fredag den 20. april 2012

Greatest hits: pizza!

Det er jo fredag, og der må man godt få lidt ekstra lækkert. Og hjemmelavet pizza er noget fantastisk. Ikke mindst, fordi man kan variere det i det uendelige med fyldet. Derfor er den her opskrift ment som en grundopskrift til den lækre bund, og så vil jeg komme med et forslag til noget lækkert fyld. Det er helt sikkert noget, jeg vil vente tilbage til senere med flere udgaver af lækkert fyld til pizzaer, men i dag holder jeg mig til to forskellige.

Desværre er det ikke lige pizzanight for os i dag, da min mave stadig er for sart til det. Vi skal have pirogger i aften, men det glæder jeg mig nu også til, for det var superlækkert sidst :) Men derfor kan jeg jo godt smide lidt inspiration ud i cyberspace (haha, jeg ved, at Christian krummer tæer, når han læser det ord - han synes, det er vildt outdated. Men jeg er ikke så moderne ;)) til jer andre :)

Hvad gør egentlig en god pizza? Når jeg læser om, at folk søger en opskrift på en god pizza, søger de oftest en pizza med en sprød, gerne tynd og luftig bund.

Hvordan får man så sådan en? Det kræver, at man bager pizzaen i en godt varm ovn, gerne ved 250 grader. Og så skal pizzabunden selvfølgelig ikke være for tykt rullet ud. Vil man være sikker på en sprød og luftig bund, er en pizzasten et godt køb. Den kan i øvrigt også bruges til at bage mange andre ting på end pizza. Jeg bruger ofte min til div. brød. Fordelen med sådan en er, at bunden ikke bliver brændt på på sådan en. Brødet kan stå længe på den, og resultatet er bare en rigtig sprød bund. Derudover flyder brødet ikke ud ved bagning på sådan en, da chokket over at komme ind på en brandvarm sten og stå (modsat at ligge på en kold bageplade, der bliver sat i ovnen) får brødet til at rejse sig i højden i stedet. Så det er perfekt til mange ting.
Husk også ikke at overfylde bunden med fyld. Det gør det svært at få den bagt igennem, og kan give en blød og snasket bund.

Opskriften på pizzadejen er fra God mad, Let at lave.


Pizzadej (grundopskrift - til en stor eller to mindre pizzaer)

25 g gær
3 dl lunkent vand
1½ tsk salt
1 spsk olie
Ca. 480 g hvedemel

Rør gæren ud i vandet og rør salt og olie i. Rør melet i lidt ad gangen og ælt dejen sammen, så den bliver fast og blank og ikke klistrer. Gør det evt. på en røremaskine.

Lad dejen forhæve 1 time tildækket et lunt sted.

Hvis du skal bruge en pizzasten, sætter du den nederst på en rist i en kold ovn og tænder på 250 grader. Når ovnen er varmet op, skal stenen stå yderligere et stykke tid, før den er klar. Det er lidt forskelligt fra sten til sten, men min skal stå 10 minutter efter ovnen er varm.

Hvis du laver én pizza, passer den med en af ovnens bageplader, og så ruller du den ud, så den passer til bagepladen i størrelsen (slå luften ud af den først). Måske lidt større, hvis du vil lave kanter på pizzaen. Put fyld på og bag pizzaen, til bunden er hård og sprød (løft lidt op med en palet for at mærke efter). Tiden afhænger af ovnen, men kig efter 15 minutter og giv den mere, hvis det er nødvendigt.

Jeg plejer at lave to pizzaer ud af dejen, da størrelsen så passer med min runde pizzasten. Del dejen i to og slå luften ud af den (ælt den lidt). Form hver del til en bolle. Rul dejen ud til en stor cirkel, der passer med din bagespade. Put godt med mel på bagespaden og læg pizzadejen herpå. Put dit valgte fyld på og før pizzaen ind i ovnen. Jeg plejer at gøre det sådan, at jeg skubber bagespaden så langt ind i ovnen, jeg kan, og så bruger jeg en lang palet til at lirke pizzaen af spaden. Når den første del af pizzaen sidder på stenen, kan man som regel bare forsigtigt trække/hælde resten af pizzaen over på stenen ved at trække spaden til sig i en lidt skrå vinkel.
På bagestenen skal pizzaen have ca. 10 minutter, til bunden er sprød. Tjek igen undervejs, om den er færdig.

Og så til fyldet. Vores favoritpizzaer herhjemme er kartoffelpizza og pulled pork pizza. Jeg lover, at jeg nok inden for de næste måneder skal komme tilbage med en opskrift på pulled pork til jer, der mangler en. Vi skal nemlig snart have lavet lidt til fryseren :) (Edit: her finder du opskriften på pulled pork: Pulled pork i hjemmebagte burgerboller).



Kartoffelpizza

skrællede kartofler skåret i tynde skiver
Frisk mozzarella (1 kugle pr. pizza, dvs. 2 til ovenstående dejportion, hvis man kun laver kartoffelpizza)
Rødløg i tykke ringe
Groft salt
Rosmarin
Olivenolie

Brug et rivejern til at lave tynde skiver af kartoflerne. Det er vigtigt, at de er meget tynde, da de ellers ikke når at blive gennembagt i ovnen. Skær løget i tykke skiver og del dem i ringe. Vrid/klem mozzarellaen for det værste vand og pil den i små stykker, som du klemmer lidt igen for at få vand fra.

Pensl bunden med olivenolien. Fordel mozzarellaen jævnt over bunden. Lad være med at lægge det for tæt på kanten, da det har en tendens til at løbe ud, hvis det har lidt vand i stadigvæk. Det vil man helst ikke have på sin pizzasten. Læg kartoffelskiverne på i et pænt lag, så det lige netop overlapper hinanden. Drys godt med groft salt - der skal mere på, end man lige regner med, da pizzaen ellers bliver ret fersk i smagen - og rosmarin. Slut af med at lægge løgringene på. Læg så mange på, som du kan, gerne inden i hinanden også, da de smager skønt på pizzaen.

Bag pizzaen som ovenfor anvist.

Den færdige kartoffelpizza.




















Pulled pork pizza

Pulled pork
Skinkestrimler
Revet mozzarella
Tomatsovs (lav den selv eller køb en færdig. Rema1000s og Faktas er ret gode og billige)
Tørret oregano

Smør bunden med pizzasovsen. Fordel mozzarellaen ovenpå og herefter skinkestrimler. Drys pulled pork med lidt salt om nødvendigt og fordel det på pizzaen.

Bag pizzaen som ovenfor anvist. Drys den med tørret oregano, når den kommer ud af ovnen.

Pizzaen, før den kom i ovnen.


Den færdige pizza.































 







Jeg havde egentlig en plan om, at jeg ville prøve at bage rundstykker i dag, men min mave er bare ikke glad i dag, og Christian prøver seriøst på at skære ned, så jeg har valgt at udsætte det. Det gør nu heller ikke så meget, for jeg er meget træt i hovedet i dag. Prøver at vende min døgnrytme, så den passer til hverdagen igen, men det er svært. Og de sidste par dage har naboen ladet sin hund gø i haven igenigen, når vi/jeg ligger og sover, og det gør det bare rigtig svært at få noget kvalitetssøvn. I går var det kl 5 om morgenen og så igen lige omkring det tidspunkt, hvor Christian kører på arbejde.

Vandt jeg en kæmpe gevinst i lotto, ville jeg købe hans hus, så han og hans larm kunne flytte langt væk. Men det er vist bare en dagsdrøm... Det er jo til salg hans hus, men det er sat meget højere, end det er vurderet til. Så det er meget tvivlsomt, om det bliver solgt. Jeg tør ikke tro på det i hvert fald.

Nu er det heldigvis snart weekend. Det bliver dejligt at have Christian lidt mere hjemme. Synes, det har været en hård uge. Det er svært at skulle tilbage til hverdagen, når livet har været så meget anderledes i 14 dage. Forhåbentlig falder jeg snart tilbage i rytmen igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar