torsdag den 7. april 2016

Hjemmelavet smørrebrød: Roastbeef

I dag fortsætter vi med opskrifter på det lækre smørrebrød, jeg serverede i påsken. Dagens smørrebrødsopskrift er roastbeef, og det er et traditionelt stykke smørrebrød i den forstand, at toppingen er ristede løg, peberrod og surt. Christian får ret ofte roastbeef, når vi spiser rugbrød til aftensmad, men smørrebrød med roastbeef er en helt anden oplevelse pga. mængden af pålæg og sammensætningen af fyldet. Ikke mindst pga. udseendet, da smørrebrød jo er smukt at se på :) Derudover er der også duften, som helt klart giver appetit. Det hjælper karsen med til, da den giver smørrebrødet en helt særlig duft, som jeg elsker! Og så smager det jo også godt.

Her kan du se, hvordan stykkerne så ud og nedenfor får du opskriften, samt et oversigtsbillede af smørrebrødet set oppefra.





Smørrebrød: Roastbeef (6 stk.)

Roastbeef i skiver, ca. 3 pakker eller 18 skiver i alt (beregn tre stykker roastbeef pr. stykke smørrebrød)
Remoulade
Ristede løg
Høvlet peberrod
Ca. 12 skiver agurkesalat

Derudover:
3 skiver groft rugbrød (jeg bruger sædvanligvis skovmandsbrød eller lignende i størrelse og grovhed)
Smør
Hovedsalat
Cherrytomater
Agurk
Karse

Start med at smøre 3 skiver rugbrød med smør. Del dem på midten, så du har 6 halve stykker rugbrød og placer dem på bordet.

Skyl 3 store blade hovedsalat og dup dem tørre. Del dem i to og fordel salaten (uden stok) øverst på hvert stykke rugbrød. Fold de afrevne sider af salatbladet ind under sig selv, så det ser pænere ud.

Fordel 3 stykker roastbeef på hvert stykke rugbrød, så de overlapper hinanden og skjuler rugbrødet (salatbladet skal dog delvist stikke frem, som det fremgår af billedet). Jeg bukker gerne den øverste kant af roastbeefskiverne (som ligger op med salatbladet), så hver skive bliver hævet en smule fra hinanden. Det ser pænest ud, synes jeg. Fordel remoulade over roastbeefen i et zigzag-agtigt mønster.

Afdryp agurkesalaten på et stykke køkkenrulle og fordel to skiver på hvert stykke smørrebrød helt ude for enden (i modsatte retning af salaten). Fordel herefter ristede løg på roastbeefen i den anden ende ved salatbladet oven i remouladen. Til sidst fordeles lidt høvlet peberrod mellem de ristede løg og agurkesalaten.

Slut af med at pynte maden. Skær 6 relativt tynde skiver agurk og skær en ridse 2/3 igennem hver skive. Sæt en skive agurk oven på hver mad ved at vende "benene" på agurken hver sin vej - det kaldes en agurkespringer (se billedet). Del de skyllede tomater i 4 både og læg en båd på bagsiden af agurkespringeren. På forsiden af springeren lægges en tot karse.

Som med smørrebrødet med leverpostej og bacon påvirkes sprødheden af de ristede løg af fugten fra resten af smørrebrødet, så hvis du vil have sprøde ristede løg, skal du lave smørrebrødet den dag, det skal serveres.




Jeg har efterhånden nået en del af de mange ting, der står på programmet for denne uge. Derudover har den seneste tid haft overskud til at lave lidt nyt i køkkenet, og det kommer bloggen til gode. Det har nemlig givet udslag i nye opskrifter. Det er ret lang tid siden, jeg rigtigt har haft overskud til at lave nyt i køkkenet, fordi livet bare har været så fyldt af alt muligt andet, at der ikke har været noget overskud, og selvom situationen ikke rigtigt har ændret sig på det område, har jeg endelig fundet lysten til at komme i gang i køkkenet igen. Og det er virkelig dejligt.

I dag har jeg en del, der skal nås endnu. Jeg tager det dog lidt roligt her fra starten af dagen, da jeg har haft lidt stresssymptomer de sidste dage, så det skal være i mit tempo. I går hev jeg en dag ud af kalenderen, da der havde været lidt for meget om ørerne på mig, og brugte en stor del af eftermiddagen på at sidde og slappe af under et tæppe og se Transparent. Jeg er netop gået i gang med at se serien, og den har allerede fanget mig. Der bliver nok også lige tid til at se et afsnit færdigt, jeg gik i gang med i går, før dagen for alvor skal bruges på noget praktisk i dag, forudser jeg :)

Nu får I ikke mere herfra i dag, for jeg skal i gang med dagens opgaver. Eller i hvert fald lige have afsluttet Transparentafsnittet fra i går i første omgang :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar