torsdag den 14. januar 2016

Dessertkageplatte med hindbær

Nu er det efterhånden noget tid siden, at det var nytårsaften, så det må være på tide, at I får opskriften på den super lækre dessert, jeg lavede til os i den anledning. Vi ses sædvanligvis med Christians forældre i løbet af aftenen, og vi tænkte, at det kunne være hyggeligt at mødes om desserten, og det ville de heldigvis gerne :) Det er også meget fint, at Christian har nogen at nyde desserten sammen med, for jeg tåler desværre ikke den slags så godt, så jeg springer oftest den slags over.

Grunden, til at jeg lavede en dessertplatte, udsprang af, at Christian ikke kunne beslutte sig for, hvad han gerne ville have til dessert nytårsaften. Der var for meget at vælge imellem, syntes han vist. Men da jeg ved, at han virkelig sætter stor pris på en god dessert nytårsaften, ville jeg gerne lave lidt lækkert til ham. Eftersom han ikke kunne tage en beslutning, valgte jeg at lave et lille udvalg af noget, jeg ved, han elsker, med udgangspunkt i at alt skulle kunne serveres med en kugle vaniljeis. Derfor valgte jeg at lave hhv. en minihindbærtærte med marcipan, brownie med store, lækre chokoladestykke og pandekager. Tilfældigt blev hindbær også en fællesnævner, da pandekager her i huset skal spises med hindbærmarmelade, for at det går rigtigt til. Derudover blev brownie og tallerken pyntet med lidt frysetørrede hindbær. På den måde blev kageplatten bundet rigtig godt sammen, og smag og konsistens i is og kager komplementerede hinanden perfekt.

Da det jo var nytårsaften, og jeg havde guldstøv tilbage fra kagebordet til Christians 40 års fødselsdag, syntes jeg, det var passende at pynte lidt med det også. Det er i øvrigt købt i Meny (mærket er Mill & Mortar).

Jeg halverede opskriften på min gode hindbærtærte, og det gav to minitærter a 12 cm i diameter. Da der bruges et kvart stykke tærte til platten, rækker tærterne altså til 8 personer. Vil man have et større stykke tærte, kan den deles i tre stykker, og derved rækker mængden så til 6 personer i alt. Brownien og pandekagerne rækker også til 8 personer (såfremt man ikke bager pandekagerne alt for tykke - der skal serveres en halv pandekage pr. person). Står du og skal servere desserten for færre end 6-8 personer, kan overskydende tærte og brownie fint fryses ned. Fryser du pandekagerne ned, så adskil dem med et stykke bagepapir. Jeg lavede i øvrigt hindbærtærten nogle dagen i forvejen og frøs den ned. Så skulle den bare tøs op og lunes den dag, den skulle serveres. Brownien og pandekagerne er ligeledes lavet på forhånd, dog kun dagen før og opbevaret i køleskabet.

Herunder finder du opskriften på hver enkelt kage og til slut hvordan tallerkenen skal anrettes :)





Dessertkageplatte med hindbær (6-8 personer)


Hindbærtærte med marcipan (2 minitærter a 12 cm i diameter)
 
112 g hvedemel
62 g margarine
Et nip salt
1/4 tsk bagepulver
1½ spsk sukker
½ sammenpisket æg
1 spsk koldt vand
Kornene fra ½ stang vanilje

Bærfyld:
225 g hindbær (gerne fra frost)
70 g sukker
2 spsk maizena
60 g revet marcipan

1 æggeblomme til pensling
2 tærteforme (gerne med løs bund) a 12 cm i diameter

Smuldr margarinen ud i melet eller kør det på en køkkenmaskine med k-spaden. Tilsæt salt, bagepulver, sukker og vanillekorn, og vend det hele lidt sammen. Tilsæt herefter æg og vand og ælt dejen godt sammen. Lad dejen hvile i køleskabet i en frysepose eller lignende, til den er blevet mere fast, mindst ½ time.

Smør en tærteform med lidt margarine eller smør og drys den med lidt mel. Vend formen lidt rundt, så melet er godt fordelt, og bank derefter det overskydende mel ud af den ved at holde den på hovedet over håndvasken. Tag lidt mere end 1/3 af dejen fra. Del den tilbageværende 2/3 af dejen i to. Rul hver del ud til en cirkel, lidt større end formenes diameter, og beklæd formene med dejen. Dejen skal nå helt op over toppen af dine tærteforme, da den gerne vil glide ned ved bagning. Klem den lidt til i formen.

Prik bunden med en gaffel og forbag den ca. 15 minutter ved 200 grader i nederste halvdel af ovnen. Dette gøres, fordi fyldet er vådt. På den måde undgår man en gennemblødt og snasket bund. Den skal kun bages, til dejen føles lidt mere tør og sammenhængende, så hold øje med den. Glider dejen ned ad siderne på formene, kan du tage bagepladen med formene ud, før bunden bliver fast i det og bruge en teske til at klemme det op på plads igen. Bag herefter videre.

Rør bærrene med sukker og maizena. Riv marcipanen groft. Fordel marcipanen i et jævnt lag over bundene, og fordel derefter bærfyldet ovenpå, så det dækker hele bunden.

Rul den resterende dej tyndt ud og skær strimler på ca. ½ cm i bredden. Læg dem over tærten i et fletmønster. Start med at lægge et smalt kryds midt på tærten. Flet herefter flere strimler ind. Det ser pænest ud, hvis man fletter ud og ind, som når man fletter et julehjerte :) Slut af med at lægge en lidt bredere strimmel af dej rundt langs kanten. Klem den lidt sammen, hvor enderne mødes. Pensl gitter og kant med sammenpisket æggeblomme. Bag tærten midt i ovnen ca 25 minutter ved 200 grader, til gitteret er flot gyldent. Lad den køle lidt af, før du tager den ud af formen (såfremt du har en tærteform med løs bund som min, eller bruger en springform til at bage tærten i).
  


Brownie med store chokoladestykker og hakkede valnødder

125 g margarine (eller smør)
75 g mørk chokolade (ca. 50% kakao)
2 æg
125 g sukker
75 g hvedemel
1½ spsk kakao
1 nip groft salt
50 g valnødder
75 g lys marabou


Smelt margarinen sammen med den mørke chokolade i en gryde. Rør godt, så det ikke brænder på. Lad blandingen køle af med du forbereder resten.

Pisk æggene med sukkeret, til det er lyst og skummende.

Bland mel med salt og kakao.

Hak valnødderne groft. Hak marabou i grove stykker. Vend nødderne og chokoladen i melblandingen, så det er godt blandet sammen. Ved at vende fyldet i melet, før det vendes i dejen, undgår man lettere, at fyldet ikke falder helt til bunds i kagen.

Vend melblandingen forsigtigt ind i æggesnapsen, til melet er helt optaget. Vend derefter den afkølede chokoladeblanding i.

Fordel dejen i en form med bagepapir, ca. 18x25 cm. Bag kagen midt i ovnen ved 175 grader i ca 30 minutter minutter. Tjek efter 25 minutter for at se, om den er ved at være færdig. Undgå at overbage kagen, da den så bliver tør og kedelig. Der må gerne sidde lidt krummer eller en lille smule ubagt kagedej på gaflen, når du prikker i kagen for at tjekke. 


Tag den færdige kage ud af ovnen og lad den  køle af i formen, til den er let lun. Tag kagen ud af formen og pak bagepapiret omkring den og herefter i en frysepose. Læg den næsten helt afkølede kage i køleskabet og opbevar den der, til den skal serveres. Lav den gerne god tid i forvejen, så kagen har tid til at sætte sig i køleskabet. Jeg bagte min brownie dagen før, den skulle serveres.


Pandekager (4 stk.)

60 g mel
1 1/4 dl mælk
1/4 dl øl
1 æg
Et nip fint salt
½ tsk sukker
10 g smeltet margarine eller smør


Rør mel sammen med mælk, til det er klumpfrit. Rør øllet i og herefter ægget. Rør salt og sukker i.

Smelt margarinen på en pande, uden det bliver brunt, og rør det i dejen.

Steg 4 pandekager på en pande (ca. 24 cm diameter) ved middel til høj varme ved at hælde dej på panden og vende den lidt rundt, så det fordeles over alt.
 

Læg de færdige pandekager i en stak på en tallerken. Lad dem køle helt ned og dæk så tallerkenen til med sølvpapir. Opbevar pandekagerne i køleskabet, til de skal serveres. 


Servering af kageplatten:

1 middagstallerken pr. person
Hindbærtærte med marcipan
Brownie
Pandekager
En god vaniljeis (jeg bruger altid Hansens vanilleis) 
Hindbærmarmelade
Spiseligt guldstøv
Frysetørrede hindbær

Lun hindbærtærten ved 160 grader, til den er gennemvarm. Tag den ud af ovnen. Varm pandekagerne hurtigt på en varm pande, mens tærten er i ovnen. Læg dem i en stak på en tallerken og dæk evt. med sølvpapir for at holde dem lune, til du er klar til at anrette dem.

Skær hver minitærte i fire stykker. Sæt ét stykke tærte på hver tallerken, du skal servere. Skær et firkantet stykke af den iskolde brownie, der ca. matcher tærtestykket i størrelse. Det må godt være lidt større, men ikke kæmpestort i forhold til tærtestykket, se mit billede nedenfor.

Del hver pandekage på langs. Vend forsiden på det halve stykke pandekage nedad og lad enderne mødes på midten bagpå. Fold herefter pandekagen på midten igen og læg den på tallerkenen med forsiden opad. Hæld lidt hindbærmarmelade i en frysepose eller sprøjtepose. Klip et lille hul i enden og fordel lidt marmelade i striber hen over pandekagen. Hvis det skal være ekstra pænt, kan du først køre marmeladen gennem en sigte for at fjerne hindbærkernerne, som ellers kan stoppe hullet i sprøjteposen. Det gjorde jeg dog ikke denne gang, men vil overveje det til næste gang.

Lav tre små kugler af en god vaniljeis med en spiseske (form dem ved at køre siden af spiseskeen langs isen). Varm evt. skeen løbende under den varme hane, så det er nemmere at håndtere og forme kuglerne. Læg hver kugle is mellem kagestykkerne. Drys brownien med lidt spiseligt guldstøv, samt lidt frysetørrede hindbær. Drys også lidt af de frysetørrede hindbær ud over tallerkenen.




Pyh. Lang opskrift :) Desserten var en stor succes, og den blev rigtig pæn, når jeg skulle sige det selv. Guldstøvet var noget mere tydeligt at se i virkeligheden, end det fremtræder på billedet ovenfor, og det så virkelig fint ud :)

Nu, to uger efter nytårsaften, er vi tilbage i hverdagen. Christian startede på sit nye job i mandags, og jeg skal igen til at være alene i hverdagen. Nu faktisk mere end tidligere, da vi før har haft mulighed for løbende at skrive sammen via Skype, mens han har været på arbejde, men det har han ikke nu, så det er noget af en tilvænning. Det føles noget mere ensomt og tomt, synes jeg. Han er dog tidligere hjemme end på sit gamle arbejde, da han nu arbejder her i byen, så det er jo dejligt, trods alt.

Det er altid lidt svært at vænne sig til så stor en omvæltning. Både for ham og for mig, tror jeg. Vi har fået slappet rigtig godt af den sidste halvanden uge af hans ferie, og jeg havde fået det helt godt efterhånden oven på den stress, jeg ellers sluttede 2015 af med. Men det er hårdt at vende tilbage til hverdagen. Jeg har haft nogle dage med slem angst-agtig uro i kroppen, og den hænger stadig ved. Jeg håber, det bliver bedre, når jeg vænner mig til Christians nye arbejdssituation.

I det nye år er vi startet op på yderligere behandling til Ozzy. Han får nu også et kosttilskud, der består af nogle fedtsyrer, som skal hjælpe på hans mund, der stadig ikke er helt god. Han har det dog heldigvis godt. Jeg vender tilbage og fortæller mere om han og hans behandling på et senere tidspunkt. Heldigvis tåler han fedtsyrerne godt, hvilket er en lettelse, for vi havde frygtet, at han ikke ville kunne tåle dem, fordi de er udvundet af kvæg (han tåler visse typer protein ret dårligt). Så det er jo dejligt. Nu håber vi bare, at det hjælper.
I dag har han og Phoebe været ude og fræse i sneen i haven. Det sneede i går aftes og nat, og der ligger stadig en del i haven. Ozzys humør fejler bestemt ikke noget, så da han kom ud og så solsorte i æbletræet, fræsede han derop! Han har nu ingen chance for at fange dem, men selvtilliden fejler bestemt heller ikke noget ;) Fangede lidt billeder af ham gennem vinduet (derfor den lidt dårlige kvalitet), som jeg vil slutte af med at vise jer i dag. Derudover får I også lidt flere billeder fra turen i sneen med Phoebe for nogle dage siden. :)

Sikke en udsigt man har heroppefra!


Der holdes skarpt øje med solsorten!

I mellemtiden et andet sted i træet strækkes der hals.

Phoebe midt i snevejret for nogle dage siden.

Samme dag fanger kameraet denne solsortehun i æbletræet. Er hun mon den samme, som
Ozzy er interesseret i?

Sne både på grene og fjer.

4 kommentarer:

  1. Lækker dessert - virkelig smukt anrettet. Tror snart jeg skal ha lavet din hindbærtærte :-P

    Og TAK - får altid et lille smil på læben af billeder af dine skønne misser <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord :) Ja, du må snart prøve den af. Den ligger i to versioner i opskriftindekset. Desserttærten er noget mere syrlig end kaffebordsversionen, da den skal serveres med vaniljeis. I de små tærter har jeg puttet lidt mere sukker i, end jeg sædvanligvis gør i desserttærten, fordi jeg ikke vidste, hvor langt isen ville række (og på den måde tilføre sødme til tærten). Dog langt fra så meget som i kaffebordsversionen (som kærestens far kalder hindbærsnittekage :D).

      Dejligt <3 De er nu også ret underholdende, de pelsdyr. Har også smilt over, hvordan lillebror bliver brugt som hovedpude på dine billeder :D

      Slet
  2. Skønne misser.De er dejige. Savner så meget mine egne Main Coon misser som jeg desværre ikke har mere, når jeg ser sådan nogle billeder. og dejlig anretning.
    Tror jeg skal prøve dine brunsviger snart.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg sagtens forstå. Jeg har haft kat altid, og det ville være tomt uden dem. Tak for de pæne ord om desserten :)
      Jeg kan varmt anbefale brunsvigeren. Den er fantastisk lækker :)

      Slet