mandag den 4. juni 2012

Store, bløde chokoladecookies

Det her må være enhver chokoladeelskers drøm; kæmpestore chokoladecookies, hvor hovedingrediensen er chokolade (smeltet og i chocolate chips). Vi får Christians forældre på besøg til en kop kaffe i morgen eftermiddag, så jeg har været i gang med at bikse sådan en omgang her sammen.

Nu er det først i morgen, de skal spises, så de er ikke smagt endnu, men jeg kan mærke på dem, at de har sådan en chewy overflade og en blød midte. Christian kan sikkert bekræfte dette i morgen.

Jeg stod og tænkte, da jeg bagte i dag, at det da må være det tætteste, man kommer på at lave brownies i cookieversion. Hovedingrediensen er chokolade, og der er ikke ret meget mel i. Og her dufter faktisk ret meget af nybagt brownie. Så de kan kun være lækre ;)
Opskriften er hentet i The Hummingbird Bakeri kagebogen, men jeg har ændret lidt på ingredienserne (bruger bl.a. brun farin i stedet for muscovadosukker). Jeg har også nøjedes med at lave en portion, der giver 6 kæmpestore cookies, da der skal absurd meget chokolade i de her kager, og jeg tror ikke, at der alligevel ville blive spist en stor portion. Glæder mig til at høre, hvad de siger til dem.





Chokoladecookies (6 store)

25 g margarine (eller usaltet smør)
225 g mørk chokolade
1 æg
85 g brun farin
¼ tsk vanillesukker
43 g hvedemel
¼ tsk bagepulver
¼ tsk fint salt

Hak chokoladen groft. Put halvdelen i en skål, der kan tåle vandbad, sammen med margarinen. Tag en gryde, der er lidt mindre i diameter end skålen og hæld lidt vand i bunden. Tænd under gryden og skru ned, når det koger, så det ender med at stå og småboble. Sæt skålen med chokolade og margerine oven i gryden og lad det smelte langsomt. Rør af og til.

Rør farin sammen med vanillesukker og æg, til det er godt blandet. Rør den smeltede chokoladeblanding i (brug lav hastighed på din køkkenmaskine med den flade spade eller på din håndmikser).

Bland mel med bagepulver og salt. Rør en tredjedel i dejen og sørg for, at det er rørt helt ind i dejen. Gentag dette med de sidste to tredjedele af melblandingen. Skrab kanterne, hvis noget af melet lægger sig der, så du sørger for, at alt er optaget i dejen.

Rør til sidst resten af den hakkede chokolade i dejen.

Læg bagepapir på en bageplade. Læg 6 lige store klatter cookiedej på pladen med god afstand, da de flyder en del ud, når de bliver bagt.
Bag kagerne midt i ovnen ved 170 grader i 10-15 minutter. Tjek efter 10, om de er færdige. De er færdige, når overfladen på cookierne begynder at revne og skinne.

Lad kagerne stå og køle lidt af på bagepladen, før du med en palet forsigtigt løsner dem fra bagepapiret og lægger dem over på en rist. Opbevar i en luftæt dåse.

De færdige cookies, der nu ligger i en dåse og venter på at blive spist :)


















Jeg har haft ringet til Hvidovre hospital i dag for at finde ud af, hvorfor jeg skulle have det dumme brev i lørdags. Hende, jeg snakkede med, kunne ikke se, at jeg skulle have en tid til forsamtale i august, som der ellers står i det brev, de har sendt mig, men jeg skulle have været til forsamtale i fredags. Hun fandt ud af, at fejlen var, at nogen, sandsynligvis en sekretær mente hun vist, havde skrevet den forkerte dato til mig. For den anden dato, den i august, var reserveret til selve undersøgelsen/indgrebet (hvor jeg skal have en sonde i spiserøret i 24 timer for at måle ph-værdien der).

Jeg fik en ny tid til forsamtale i midten af juli. Desværre er min tid til undersøgelsen/indgrebet i august blevet slettet "automatisk", da jeg ikke mødte op i fredags til den forsamtale, jeg ikke var blevet orienteret om, skulle finde sted, så jeg aner ikke, om der overhovedet er blevet sat en ny tid af til sådan en undersøgelse. Den tid i august kunne de give mig i februar, hvilket betyder næsten 6 måneders ventetid, så jeg frygter lidt for, hvor lang tid jeg skal vente igen nu.

Så pga. en dum fejl fra en eller anden sekretær er mit behandlingsforløbs start nu udskudt i 1½ måned :( Og ja, gud ved hvornår jeg så kommer i gang med en eller anden form for undersøgelse og forhåbentlig behandling (for jeg be'r til, at de kan gøre noget for at hjælpe mig med min dumme mave).

Jeg kunne godt komme på en lister, hvor jeg kunne få en afbudstid, men vi bor på den anden side af Sjælland, og Christian arbejder 70 km herfra, så jeg kan ikke være i Hvidovre med 1-2 timers varsel bare sådan lige. Og det fungerer heller ikke med min angst at gå og hele tiden kunne ske at få et opkald om at skulle hjemmefra, så det kan ikke rigtigt lade sig gøre.

Der var i øvrigt ingen undskyldning at hente hos hende, jeg snakkede med. Jeg synes ærlig talt, at det var det mindste, de kunne gøre, når de i dén grad havde fucket det op for mig. Må indrømme, at det lige kostede en tudetur, da jeg havde lagt røret på. Det er bare så nedslående, at jeg nu skal vente 1½ måned yderligere pga. deres dumme fejl, og de har slettet tiden for min undersøgelse :( Jeg kunne være kommet et skridt videre i det her åndssvage forløb, hvis de havde gjort deres arbejde ordentligt.

Så i eftermiddags prøvede jeg at få tankerne på noget lidt andet og mindre frustrerende ved at bage og høre musik. Desværre var der noget med blogger, da jeg skulle skrive om det, så nettet åd mit indlæg, så jeg måtte starte helt forfra :( og jeg kunne stadig ikke få det til at fungere. Den har åbenbart noget med billeder i dag, for jeg kunne ikke få det til at fungere. Så jeg var ret frustreret og træt af det hele, da Christian kom hjem. Vi havde aftalt at tage i biografen og se Men in Black III (kan anbefales :)) i aften, og jeg tænkte, at jeg ville lade det hele ligge til senere, når vi kom hjem.

Nu er vi så hjemme igen efter en hyggelig tur i biografen (og popkorn, uhm), og jeg sidder og håber, at det her kommer til at fungere. Jeg bruger en anden browser nu, og har slettet cookies (ikke den spiselige slags ;)) og den slags. Så nu håber jeg, at det endelig kommer til at virke. Christian har en fridag i morgen, hvilket bare er superrart. Det er altid dejligt, når jeg har ham hjemme om dagen. Det nyder jeg rigtig meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar