tirsdag den 19. januar 2016

Lidt om fødselsdag og kulde

I lørdags fyldte jeg 34. Synes, tiden flyver afsted. Ikke kun i forhold til min alder men også bare sådan generelt. December fløj forbi, især jul og nytår, og pludseligt var det så min fødselsdag. Var slet ikke klar til den allerede. Alting falder lidt oven i hinanden, når man er født så tæt på jul og nytår. Det kunne selvfølgelig være værre, men jeg kunne godt ønske mig, at der var lidt længere mellem de store dage.

Men fødselsdagen kommer jo, når den kommer, og sådan er det bare. Som sædvanligt var det bare Christian og mig herhjemme og en stille og rolig dag, som jeg ønsker mig det. Det er hårdt for mig at have gæster og skulle være "på", da det dræner mig for energi, så jeg foretrækker at vente med gæsterne til en anden dag.
Det var en rigtig dejlig fødselsdag, jeg havde. Christian forkælede mig en masse og sørgede for, at dagen var helt perfekt :) Jeg nød den i fulde drag. Fine gaver, afslappende hygge med spil og film, og så var vi ude at spise om aftenen. Det er lige sådan, jeg gerne vil have, min fødselsdag skal være :)

Dagen startede med det her virkelig flotte fødselsdagsbord med flag, lys i fødselsdagsstagerne og vildt flotte pakker, som jeg ved, Christian havde gjort sig meget umage med at pakke ind. Resultatet var da også super flot. Derudover stod der en buket virkelig smukke roser ved hoveddøren, da jeg stod op. Det var fra min far og Marianne, og er bare så flotte. Jeg har nydt dem i fulde drag de sidste dage og håber et eller andet sted, at de står for evigt. Det gør de jo nok desværre ikke, men de er virkelig smukke, og de har åbnet sig så flot, efter jeg tog billederne nedenfor :)






I pakkerne gemte der sig et gavekort til massage (det har jeg ikke prøvet før, men har dårlig ryg og nakke, så jeg glæder mig til at se, om det kan hjælpe lidt), en "The truth is out there"-plakat, som er perfekt til en X-files-fan som mig (den skal op i vores nye kontor, når vi får det lavet) og en lækker uldtrøje. Trøjen måtte desværre byttes, men det er virkelig fine gaver, alt for meget, faktisk. Jeg er virkelig forkælet.
Fik også kort fra både Christians og min faster. Min faster havde også sendt en lille pakke med. Hun er altid så betænksom :)

Ozzy var ret interesseret i plakaten, før den blev pakket ud, da indpakningen virkede som det perfekte kattelegetøj :D Vi er dog bevidste om, at gavebånd er noget, som kan sætte sig fast i tarmene og skære i munden, så han får ikke lov at have så meget kontakt med det. Men lidt sjov fik vi da ud af det :)




Han kunne dog godt lige stille sig pænt an for kameraet foran fødselsdagsbord og blomster efter udpakningen, liggende på sofaens nakkepude:




Selvom dagen var relativ stille og rolig, var jeg alligevel sindssygt træt og skidt tilpas dagen efter. Det er uretfærdigt oven på sådan en dejlig dag. Sådan er det desværre tit for mig, men jeg glædes nu alligevel over at tænke tilbage på min dejlige dag i lørdags. Nu skal jeg så samle kræfter og passe mit mave-helbred, så jeg igen får det godt oven på fødselsdagens hygge og lækkerier. I dag foregår det på sofaen under et tæppe med udsigt til solsorte og sjaggere, der spiser rester af efterårets æbler i haven :)

En sjagger har fundet æblet i sneen - billedet er taget sidste år. Mere kan ses her: En weekend i billeder.



Og det er koldt derude. Det kunne være værre, end det er i dag mht. kulden, men det er tydeligt, at vinteren er her. Der ligger en smule sne i haven, og solsortene er endelig blevet interesserede i de æbler, jeg har lagt ud til dem. Faktisk kan der nemt forsvinde et par æbler på en dag, hvor de før kunne ligge i ugevis. Vi lægger frø og æbler ud uden for indhegningen, så fuglene kan spise i fred og ro. Derudover har de et foderhus i haven og rester af bær og æbler, der findes inden for haven.

Men det er ikke kun fuglene, man skal tænke på i kulden. Jeg læste i dag en artikel om katte og kulde, som jeg gerne vil dele med jer. Den er særligt henvendt til jer, der har katte, som kommer udenfor. Selvom katten gerne selv vil ud, risikerer den at få forfrysninger og blive meget afkølet. Katte med visse sygdomme skal man være ekstra opmærksomme på, når det er koldt, men alle katte risikerer forfrysninger i det kolde vejr. Læs artiklen om kat og kulde her: Nu kommer frosten - hold katten inde og se, hvad du skal være opmærksom på.

Vi er selv opmærksomme på, at kattene herhjemme altid skal kunne komme ind ad kattelemmen. Phoebe lukker den altid, når hun går igennem den, så vi er meget opmærksomme på, hvornår nogen går ud og ind ad den. Hvis vi ikke er i stuen til at åbne den hele tiden, sætter vi noget i klemme i den, så den står konstant åbent, så de ikke bliver lukket ude. De er dog selv ret gode til ikke at være ude for længe. Ikke mindst Ozzy, der jo mangler sin vinterpels, da han måtte af med den pga. reaktionen på interferonen. Men det er godt at være ekstra opmærksom her i kulden. Hvis din kat ikke altid selv kan gå ind, kan der laves et lunere sted for den at gå i ly, som det foreslås i artiklen. Hvis katten er lukket ude i kulden, mens du er på arbejde, risikerer den nemlig at få forfrysninger.

Rådene er hermed givet videre. Og man kan faktisk godt have det helt vildt koldt, selvom man egentlig er bygget til kulde og har en god vinterpels, som det ses på billedet her af Ozzy i sneen for nogle år siden :D Så pas godt på kattene derude :)

Ozzy i sneen 29. januar 2012. Brr!

4 kommentarer:

  1. Tillykke med de 34 år! Og tak for artiklen om katte og kulde. Min kat er vant til at gå ud og ind selv via kattelem, men som vejret er nu holder jeg den inde om natten - eller hvis jeg ikke kan holde øje med den selv i længere tid - også selv om den selv gerne vil ud. Jeg var ikke klar over den ligefrem kunne få forfrysninger, men synes bare det må være meget koldt for den! Den er ikke så glad for blæst og regn i det hele taget, men skal til gengæld helst ud flere gange om dagen (og natten) - uanset vejret! Jeg bliver vækket af en insisterende pote i siden hvis jeg ikke lukker den ud om natten, men det må jeg så leve med i denne tid !! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det er vigtig viden, synes jeg. Nu har vi jo katte med stor pels, men de kan også komme til at fryse, tydeligvis. Phoebe, der har den største pels, er den største kylling med blæst og regnvejr. Det lyder som en god ide at lade katten blive inde for natten. Jeg vidste heller ikke, at de får forfrysninger, men det lyder jo logisk, når man tænker over det. Så vi må passe ekstra godt på dem i den kolde tid :)

      Slet
  2. Hej Christina. Stort tillykke med fødselsdagen, og dejligt at læse, at det blev en dag som du lige ønskede dig :-) dejlige gaver, og så er 34 ingen alder - jeg er præcis 20 år ældre end dig ;-)
    Mange hilsner Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Nej, 34 er da ikke så gammelt. Synes bare, at årene flyver forbi. Sjov med de 20 år :)

      Slet