onsdag den 25. april 2012

Beef 'n' broccoli


I aften skal Christian på en fototur med sin klub til Holbæk, så derfor har han arbejdet hjemme, eftersom de skulle mødes der kl 18. Det er ikke til at nå ellers.

Det betød også, at vi skulle spise utroligt tidligt, for at han kunne nå det. Derfor planlagde jeg noget mad til i aften, der er nemt at lave og ikke ligger for tungt i maven, da jeg skulle lave madplan tidligere på ugen. Det blev til en omgang beef 'n' broccoli, der består af en god bøf med en omgang lynstegte grøntsager til.

Broccoli og oksekød er skabt for hiuanden. Det passer simpelthen så godt sammen i smagen. Derfor er den her ret skøn. Grøntsagerne er gulerødder, rød peber og broccoli, som lige netop wokkes (eller steges på en pande), til det stadig har bid, men sødmen er bragt frem i gulerødder og peberfrugt.
Man kan godt vælge at skære oksekødet ud og wokke det også, men jeg synes, det er nemmest at undgå at stege det til døde, hvis man bare lader bøffen være bøf og servere den sådan.





 Beef 'n' broccoli (2 personer)

3 meget store gulerødder (eller en del  flere mindre)
1 stor rød peberfrugt
1 broccoli
Salt
Friskkværnet peber

2 bøffer af en mør udskæring (f.eks. tyksteg eller filet)

Mht. mængderne i opskriften skal man selvfølgelig lave en større portion, hvis man ikke synes, der er nok i det, jeg har angivet her :) Grøntsagerne falder lidt sammen, når de bliver stegt og fylder mindre, så man skal have flere grøntsager som udgangspunkt, end man tror, lige passer. Man kan også servere godt brød til, men det er ikke en nødvendighed.

Skræl gulerødderne og skær dem i ikke alt for tykke stave. Rens peberfrugten og skær den i strimler. Vask broccolien og del den i mindre stykker (det er vigtigt, at de er små, da de ellers ikke bliver møre nok under stegningen).

Varm en wok (eller pande) op med lidt olie. Wok grøntsagerne ved høj varme, til gulerødderne virker lidt bløde i det, men stadig har bid. Sørg for så vidt muligt, at broccolien ligger oven på de andre grøntsager, mens der steges, da det nemt branker. Når det ligger der, dampes det nærmest. Rør ofte, så grøntsagerne ikke brænder på.
Slut af med at krydre grøntsagerne med lidt salt og et godt skud friskkværnet peber. Peberet fremhæver sødmen i grøntsagerne.

Steg bøfferne, som du gerne vil have dem. Krydr til sidst med salt og friskkværnet peber. Lad bøfferne trække ca. 5 minutter pakket ind i et stykke sølvpapir, så saften kan fordele sig jævnt i kødet igen.


Grøntsagerne wokkes.

Den færdige beef 'n' broccoli, mums!



Vi skulle som sagt spise ret tidligt i dag, og det er heller ikke et kæmpemåltid, så derfor ved vi, at vi kommer til at skulle have noget at spise senere. Derfor er jeg i gang med at improvisere et surdejsbrød med durum og almindelig god hvedemel, som vi skal hygge os med, når han kommer hjem i aften. Jeg er meget spændt på det, da det er en opskrift, jeg har sjusset mig lidt frem til ud fra nogle forskellige brød fra Meyers Bageri. Jeg skal nok vende tilbage i morgen med opskrift og billeder og fortælle, hvordan det blev :)

Det har været dejligt at have ham hjemme i eftermiddag. Det er meget hyggeligt, selvom han sidder og arbejder, synes jeg. Så må jeg lige undvære ham i aften, men det er okay. Det bliver spændende at se, hvad han får med hjem i kameraet, og jeg glæder mig til, at vi skal hygge med godt brød og måske
en serie eller to, når han kommer hjem igen. Så det har været en god dag i dag, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar