han kom hjem med. En fin lille buket i lilla nuancer og med en fin glimmerstjerne i. Han ved lige, hvad han skal gå efter :) Den er så fin, og jeg har taget den med hen på sofabordet, så jeg rigtigt kan nyde den i dag. Vi fik også en flot buket roser af Christians forældre, da de var oppe med saucen (og Christians jakke, som har været inde og få ny lynlås via butikken, han i sin tid købte den i - det er for koldt med en jakke, der ikke kan lynes om vinteren). Det var bare rigtig sødt af dem.
Nu er det heldigvis weekend, hvilket vi sætter pris på, for det har været en hård uge. Dog skal vi til fødselsdag i weekenden, men det bliver jo også rart nok at se lidt andre mennesker igen, for det går meget op i kat herhjemme for tiden. Og så får vi også lov til at hilse på lille Banjie, der vist er blevet noget større, siden vi så ham sidst. Det går så hurtigt i den alder.

Kan I have en rigtig god weekend derude :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar