onsdag den 30. maj 2012

Mors æggekage med flæsk

Ja, og pølser. Det fik vi nemlig også til, da jeg ikke så godt tåler flæsket pga. fedtindholdet og at det er røget. Det er en af min mors klassikere, der er blevet lavet i det uendelige derhjemme, og hun lavede den altid til perfektion, som jeg husker det. Jeg har selv haft mit hyr med æggekage, fordi jeg er en knold, når jeg skal vende den. Men jeg har efterhånden fået taget på det. En ny slip-letpande ville nok også hjælpe på det ;)

Opskriften her er min mors, og jeg har tilpasset dens indholdet af æg, så den passer til os to herhjemme. Det stegte flæsk er lavet af et stykke røget bacon, som jeg selv har skåret ud, og pølserne er nogle pølser af god kvalitet (Gøll wienerpølser), der blev skåret i mindre stykker og stegt på panden, før jeg puttede mæggemassen på.


Æggekage med flæsk (2 personer)

8 æg
16 spsk mælk
1 spsk mel
1 tsk salt
Evt. friskklippet purløg og tomater

Et stykke røget bacon (alt efter hvor meget man nu kan spise)

Tilbehør:
Rugbrød

Skær baconen i ca. ½ cm tykke skiver. Put bagepapir i en stor bradepande og læg flæskeskiverne i den. Steg baconen i ovnen ved 225 grader, til det er sprødt. Vend det undervejs. Lad det dryppe af på et stykke køkkenrulle.

Hvis du serverer pølser til også, skærer du dem i mindre stykker og steger dem på panden, til de er brunede. Tag dem af og hold dem varme i et stykke sølvpapir.

Rør æggene sammen med mælk, mel og salt. Hæld massen på en pande, hvor du har smeltet lidt margarine eller smør, og rør rundt i æggemassen, til den begynder at stivne. Stop med at røre rundt, før det er stivnet helt, ellers ender du med scrambled eggs ;)

Steg æggekagen med middel varme, til den ikke er alt for flydende ovenpå. Løsn forsigtigt æggekagen fra panden med en palet, så du er sikker på, at den ikke er groet fast nogen steder. Læg et låg eller en stor tallerken oven på æggekagen og vend den over på låget. Lad den forsigtigt glide over på panden igen, så den nu bliver stegt på den anden side også.

Server den med friskklippet purløg og tomatbåde på.





Det er nogle dage siden, jeg sidst har fået skrevet noget herinde, men vi har haft ret travlt i haven, og jeg har ikke lavet de store køkkeneksperimenter. Vi brugte en stor del af pinsen på at få købt planter til haven og få plantet dem. Jeg har nu fået et krydderurtebed, eller en krukke i hvert fald. En stor krukke med rosmarin, salvie, basilikum, citrontimian, pebermynte og almindelig timian. Der er blomster i en del af dem, og de står nu og dufter og pynter på terrassen. Og så har vi fået købt andre blomster til vores bed langs hegnet og det nede bagerst i haven, som jeg anlagde i efteråret. Så nu er der kommet lidt farve på igen der ude.
Jeg glæder mig allerede til, at solen kommer lidt mere frem og insekterne opdager blomsterne lidt mere, så jeg kan komme ud og lege lidt med kameraet igen. Det er min fotosafari om sommeren, som jeg nyder rigtig meget ;)

Jeg har da haft kameraet lidt fremme, selvom det ikke er så meget de sidste dage. Der er da kommet lidt nyt på fotobloggen, og jeg smider et par nye billeder derind, når jeg er færdig med det her indlæg. Det her er et af dem, og er af en rød spansk marguerit. Den er vildt intens i farven, og så er støvdragerne helt anderledes end i de andre, vi har. Det er nærmest, som om der bor en blæksprutte eller et snegledyr midt i blomsten, synes jeg med de der mærkelige dimser, den har under blomsterstøvet :D



Det går lidt sløvt for tiden. Min energi er ikke-eksisterende, og jeg har det ikke så godt psykisk. Maven er noget mærket af, at vi har haft arrangementer næsten hver weekend hele måneden, og jeg ikke har været alt for god mod den. Jeg prøver at spise pænt, så den kan komme ovenpå igen, men jeg er lidt træt af at have brugt den sidste måned på at spise meget af det samme, "ufarlige" mad, så jeg har kunnet komme igennem alle de spisearrangementer, vi har været til. Men jeg kan dog se frem, at vi skal smovse i culottesteg og salatbar herhjemme i weekenden. Vi har været så heldige at finde meget billig culottesteg et par gange de sidste måneder, så vi havde to i fryseren. Så nu skal den ene guffes, og vi glæder os!

Christian har været i gang med at fjerne løse blade i akvariet i aften, og han opdagede noget ret så overraskende: fiskebabyer! Jeg havde godt set, at den ene platy havde været noget tyk, og nu var blevet tyndere, så jeg var sikker på, at det var sådan en unge, han havde fået øje på. Men det var det ikke. Det var et par sugemalleunger! Det var noget af en overraskelse, for jeg troede egentlig ikke, de fik unger, før de var fuldt udvoksede. Men åbenbart :) Om der også er platyunger, aner jeg ikke, men vi holder øje. De er bare så små, at de nemt bliver måltider for større fisk, og ellers ikke kan ses så nemt med de blotte øje, før de er lidt ældre, da de er lidt gennemsigtige og meget små den første tid.vMen det er er da sjovt at følge med i, at der nu også er fiskeunger i akvariet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar