fredag den 16. december 2022

Brændte mandler

2022 har været et udfordrende år for mig. Det har især været min kamp med leddegigten, der har trukket tænder ud, særligt efter min far kom ud på den anden side af sin kræftsygdom, der naturligvis også har fyldt meget hos os. Smerterne og den ekstreme træthed har gjort det svært at stå i køkkenet, både for at lave den mad, vi skulle spise, og for at hygge med nye projekter til bloggen, så i år er det kun blevet til én enkelt opskrift. 

Men året er ikke omme endnu, så vi kan lige nå én til! Det er faktisk en "gammel" opskrift, da det er en, jeg har lavet for flere år siden, men jeg har bare ikke haft overskud til at få fotograferet og blogget den før nu. Som jeg skrev i mit seneste indlæg, satte min reumatolog mig på en binyrebarkhormonkur, hvilket har dæmpet min gigt en del, så jeg har endelig haft mulighed for at komme lidt i køkkenet. Jeg har prøvet sådan en kur før, så jeg ved, at det er en stakket frist, og derfor havde jeg også travlt med at få produceret nogle julekager i den første tid, før gigten kommer retur. Jeg har på opfordring fra Christian bagt vaniljekranse, og selv valgt pebernødder, som er min favoritsmåkage til jul. Og så er der de brændte mandler, som er en uundgåelig snack herhjemme til jul! 

Vi elsker begge to brændte mandler, og vi foretrækker dem af den slags med krystalliseret sukker udenpå, så det er den opskrift, I får i dag. Det er måske en af de hurtigste og nemmeste ting at lave overhovedet til jul, og samtidig noget af det mest lækre. Jeg har allerede lavet det flere gange her i december 😄 

Opskriften giver en fin størrelse portion, og spørger du mig, er der ingen grund til at lave en mindre portion end angivet, da de meget hurtigt får ben at gå på her i huset i hvert fald. Vil du lave en større portion, se da min note under opskriften. 

Det allervigtigste, når man laver brændte mandler, er at være opmærksom på sit arbejde hele tiden, så sukkermassen ikke brænder på, dvs. at styre varmen, som ikke må blive for høj, og røre godt rundt det meste af tiden. Det tager ingen tid at lave, men det er ikke noget, man går fra, mens man laver det. Arbejdet belønner sig dog, for det er faktisk ikke så svært, som man skulle tro, og de brændte mandler smager mindst lige så godt som dem, man kan købe på gaden og julemarkeder i december. 

Mht. opbevaring af de færdige brændte mandler har de fleste nok deres præference. Jeg har tidligere blot rullet et kræmmerhus af bagepapir og puttet dem i, men i år har jeg været heldig at finde nogle superfine små røde papirposer med nisser på i Harald Nyborg, beregnet til pakkekalenderpakker, som er lavet af fødevareegnet papir. Så nu er vores brændte mandler puttet i sådan en lille juleslikpose, det er da lidt hyggeligt 💗




Brændte mandler 

150 g mandler 
150 g sukker
1,5 tsk kanel (strøget mål)
1/3 tsk vaniljesukker
1 dl koldt vand

Hæld sukker, kanel og vaniljesukker på en stor pande og rør lidt rundt i det, til det er blandet godt sammen. Rør mandlerne i. 

Tilsæt vandet, rør det hele sammen og bring det til at småkoge ved medium varme under omrøring.

Rør jævnligt i sukkermassen, mens vandet langsomt koger ind.

Når vandet fordamper, vil sukkermassen tørre ind og krystallisere. Rør konstant i massen og skru ned på lav varme. Sukkeret vil smelte igen, men det er ikke meningen, at det skal smelte helt. Det skal kun lige smelte en smule, så det får det krystalliserede sukker til at sidde fast på mandlerne *

Rør godt rundt i mandlerne, så sukkeret netop klistrer fast til dem, og tag dem straks af varmen, før sukkeret smelter for meget. 

Hæld de færdige mandler ud på et stykke bagepapir ** og lad dem køle helt ned, før du pakker dem væk. Når mandlerne bliver kolde, bliver de lækre og knasende.


Har du lyst til at lave en større portion, end opskriften angiver, vil jeg anbefale, at du laver det a flere omgange, da portionen her fylder det meste af en stor pande, og det med en større portion vil være svært at styre at få overtrukket alle mandler ordentligt.

* Hvis sukkeret ikke så gerne smelter, kan du skrue op til medium varme, men sørg for at røre godt rundt i mandlerne og tage panden af varmen, når sukkeret klistrer til mandlerne, uden at det smelter for meget. Det skal som sagt kun lige smelte en smule, så det klistrer til mandlerne.

**  Jeg beklæder bare en af ovnens bageplader med bagepapir til formålet og lader den stå på køkkenbordet med mandlerne, til de er kølet helt af og klar til at pakke ned.

De færdige brændte mandler, her ledsaget af to af mine elskede Medusa-grise, som Christian gav mig i adventsgave sidste år. Jeg har glædet mig lige siden sidste jul til at se dem igen 💗



Der er sket en smule siden mit sidste indlæg her i på bloggen. Som jeg skrev, blev jeg af reumatologen sat på en kur med binyrebarkhormon for at banke min leddegigt ned, og det er bare noget, der virker. Det er ærgerligt, at det har så mange bivirkninger, for det er lidt af et mirakelmiddel. Af samme årsag kan man ikke være på det ret længe ad gangen, og derfor er jeg ved at trappe ud. Jeg har som sagt prøvet at få nået alt det vigtige, jeg skulle have overstået, mens jeg kunne bruge min krop, så der er blevet bagt julesmåkager, købt gaver, ordnet hus osv., som er en større udfordring, når gigten raser. 

Efter nedtrapningen påbegyndte, kan jeg desværre godt mærke, at gigten er på retur. Den kommer ligesom snigende igen, hvilket desværre også er en indikator for, at min nye biologiske medicin endnu ikke virker. Det kan dog tage op til tre måneder, før den gør, og da jeg kun har taget den en måned, kan effekten endnu indfinde sig, hvilket jeg selvfølgelig håber. Har heldigvis ikke de store bivirkninger af den, og derfor er det også nemmere at være tålmodig.
Jeg var til kontrol hos en sygeplejerske på reumatologisk afdeling i forgårs i forhold til den her nye medicin, hvilket er meget betryggende som patient. At de holder øje og følger en. Det betyder faktisk meget. Samtalen gik fint, og jeg fik mere medicin med hjem. Så må vi se de næste måneder. Jeg er heldigvis blevet flyttet permanent over til den reumatolog, som så mig akut i november, så jeg slipper for flere tider hos den første, som var skyld i min svære forværring og skader. Det er jeg meget lettet over.

Phoebe er, som jeg skrev sidst, også startet på medicin for sin slidgigt, Solensia, hedder medicinen, og den virker gudskelov på hende. Hun har netop fået anden dosis. Nu kan hun pludseligt komme op i øverste køje i vores gulv-til-loft kradsetræer, og humøret fejler bestemt ikke noget. Hun er ind imellem endda blevet "killingefræk" og tror, hun skal kradse i tapetet igen, som hun var uartig til at gøre som killing 😮😂 Så endnu er behandlingen en succes for hende. Hun får den som injektion en gang om måneden hos dyrlægen.

I søndags var vi en tur ude, hvilket vi desværre ikke gør så meget i for tiden, så det var dejligt at være afsted. Det har været lidt sværere at komme hjemmefra, fordi jeg har haft det dårligt og vi begge har mindre overskud, og så er der jo også Julius, som vi lige skal tage hensyn til, fordi han pludseligt kan blive akut syg fra det ene øjeblik til det andet. Sådan har det dog været nogle år nu, hvor vi godt har kunnet tage nogle ture ud at spise i hvert fald, så det er nok mest det manglende overskud, der er problemet.
Men vi plejer at have vores årlige Tivolitur i december, så det skulle vi selvfølgelig også i år. Vi var ude at spise først og kørte herefter i Tivoli for at se den flotte udsmykning og lure i boderne. Vi synes begge, at boderne var lidt mere spændende og varierede i gamle dage, så det savner vi. Men selve parken er stadig flot. 


Det var dog i år mere udfordrende end ellers, da jeg desværre stadig er ret påvirket af min gigt i forhold til at komme rundt. Så jeg fik hurtigt problemer med knæet, og vi måtte derfor tilpasse turen lidt rundt i haven og fik ikke set alt, som vi plejer. Men vi havde alligevel en dejlig tur. Det var virkelig skønt at være hjemmefra og opleve lidt og være ude at spise. Jeg håber, vi kan tage nogle flere ture ud i det nye år. Vi har lidt koncerter på programmet som sædvanligt, da vi begge elsker musik og at opleve det live. Så vi har fået købt ind til lidt nye oplevelser, som vi kan glæde os til i 2023.


Vi holder som sædvanligt jul herhjemme med vores forældre, hvilket er superhyggeligt og også rart for os at kunne være hos kattene, som de er vant til. Det er dog et stort arbejde, og i år er opgaven måske lidt større, fordi jeg fra næste uge igen falder i binyrebarkhormon, så jeg kan forvente en forværring i gigten. Heldigvis er Christian god til at kunne være et sæt ekstra hænder for mig, og vi har prøvet det før, da jeg med de svært handicappende smerter i senerne mellem 2016 og 2018 måtte overlade meget til ham. Så det skal vi nok komme igennem. Det er dog alligevel en bekymring for mig, for jeg ser ikke frem til, at gigten vender tilbage. Men vi må jo tage det, som det kommer. Sådan er det bare med den her sygdom.

Selvom der er meget at se til, får vi dog også hygget, som vi plejer med julefilm, adventspakker og andre dejlige ting. I dag skal vi f.eks. have ribbensstegssandwiches til aftensmad, hvilket vi begge to har glædet os rigtig meget til. Og da det jo er fredag og vi ikke skal alt for tidligt op i morgen, skal vi nok også lige nå en julefilm mere i aften 🎅

Jeg har stadig en del at nå inden jul dog, også i dag. Jeg har heldigvis fået overstået de værste hurdles med gaver og indpakning, men der er stadig en del indkøb endnu i forhold til maden, og vi har også lige en fejring af min svigermor, som fylder 75 i næste uge, hvor vi har aftalt, at vi mødes og spiser her og hygger med pakkeleg og hjemmebag. Det skal nok blive en rigtig dejlig dag, er jeg sikker på. Det betyder dog også, at jeg lige har lidt forberedelser at tage mig af, så jeg vil stoppe her for i dag.


Jeg vil lige slutte af med at minde om, at der på bloggen ligger opskrifter til at lave den perfekte flæskesteg og andesteg, hvis du mangler tips til den gode julemad 😊

Opskrift på flæskestegen finder du her: Opskrifter på den bedste julemad: Saftig flæskesteg med sprød svær 
Og andestegen finder op opskrift på her: Opskrifter på den bedste julemad: Perfekt stegt andesteg med æbler og svesker


Rigtig glædelig jul til jer alle 🎄


Ingen kommentarer:

Send en kommentar