fredag den 13. april 2012

Frikadeller med kartofler og persillesovs

Det lyder måske mærkeligt, men det smager supergodt! Især med de gode frikaller, vi har fået sjusset os frem til en opskrift på. Persillesovs er jo en klassiker, og det kan spises til mange ting. Vi plejer også at få det til stegt medister. Til stegt flæsk eller paneret flæsk siger det jo sig selv ;) Det laver jeg bare ikke så ofte mere, da jeg ikke kan tåle alt det fedt.


Frikadeller med kartofler og persillesovs

Persillesovs (2-3 personer)
25 g margarine (eller smør)
2½ spsk hvedemel
4-5 dl mælk
1 potte frisk persille
½ tsk sukker
Salt

Frikadellerne har jeg jo allerede postet herinde: frikadeller, så dem springer jeg over i den her sammenhæng og nøjes med at smide en opskrift på persillesovsen :)

Skyl og hak persillen.

Smelt margarinen i en gryde, uden det tager farve. Rør melet i og rør, til det er klumpfrit. Rør mælk i lidt ad gangen. Lad det koge op mellem hver gang, du tilsætter mælk, og pisk godt, så det bliver rørt klumpfrit, før du tilsætter mere. Sådan laver man en klumpfri sovs :)

Når sovsen har den rette konsistens (det er lidt forskelligt, hvor tyk man ønsker sin sovs), tilsættes persillen og sukkeret, og sovsen smags til med salt.

Den er som sagt god til stegt eller paneret flæsk, medister og frikadeller. Og sikkert mange flere ting. I aften er den serveret til frikadeller, kogte kartofler og syltede rødbeder.

Ingredienserne :)

















Aftenens tallerken.


















I dag er det Christians sidste rigtige feriedag. Derfor blev han lidt forkælet i morges, hvor jeg stod op og lavede en god morgenmad til ham. Det blev til et par rundstykker, et blødkogt æg og hjemmebagte amerikanske pandekager med ahornsirup og så kaffe og juice til. Det nød han, tror jeg :)

Det er lidt trist, at ferien snart er forbi. Det er da ærgerligt, for det er dejligt at have ham hjemme. Men vi slutter af med en superlækker middag de næste dage, hvor vi skal have culottesteg med ovnbagte kartoffelbåde og hjemmegjort salatbar. Det glæder vi os rigtig meget til.

Der er da heldigvis et par dages ferie endnu, inden han skal starte. I går fik vi afprøvet vores nye spil. Vi bestilte for nyligt Trivial Pursuit - master edition, en ny udgave af et af de spil, som vi spiller allermest herhjemme. Og jeg er ikke skuffet over det overhovedet. De nye spørgsmål var rigtigt fine, synes jeg. Det var rigtig hyggeligt at sidde og spille det i går aftes - også selvom jeg tabte ;)

2 kommentarer:

  1. Fantastic! Jeg har ikke prøvet kødboller med persille sovs endnu. Jeg vidste ikke, at det også ville være en god kombination. Tak så meget for at dele opskrifter og procedure. Dette er virkelig en stor hjælp. =)) Keep it up!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager faktisk overraskende godt sammen. Jeg syntes, det lød som en mærkelig kombination i starten; det er noget, de spiser i kærestens familie, men det smager jo faktisk rigtig godt sammen.
      Tak for dine pæne ord, dem sætter jeg utrolig stor pris på :)

      Slet