torsdag den 19. september 2019

Chilistykker - hjemmebagte sandwichboller

Bloggen har holdt sommerferie, men der har ellers været rigeligt gang i køkkenet. I ferien har vi nemlig været med til et sammenskudsgilde, en familiefest i Christians familie, hvor jeg bagte brød og kage, og den seneste måned har også været travl med flere hold gæster herhjemme, så jeg har været en del i køkkenet de seneste måneder :) Det er rart at mærke, at jeg stadig kan en del, selvom det koster mange hårde dage efterfølgende med en smertende krop.

Jeg har også bagt lidt for vores egen fornøjelses skyld over de seneste måneder. Jeg kan godt lide at udvikle nye opskrifter, især på nye typer brød og ind imellem også kager, og jeg har senest lavet en opskrift på nogle helt fantastiske sandwichboller. De er min udgave af de chilistykker, man kan få på diverse sandwichbarer, i supermarkedernes delikatesseafdeling mv, og de er mine absolutte favoritsandwichboller, når jeg selv skal købe en sandwich ude i byen. Derfor har jeg længe gået og tænkt over, hvordan jeg mon kunne lave mine egne. Det prøvede jeg for nyligt, og det blev en kæmpe succes, så de skal snart bages igen! :D

Chilistykkerne er - trods navnet - ikke stærke overhovedet. Der er lidt chili i krydderiblandingen (barbequekrydderiet), som bruges som drys, uden det på nogen måde gør smagen stærk, men ellers kommer den helt rigtige smag fra grøn og rød peberfrugt samt nogle tørrede krydderier, der både blandes i dejen og drysses ovenpå, inden bollerne kommer i ovnen. Chilistykkerne indeholder havregryn for at gøre dem en smule mere grove og sunde, uden det går ud over den gode smag. Det fungerer rigtig godt, og gør også bollerne mere mættende :)

Jeg bruger enzymer for at få nogle lidt større og mere luftige sandwichboller, så det kan jeg varmt anbefale. Det kan godt undlades, hvis du vil. Så bliver bollerne bare knap så høje og flotte. Bageenzymer kan efterhånden købes mange steder på nettet, så det er nemt at få hjem, hvis man får lyst til at prøve at bage med enzymer. Jeg bruger dem ikke til alt, men visse former for brød bliver ekstra godt med enzymer, f.eks. de her sandwichboller.

Jeg havde egentlig tænkt, man måske kunne få 8 boller ud over opskriften her, men efter at have arbejdet med dejen synes jeg, at 6 boller er et mere passende antal, da man ellers risikerer meget små eller for flade sandwichboller. Undlad at mase bollerne for flade før efterhævningen, for det færdige chilistykke skal helst have en vis højde, for at det er til at holde på den, når man får fyld i :)

Vi spiste chilistykkerne som flæskestegssandwicher, som du kan se på billedet her. Sandwicherne består af salatmayonnaise i top og bund, hakket icebergsalat, skiver af steg med sprød svær, rødkål og syltede agurker. Meget lækkert! Boller i overskud kan fint fryses ned til en anden god gang. Når de skal bruges, tages de op og lægges på en tallerken eller lignende (tag dem ud af posen), til de er tøet op, ca. 45-60 minutter alt efter temperaturen i rummet. Herefter kan de skæres over og laves til sandwicher, uden du behøver gøre mere ved dem :)






Chilistykker (ca. 6 stk.)

25 g gær
3 dl lunkent vand
1½ spsk olie
8 g havsalt
1 tsk sukker
2 tsk tørret basilikum
1½ dl finthakket rød og grøn peberfrugt
100 g havregryn
350 g hvedemel (+ lidt til at samle dejen med og lidt til at forme bollerne med)
8 g bageenzymer

Drys:
1 spsk tørret barbequekrydderi (jeg brugte en fra Santa Maria)
1½ tsk tørret oregano
1/4 tsk hvidløgspulver


Start med at forberede peberfrugterne. Skyl og rens den røde og grønne peberfrugt. Skær dem i tern a højst ½ x ½ cm, gerne mindre. Du skal i alt bruge ca. 1½ dl tern, og jeg brugte ca. 50/50 af rød og grøn peber til bollerne. Har du peberfrugttern i overskud, kan de bruges i en salat eller gryderet.

Rør gæren ud i lunkent vand og tilsat olie, salt og sukker. Rør, til salt og sukker er lidt opløst en smule. Rør basilikum og peberfrugt i.

Tilsæt havregryn. Bland melet med bageenzymer og rør det i dejen. Ælt dejen godt sammen, til den er blank og smidig. Den må godt klistre lidt. Saml den evt. til sidst i hånden med lidt ekstra mel, så den ikke er klistret helt fast i skål eller dejfad, når den lægges til forhævning.

Lad dejen forhæve tildækket et lunt sted i 45 minutter.

Slå luften ud af dejen og del den i 6 lige store stykker. Rul hver stykke til en bolle, der klemmes flad. Undlad at lave bollerne for flade, da den færdige sandwichsbolle ellers risikerer at blive til den flade side og svær at holde på, når den er fyldt med pålæg.
Læg bollerne på en bageplade med bagepapir. På min bageplade kan alle 6 boller være. Det gør ikke noget, at de ligger lidt tæt, for de flyder ikke meget ud under efterhævning og bagning, men hæver mest opad. Vil du have firkantede sandwichboller, kan du skære bollerne let til i kanterne.

Dæk de formede boller med et viskestykke og lad dem hæve lunt i 30 minutter.

Bland ingredienserne til drysset. Har du en morter, kan du evt. støde dem en smule, så oreganoen findeles lidt, men det er ikke strengt nødvendigt. Jeg har et brugt lille krydderiglas (fra Santa Maria med "strø-huller" i toppen), som jeg putter min blanding i. Det gør det nemt at fordele det jævnt på bollerne.

Pensl bollerne med vand og fordel drysset på bollerne. Bag bollerne ca. 10-12 minutter ved 225 grader. De er færdige, når de lyder hule, når du banker på dem. Tjek evt. også, om de har fået farve under bunden.

Lad chilistykkerne køle af lidt, før de bruges til sandwicher. Bollerne er meget fryseegnede og kan fryses ned, når de er kølet af. Optø dem som anført ovenfor, når de skal bruges :)








Det har været en sommerferie med masser af gode oplevelser. Vi havde egentlig tænkt, at en stor del af ferien skulle bruges på at lave noget herhjemme, for vi er stadig i gang med at lave nyt soveværelse, men vi trængte også til at holde lidt reel ferie, så vi har også været lidt væk hjemmefra. Vi startede ferien med at tage en tur til Faaborg nogle dage på hotel. Herfra kørte vi nogle dejlige ture ud. Første dag kiggede vi lidt rundt i Faaborg, der er en virkelig smuk, gammel by, og slappede helt af på hotelværelset. Sidst på aftenen gik vi en tur ned til vandet, der ligger tæt på hotellet. Skønt med lidt frisk luft, da vi desværre havde fået et værelset uden aircondition på en af sommerens varmeste dage.

Nogle af de smukke gamle bygninger i Faaborg.




Vi brugte en del tid i Svendborg, mens vi var på ferie på Fyn. Det er en god shoppingby, og vi besøgte også Naturama, som er en slags naturhistorisk museum med masser af udstoppede dyr, skelletter mv.. Vi elsker begge dyr og synes, den slags museer er spændende, så det var meget fint at finde sådan en oplevelse i Svendborg. Jeg synes især, at deres samling af udstoppede danske fugle var interessant. Museet er bygget ret genialt op med havets dyr nederst, herefter landdyr og øverst fugle osv. Derudover var der denne gang en udstilling af smykker inspireret af dyreverdenen, hvilket var meget spændende at se. Det var dog en meget stor udfordring for mig at komme rundt på museet, trods man ind imellem kunne tage en elevator, da mine ben virkelig giver mig problemer, når jeg er ude. Smerterne er stadig slemme, og nogle dage helt gak. Så jeg fik ikke så meget ud af besøget på museet, som jeg gerne havde villet.

Måske var det også lidt optimistisk at lægge turen der lige efter vi havde været en tur på Danmarks måske sjoveste minigolfbane, der ligger på Thurø. Man kommer til Thurø via en dæmning fra Svendborg, og da dagen lovede regn, ville vi nå derud, før bygerne for alvor kom. Så kunne vi tage museet senere. Det var en god plan, for regnen øsede ned, mens vi var på museet senere.
Men det var en virkelig god oplevelse med turen til Thurø Minigolf, der ligger i forbindelse med en campingplads dernede. Det var Christians gamle kollega, Henrik, der havde anbefalet stedet, da han kommer fra egnen, og det skuffede bestemt ikke! Det er de sjoveste baner, jeg nogensiden har spillet, og hvis du kommer til Thurø eller har mulighed for at tage en omvej, så kig forbi Thurø Minigolf. Det var en kæmpe oplevelse. Vi sluttede turen af med en is på stranden, inden vi kørte ind til Svendborg igen for at besøge Naturama.

Besøg på Naturama.

Et af de mange smukke smykker inspireret af dyreverdenen.

Thurø Minigold har mange sjove baner, fx. denne, hvor man skal ramme ind i næbbet på Anders And, som sluger bolden, hvorefter den triller ud af hans mås og rammer i hul :D Blot en af de mange rigtig sjove baner hos Thurø Minigolf.


Inden vi forlod Faaborg for at køre hjem, besøgte vi Kaleko Møllesom ligger i udkanten af Faaborg og helt klart er et besøg værd, når man elsker julekalendere. Kaleko Mølle er nemlig møllen, hvor nisserne bor i den originale Nissebanden <3 Den var nemt genkendelig, da vi kom frem, og det var så sjovt at se. Til optagelserne inde i møllen brugte man dog et studie dengang, så det er kun møllen set udefra, der er med i julekalenderen. Til gengæld kan man i en af de tilstødende bygninger se en udstilling om netop Nissebanden, og det var så hyggeligt og sjovt. Det er tilmed gratis at besøge, så det er superfint. Vi gav dog et lille beløb i bøssen til indsamling til vedligeholdelse af møllen, som man så fint kunne gøre, hvis man havde lyst.


Fra udstillingen i forbindelse med møllen - en original tegning af de oprindelige medlemmer af Nissebanden.


På vejen hjem kørte vi forbi Damestenen, som ligger syd for Nyborg. Det er Danmarks største sten, og selvom det måske lyder lidt kedelig at køre efter at se en sten, var det faktisk en fin oplevelse. Den var virkelig gigantisk, som I kan se på billedet, og endnu en gratis oplevelse, som man fint kan nyde, hvis man alligevel er i rimelig nærhed :)

Damestenen. Det er Christian, der står oven på den, bare lige til sammenligning. Han er 180 cm høj.



Vi fik også lavet lidt hjemme i ferien. Christian er kommet lidt videre med soveværelset og har fået fjernet en masse haveaffald, jord og andet, hvor vi inden længe skal opsætte et haveskur. Så der sker også noget på den praktiske front. Herudover var vi til et par koncerter i ferien. Først var vi til Pink i Horsens, hvor vi heldigvis havde siddepladser. Halvanden måned tidligere havde vi været til Foo Fighters, også i Horsens, og der var kun mulighed for at stå op. Selvom vi kom lige op til koncerten, blev jeg så ødelagt af at stå op, at jeg havde så frygteligt mange smerter i benene og ikke kunne gå ture og måtte sidde meget ned over en måned efterfølgende :( Så jeg var glad for, at vi havde siddepladser til Pink. De var også købt, før det gik galt med mine ben, så det var lidt af et tilfælde, at vi havde valgt siddepladser. Men det var en fantastisk koncert. Hun leverer altid et helt vildt show, og denne gang var ingen undtagelse. Det var også tilpas længe nok siden, hun havde været i Danmark sidst, til at der var masser af nye kæmpehits, vi ikke tidligere havde hørt live. Så det var vildt fedt!








Desværre lå koncertdagen lige op til, at vi også skulle til koncert herhjemme i vores egen by, der har sin egen lille festival. Vi måtte dog springe over den første dag, men hyggede os de sidste dage. Den største koncertoplevelse var Gnags, som virkelig forstår at give den gas, og senere den aften Magtens Korridorer, som i den grad blæste os igennem med lækker, dansk rock.

Peter A. G. fra Gnags danser med robotten, som var med på tour.


Ferien blev sluttet af med familiefesten, jeg nævnte i starten af indlægget, der altid er et kæmpe arbejde, men også rigtig hyggelig :) Her efter ferien har vi også haft et par sociale arrangementer, hvor vi har haft besøg af Julius' opdrættere til kaffe og kage og ugen efter besøg af noget familie til god mad og spilaften. Så der har virkelig været knald på de seneste måneder.

Det kan jeg faktisk godt mærke. Det påvirker min krop, så jeg i perioder skal leve med mange flere smerter, også selvom det er ting, jeg selv har bestemt at ville og som jeg nyder at gøre. Sådan er det bare at leve med kroniske smerter.
Psyken spiller dog også ind i forbindelse med smerterne, og det har jeg virkelig mærket den seneste måned. Jeg er efterhånden nået dertil, hvor jeg gerne vil vide, om der egentlig er betændelse i mine skinneben, dvs. noget, man kan behandle, eller om de smerter, jeg har haft i benene siden april, er blevet til kroniske nervesmerter, ligesom jeg har i armene. Så jeg bestilte en tid til lægen for at få en henvisning til reumatolog igen. Det påvirkede mig meget mere, end jeg egentlig havde tænkt, det ville, måske fordi jeg nu skulle have svar på, om jeg skal leve med de her ekstra begrænsninger og smerter resten af livet :( Det tog lige noget tid at sluge kamelen, må jeg indrømme.

Det har dog været en knudret vej til henvisningen. Lægen, jeg var hos, ville først køre en masse blodprøver, så dem har jeg ventet på i over en uge nu. Mangler stadig en enkelt, og svarene på nogle af de andre er bestemt ikke opløftende. Min læge kørte nogle prøver, som jeg tidligere har fået lavet hos reumatologen. Dengang var der en smule forhøjelse i et par antistoffer, der peger på, at jeg vil udvikle leddegigt (måske en særlig aggressiv udgave pga. denne forhøjelse). Nu er svaret så, at det ene antistof ligger som tidligere (dvs. forhøjet), mens det andet, som tidligere lå kun lidt højere end grænseværdien, nu er tidoblet på tre år :( Så det ser ud til, at det måske er det næste, jeg skal kæmpe med. Det påvirker mig en del psykisk, selvom jeg prøver at holde fast i, at det endnu ikke er brudt ud. Men det er ærlig talt rigtig ubehageligt at gå med sådan en dom hængende over hovedet :( Mangler stadig henvisningen, fordi lægen først ville se på prøverne, så endnu aner jeg ikke, hvornår jeg får svar på, hvad der foregår med mine ben.

Den seneste uge har dog budt på andre bekymringer, da min svigermor havde en positiv test i den tilbudte screening for tarmkræft, så vi har alle gået og været noget anspændte. I går var jeg med mine svigerforældre på sygehuset, hvor hun skulle undersøges nærmere, og det var gudskelov falsk alarm! Hun er heldigvis helt rask. Vi er bare alle ret mærkede af at have mistet tre familiemedlemmer til kræft det seneste år, og jeg har jo også mistet min mor til sygdommen, så det har været noget af en forskrækkelse. Er bare så glad for, at hun er rask, for Christians forældre er nærmest mine reserveforældre/bonusforældre mere end svigerforældre, så det betyder alt for mig, at de har det godt.

Med denne gode nyhed nærmer vi os også tiden, hvor der ikke længere er så meget på programmet herhjemme, så kroppen kan få lidt ro og jeg forhåbentlig kan få lidt mere styr på smerterne. Det ser jeg frem til, selvom jeg også har nydt alle de sociale ting, vi har lavet over de seneste måneder.






Det blev et virkelig langt indlæg, men der er også sket meget, siden jeg skrev her på bloggen sidst. Tak til dig, der har orket at læse med så langt :) Det går i øvrigt rigtig fint med kattene. Julius er nu blevet fuglejæger, efter han har haft snuppet et par småfugle i haven den seneste måned. Og er nu en stor dreng på over 8 kg. Det holder dog ikke Phoebe fra at styre ham med hård pote, selvom han nu er både større og tungere end hende :D Ozzy er bare nem og en god katteven, der accepterer, at Julius og Phoebe elsker at lægge sig tæt på ham, selvom han egentlig ikke gider nærkontakt. Men de får lov til meget med ham, så det er rigtig dejligt <3 Ovenfor er et par nye billeder af Phoebe og Julius. Vi nærmer os heldigvis tiden på året, hvor Ozzy igen tåler solen, så vi tæller dagene pt. :)


Nu vil jeg slutte for i dag og gå i gang med aftensmaden. Rigtig god aften til jer :)

6 kommentarer:

  1. Åh Christina... <3 <3 <3
    Som om du ikke havde nok at slås med i forvejen. Håber virkeligt, at du får det bedre.
    Knus Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Lisa ❤ Jeg tror efterhånden på, at det er kronisk med mine ben, da der ikke er den store ændringer, og jeg den seneste tid også har nervesmerte-agtige smerter i fødderne. Så tror, det hele er gået gak. Håber, det med tiden bliver lidt bedre, som det er blevet med armene. Lige nu vil jeg bare gerne vide, hvad der foregår, og håber, at der er længe, til leddegigten bryder ud. Håber et eller andet sted, at det betyder noget positivt i den retning, at jeg bruger LDN, som en del med leddegigt har glæde af.

      Slet
  2. Wow hvor har I haft travlt, men dejlige ting I har fået lavet. Godt at Svigermor ikk havde kræft, men virkelig noget møg med dig - håber snart lægerne finder ud af noget <3

    Næste gang I er i mit hood er I meget velkomne til at kigge forbi til en kop kaffe <3 knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Låvise ❤️ Ja, det er noget værre rod, og det er desværre kun blevet værre, da min ankel pt er ramt, så jeg nogle dage næsten ikke kan gå 😐 Så gåturene er sat på pause pt. Må se, om reumatologen kan sige noget klogt, når jeg skal se ham i november.
      Tak, det lyder rigtig dejligt, det vil vi overveje ❤️

      Slet
  3. Mange tak for den fine opskrift of dine dejlige og underholdende side :) Jeg prøvet ar lave bollerne selv og har tilføjet lidt orangeskal, det passede rigtig godt sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og tak for de søde ord om bloggen ❤️ Skønt, du selv har hygget med at eksperimentere 👍 Det elsker jeg også at gøre.

      Slet