fredag den 15. marts 2013

Langtidsstegt bbq-kylling med couscoussalat og honningristede cashewnødder

I denne uge havde Netto en billig kylling (det har de i øvrigt også i næste uge), så da jeg lavede madplan, bestemte jeg mig for, at vi skulle have en langtidsstegt barbequekylling, da det smager så utrolig lækkert. Jeg er altid på jagt efter lidt mere spændende mad, jeg kan tåle, og fik lyst til at prøve at lave en couscoussalat. Det er ikke noget, jeg har prøvet før, men det er absolut ikke sidste gang, vi får den (hvilket er godt, for der er stadig meget couscous tilbage i posen ;)). Den var virkelig lækker, på trods af at jeg desværre ikke kan tåle smagsgivere som f.eks. citronsaft eller mynte, som sådan nogle ofte er smagt til med. Denne couscous er lavet med hønsebouillon som den primære smagsgiver (og så naturligvis de gode grøntsager), og den lidt diskrete smag passede rigtig godt til den smagfulde kylling.

I opskriften, som jeg har fundet hos Slankedoktor.dk, bruges der pinjekerner, men jeg foretrækker at bruge nogle andre nødder, så jeg faldt for en pose cashewnødder (og nogle paranødder, som dog forsvinder direkte ned i maven på mig), da vi var i Kvickly. Jeg har ikke lige prøvet dem før, men det virkede som et godt valg. Og det var det også. De smager rigtig godt. Nødderne var dog naturel, så jeg ville gerne gøre noget ved dem og ikke bare putte dem i salaten. Derfor påtænkte jeg at riste dem på en tør pande, så deres smag kom bedre frem. Da kylling er bbq-krydret, valgte jeg at honningriste dem og slutte af med et lille drys salt, da den let søde smag passer rigtig godt til smagen af bbq. Resultatet var rigtig lækkert, og de var så nemme at lave! Man kan også sagtens bruge dem til en snack, sådan bare alene.

Jeg valgte også at bruge lidt mindre peberfrugt i opskriften, da jeg syntes, at 2 peberfrugter af den størrelse, jeg havde hjemme, var for meget. Så jeg brugte 1½, og det passede fint. Det smagte også skønt med squashen i. Jeg er mest til rød peber, så jeg nøjedes med at bruge den og ikke den grønne, som opskriften ellers anbefaler.
Det er helt sikkert en ret, vi skal have igen. Det smagte rigtig godt, og Christian syntes også, det var lækkert. Og salaten passede rigtig godt sammen med den krydrede kylling :) Kyllingen har jeg blogget før, så opskriften skriver jeg ikke igen, men den kan findes her. Det er helt sikkert noget, man ikke skal snyde sig selv for, så prøv den :)


De honningristede cashewnødder med en smuk gylden og blank overflade.



Couscoussalat (ca. 3 personer)

160 g couscous
1 løg
1½ stor, rød peberfrugt
1 squash
1 stort fed hvidløg
2½ dl hønsebouillon (½ terning + 2½ dl vand)
Lidt hakket persille (kan undlades)
Salt og peber

Pil løg og hvidløg og hak begge dele.

Rens peberfrugten og fjern kerner. Vask squashen og fjern dens kerner med en ske (de sidder midti ligesom hos en agurk). Skær begge dele i ca. 1x1 cm stykker. Læg hvidløg, peberfrugt og squash på en tallerken. Læg løget på en anden for sig selv. Så er det nemt, når du skal i gang med at tilberede. Jeg lavede grøntsagerne lidt på forhånd, og havde dem i køleskabet på tallerkenerne, så de var klar til brug, når jeg skulle i gang.

Svits løget i lidt olie, til det er klart. Tilsæt rød peber, squash og hvidløg og svits yderligere nogle minutter, til rød peber og squash er begyndt at blive lidt blødere. Rør den ukogte couscous i og tilsæt den kogende bouillon. Er din bouillon ikke kogende, så lad den lige koge op på panden. Læg et låg på din pande, tag den af varmen og lad salaten trække i ca. 10 minutter.

Smag salaten til med hakket persille og salt og peber. Server med de honningristede cashewnødder som drys.

Min tallerken med supermør, langtidsstegt bbqkylling
og den lækre couscoussalat med cashewnødderne i forgrunden.




Honningristede cashewnødder

80 g usaltede cashewnødder (man kan godt bruge flere. Det var bare, hvad der var i min pose)
1-2 spsk flydende honning (jeg brugte en blomsterhonning)
Et drys fint salt

Varm en pande godt op og skru lidt ned for den igen. Rist nødderne på den tørre pande. Vend dem jævnligt. De skal få gyldne pletter, men de må ikke blive sorte! Det tager et par minutter.

Tag panden af varmen og tilsæt honning. Vend nødderne godt rundt i det og tilsæt evt. lidt mere, hvis nødderne ikke bliver godt dækket af honningen. Slut af med et lille drys salt.

Læg de ristede nødder på en kold tallerken og del dem gerne ad. De vil få en blank og let knasende overflade, som de stivner.

De honningristede cashewnødder. Utroligt smukke, synes jeg.


Det var egentlig meningen, at vi skulle have haft lidt hjemmebagt brød til, for jeg har stadig i fryseren, og jeg tror, det ville passe godt til retten, men jeg glemte simpelthen at tage det op. Det var først, efter vi havde spist, jeg kom i tanke om det. Det er også nemt at glemme, når man ikke selv skal have det. Jeg holder mig fra de hårdeste madvarer i disse dage, da jeg har været en klovn og har fået bidt mig selv i tungen, så det er smertefuldt, når jeg spiser. Det tager lang tid at hele, synes jeg, for det skete i starten af ugen. Måske allerede mandag. Og den gør stadig ondt. Men har man lyst, kan man godt servere et godt flute til f.eks.

Der er kylling til overs efter i går, da sådan en kylling rækker til ca. 3 personer, så det skal jeg spise rester af i dag. Og det glæder jeg mig til, for det smager lige så godt koldt. I aften laver jeg en salat af grove grøntsager med tilbehør af resten af kyllingen, lidt koldt, stegt oksekød (en tykstegsbøf), kogte æg, hjemmebagt foccacia med rosmarin og salt og tzaziki. Der er også lidt couscoussalat tilbage, så det bliver sådan lidt af en fredagsbuffet :) Det skal nok blive lækkert. Jeg skal bare have lavet forberedelserne i eftermiddag. Have stegt bøffen, kogt æg, bagt brødet og rørt tzazikien. Men så er det jo også meget nemt, når vi skal spise :)


Jeg er glad for, at det er ved at være weekend. Det kører ikke så godt for mig pt. psykisk, så det bliver rart at have Christian lidt mere hjemme. Det giver lidt andet at tænke på. På det sidste har jeg fået genoplivet oplevelserne om Milles sidste dag i hendes liv, der var så utrolig hård for os, og jeg har bare slet ikke lyst til at tænke på den dag. Hvordan hun havde det, hvordan det var at opleve aflivningen og den gennemgribende sorg det var at skulle sige farvel. Det var en forfærdelig tid. Jeg vil hellere tænke på, hvor fantastisk en kat, hun var, og alle de gode stunder vi havde sammen. Jeg håber, jeg kan slippe af med de ubehagelige tanker snart, for det er ikke til at holde ud at have kørende rundt i hovedet.

Pga. den dårlige periode, jeg er i nu, har jeg også mange mareridt. I nat stod den på 4 stk. Det gør det ikke ligefrem nemmere at lade op til at komme igennem den næste dag og blive stærkere psykisk. Det bider lidt sig selv i halen. Det er noget frustrerende, at jeg skal få de her perioder, bare fordi vi havde gæster i sidste måned. Det kunne være rart, hvis der så var en udløbsdato for dem, så man ved, hvornår det var overstået, men det er der desværre ikke. Jeg må bare være tålmodig og prøve at få den ro, jeg har behov for.

Vi har heldigvis ikke de store planer i weekenden, men der er sikkert noget herhjemme, der trænger til at blive lavet. Sådan er det jo altid. I morgen skal vi have en lækker bøf af oksemørbrad. Det glæder jeg mig meget til. Jeg fik skåret nogle gode bøffer ud af mørbraden for nogle dage siden, så nu kan vi smovse i supermørt oksekød, når vi skal have lidt ekstra lækkert :)

Jeg er på jagt efter påskeæg til Christian i dag, og har vist fundet ud af, hvad han skal have. Så det er jo dejligt :) Han får påskeæg af mig hvert år. De sidste år har jeg købt nogle lækre æg til ham. Det sætter han pris på, og jeg sparer kræfterne på selv at lave. Første år, vi var sammen, lavede jeg selv. Kan være, det bliver aktuelt igen engang. Men jeg er glad for at have det på plads nu. Så skal jeg bare have bestilt snart. Der er jo trods alt ikke lang tid til påske. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar