søndag den 28. december 2014

Inspiration til lækker nytårsmad

Nytårsaften nærmer sig, og det er på høje tid at få menuen på plads. Herhjemme bliver vi som sædvanligt bare os to, men det betyder jo ikke, at vi ikke skal have lidt ekstra lækker mad. Vi plejer at få en eller anden form for rødt oksekød, hvilket vi også skal have i år, er jeg sikker på, men jeg ved endnu ikke, om det bliver oksemørbrad skåret ud i store, fede bøffer, eller om det bliver en culottesteg. Det kommer lidt an på, hvor meget arbejde jeg orker at lægge i aftensmaden den dag.

Men man starter jo med en god forret. I hvert fald hvis man har appetitten til det. Jeg tror, vi springer den over i år, for vi vil gerne kunne spise lidt guf også i løbet af aftenen, og maven bliver desværre hurtigere mæt end øjnene. Skulle jeg dog lave en forret, kunne det måske være den her lækre lakseroulade, som jeg lavede tidligere på året. Den er rigtig flot at servere og smager dejligt. Lakseroulade med dildcreme. Alternativt ville jeg nok forsøge at lave en lille forret ud af den lakseplatte, som jeg postede opskrift på i går.




I år hopper vi på noget rødt oksekød som hovedret, men en del andre år har vi fået raclette, og jeg har efterhånden en fast menu, som jeg laver, når vi skal have det helt store raclettebord. Raclette er en meget alsidig måde at lave mad på, for man kan nærmest lave alt på sådan et apparat. Så det kan udviddes med flere retter, end jeg normalt laver. Men det her er vores favorit. Nu er det jo nytårsaften, så det oksekød, man bruger, kunne jo f.eks. være oksemørbrad :) Jeg har købt en stor mørbrad hjem, som jeg skal skære ud til bøffer, og resterne af mørbraden, som ikke kan laves til bøffer, bliver skåret ud til skiver, som vi skal have, når vi skal lave raclette i slutningen af næste uge. Det bliver ikke nytårsmenuen, men vi skal alligevel have lidt raclettehygge i ferien. Her kan du se vores sædvanlige raclettemenu, der bl.a. indebærer de mest nuttede små miniburgere! <3 Highlights fra vores racletteaften.





Vælger man at kaste sig over en culottesteg, som er en af vores favoritudskæringer herhjemme, kan man følge denne opskrift Det si'r muh! for at få en perfekt steg. Vi laver sædvanligvis hjemmegjort salatbar til, hvilket er noget, vi virkelig nyder. Så er der skåle med hhv. strimlet salat, rød peber, agurk, gulerødder, minimajs, champignons, marinerede hvidløg og croutoner. Dressingen er en hvidløgsdressing. Derudover får vi altid ovnbagte kartoffelbåde til og favoritsovs. Det er en af vores absolutte livretter :)




Nu er jeg desværre ikke en, der spiser ret meget dessert mere, da maven ikke tillader det, men jeg elsker stadig at lave dem. I år forsøger jeg mig for første gang med en gateau marcel i miniformat til Christian, for han skal jo ikke snydes, selvom jeg ikke kan være med. Men der ligger andre lækre opskrifter på bloggen på desserter, som vil passe sig glimrende til en lækker nytårsdessert. Er man til en meget dyb og intens chokoladesmag, kan jeg anbefale den her chokolademousse lavet på skumfiduser Chokolademousse med marshmallows. Jeg ville dog til nytår lave lidt mindre portioner end i opskriften, da den er ret tung. Men den er superlækker.




Vil man imponere med en superflot tærte, kunne man også kaste sig over min Hindbærtærte med marcipan, som klart er en af de smukkeste, jeg har bagt. Den har en lidt syrlig smag, så den skal serveres med en kugle god, sød vaniljeis.




I det hele taget ligger der efterhånden en del lækre desserter i opskriftindekset, så tag et kig forbi og find inspiration. :)

Og så er der jo kransekagen. I år har jeg forsøgt mig med kransekagekonfekt, og opskriften kommer senere her på bloggen. Jeg mangler endnu at pynte dem, hvilket jeg først gør tirsdag, for lige nu ligger de og hygger sig i fryseren. Men jeg har andre gode opskrifter på kransekage liggende her på bloggen. Det har skiftet lidt gennem årene, om jeg har lavet kransekagetårn eller stænger, men du kan finde opskrifterne her: Kransekagetårn (ringe) og her: Kransekagestænger med nougat.





Nu mangler vi bare natmaden. Gennem mange år har det været en tradition hos mine forældre, at der bliver serveret hjemmelavet smørrebrød. Det har også været noget, jeg selv har præsteret gennem en årrække, men nu tåler jeg det ikke så godt, og vi har ærlig talt heller ikke appetitten til det, så de sidste år har det mere været kiks og ost for os. Men vil man have noget, der lægger en bedre bund i maven, hvilket jo kan være rart, hvis man får en del alkohol indenbords nytårsaften, er der mulighed for at lave lidt lækker junk, som de fleste nok ville elske, og som også er et fint alternativ til at skulle stå og bakse med hotdog eller burgere og den slags, som tilbudsaviserne lægger op til, at der skal på bordet til natmaden hvert år. Hvorfor ikke prøve at lave hjemmelavede pølsehorn? Eller pizzasnegle? Begge dele er rigtig lækre og kan bages på forhånd og opbevares i fryseren. Så skal de bare tøes op og lunes før servering. Supernemt. Opskrifterne finder du her: Superluftige pølsehorn og her: Pizzasnegle.





Det bliver alt herfra for nu, for jeg mangler faktisk stadig at lave vores egen menu helt færdig. Og vi skal også have kigget på noget fyrværkeri. I det hele taget mangler jeg også en madplan, så jeg må vist se at komme i gang. Jeg håber, at ovenstående indlæg kan give jer lidt inspiration til jeres nytårsmenuer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar