lørdag den 2. marts 2013

Weekendlækkerier: hjemmelavede romkugler

Da vi havde spist morgenmad i morges (okay over middag - det er jo weekend), bemærkede jeg til Christian, at det er lang tid siden, jeg har bagt hindbærsnitter. Ikke at jeg havde tænkt mig at bage dem i dag, bare en tanke. Han kommenterede, at det også var lang tid siden, jeg havde lavet romkugler. Meget lang tid siden. Hvilket han har ret i. Og den tanke kunne jeg ikke rigtigt lægge fra mig, så jeg tænkte, at jeg ville bage en chokoladekage til fryseren, så jeg nemt kunne smække nogen sammen en dag, jeg lige havde lyst.

Men jeg syntes alligevel, det var at snyde Christian ikke at lave bare et par romkugler af portionen, så jeg brugte lidt af kagen til at lave 4 romkugler, som Christian kan smovse i de næste dage. Jeg må vist hellere holde fingrene fra dem selv, for jeg er sikker på, at min mave ikke synes godt om dem. Ærgerligt nok, for de er bare superlækre!

Hvis du har lyst til selv at prøve kræfter med at lave romkugler, kan du prøve min opskrift. Jeg synes selv, at den er supergod :D Romkugler. Jeg bruger som skrevet i opskriften chokoladekage til at lave romkuglerne, fordi vi sjældent har kagerester liggende. I dag fik jeg endelig målt mængden af kakao af til chokoladekagen, så jeg har fået rettet min opskrift. Jeg bruger den også til chokolademuffins, fordi det bare er en rigtig god kage. Derfor ligger den pt. her på bloggen som chokolademuffins. Hvis du vil bruge min opskrift på chokoladekagen, er den her: Chokolademuffins. Ellers skal du lave, hvad der svarer til en 4-liters fryseposefuld chokoladekage, godt med kakao i. :)

Sådan kom mine romkugler til at se ud i dag. Jeg ruller altid i tivolikrymmel, fordi jeg synes, det smager bedst.




I dag har vi - primært Christian, mens jeg har lavet mad og bagt - gjort et af de værelser klar, der har været lukket ind til siden december, hvor kattene var syge (pga. rengøringen, så vi ville helst kun have et lille areal at skulle gøre rent dagligt). Han har gjort det rigtig fint derinde, og der er også gjort godt rent nu. Kattene har lige fået lov at komme derind for ½ times tid siden. Det var meget spændende, syntes de :D De har virkelig savnet det, især Ozzy, så det er bare rart, at de kan komme derind igen. De er jo nogle forkælede katte, der næsten har hver deres værelse i huset ;) Pt. mangler vi dog at gøre et andet værelse klart, men det haster ikke så meget. Nu har de det her at hygge sig på med deres senge og lidt ekstra kradsetræer, så det må være godt nok for nu :)

I går sad Christian og bladrede i de billeder, han har liggende på sin computer, og kom forbi nogle af Phoebe som killing. Vi synes egentlig ikke, hun har ændret sig særligt meget, siden vi fik hende, men der er sket nogle tydelige ændringer. Hun har naturligvis fået en større pels, men nogen har også trukket hende i hoved og bagdel, så hun er blevet lang. Meget lang. Hun er større end Ozzy nu, hvor hun er 8½ måned. I kan selv se forskellen her.

Phoebe dagen efter hun flyttede hjem til os. Ca. 16 uger gammel.

To dage efter hun flyttede ind.

Phoebe i forgårs, 8½ måned gammel.

2 kommentarer:

  1. Jeg får heller ikke lavet romkugler så tit, men kæresten er ellers helt vild med rom, så det burde jeg måske. :-) Jeg foretrækker så at bruge massen til træstammer, fordi jeg er vild med marcipan.

    Jeg synes også det er sjovt når vi får kigget på nogle af de gamle billeder af kattene. De har ændret sig meget. De havde helt lige rottehaler, da vi fik dem, men nu er de rigtige buskede maine coone haler. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke lavet dem længe, for jeg kan ikke tåle dem. Og det plejede at være noget, vi guffede sammen. Men fik lyst til at komme i gang alligevel nu, og det var jo også meget godt. Nu har jeg kage i fryseren til engang, jeg vil lave det til Christian eller andre i fremtiden.

      Ja de vokser meget. Jeg synes dog, at der er meget større forskel på de andre som små og nu end på Phoebe før og nu. Hun ligner sig selv så meget, synes vi, bare i en noget større udgave. Da vi fik hende, var hun næsten allerede så stor, som Mille, vores huskat, vi mistede i sommers. Og hun var vist meget gennemsnitlig for en huskat :)

      Slet