mandag den 29. juli 2013

Drømmekage fra Brovst

I forrige weekend byggede Christian og hans far det fantastiske klatretræ til kattene. I den anledning ville jeg sørge for lidt til dem at spise i løbet af dagene, så jeg bagte en ordentlig portion pizzasnegle med skinke og ost og så en drømmekage. Begge rakte godt til alle dagene, de var i gang, og det var godt for dem med nogle pauser undervejs, da det jo var utrolig varmt sidste weekend.

Pizzasneglene har jeg blogget om før, og I kan finde opskriften her. De er superlækre, kan lunes forsigtigt i mikroovnen og er fryseegnede. Der var lidt til overs til fryseren, og Christian fik også en med på arbejde om mandagen. I det her indlæg får I opskriften på drømmekagen. Den er vist oprindeligt fundet på Maduniverset for mange år siden. Jeg putter dog kokosmel i på slump, og nok lidt mere end opskriften foreskriver, da jeg godt kan lide godt med kokos i fyldet, men passer på ikke at overmætte det med kokosmel, da kagen nemt bliver tør, hvis man putter for meget kokos i. Jeg har nedenfor angivet mængden af kokosmel fra den oprindelige opskrift, men I kan prøve jer frem med, hvad I selv foretrækker :)

Det er en superskøn kage, og jeg måtte også lige selv smage et par muse-bidder, selvom jeg egentlig ikke kan tåle det, for jeg elsker den her kage. Den karamelliserede kokos på toppen er helt vidunderlig, synes jeg.





Drømmekage fra Brovst

4 æg
300 g sukker
250 g hvedemel
3 tsk bagepulver
1 stor tsk vanillesukker
2 dl mælk
50 g margarine eller smør

Fyld:
125 g margarine eller smør
250 g brun farin
½ dl mælk
100 g kokosmel (se min note ovenfor om mængden af kokos)

Smelt margarinen i en gryde og tilsæt mælk. Tag gryden af blusset og lad væsken køle lidt af.

Pisk æg og sukker luftigt og lyst. Bland mel, bagepulver og vanillesukker og vend det forsigtigt i dejen. Hæld herefter den afkølede væske i dejen og vend den forsigtigt ind.

Hæld dejen i en bradepande med bagepapir og bag kagen i 20 minutter ved 200 grader.

Imens laves fyldet. Margarine og farin smeltes sammen, til farinen er opløst. Rør godt imens, så sukkeret ikke brænder på. Rør mælken i og herefter kokosmel.

Når kagen har bagt i 20 minutter, tages den ud af ovnen. Skru ovnen op til 225 grader. Fordel herefter fyldet over kagen, så det dækker hele overfladen. Når ovnen er varmet op til 225 grader, sættes kagen ind igen og bager yderligere 5 minutter. Tag kagen ud og lad den køle af.

Pause i skyggen med et stykke drømmekage, uhm!


I skal ikke snydes for et billede af pizzasneglene, så det får I her :) Prøv dem! De er superlækre.




Som jeg har skrevet herinde på det seneste, har jeg haft problemer med maven (igenigen), denne gang dog problemer fra tarmene, sandsynligvis pga. noget jeg har spist. Det har givet mange smerter og kvalme de sidste uger. Mit fordøjelsessystem er noget rigtigt møg og kan ikke tåle, at der kommer ubalance, så det tager lang tid at få det godt igen. Ironisk nok har jeg ikke rigtigt haft problemer med den del af maven siden 2010, så det er noget træls at skulle til at kæmpe med igen.

Jeg troede egentlig, at det var ved at blive bedre omkring sidste weekend, men i sidste uge havde jeg et tilbagefald med smerter. Det har været utroligt hårdt, og det giver mig stress, da vi jo ikke kan sidde hjemme hele tiden. Det er blevet lidt bedre igen, og jeg håber, det holder, for vi har en lidt fyldt uge foran os. Jeg er startet op på nogle piller, jeg tog tidligere pga. problemer med tarmene, så jeg håber, de kan gøre en forskel. Vi må se.

Nu er sommeren for alvor slået igennem med sin lede varme. Det, som vejrværterne kalder "godt vejr". Yrk. Jeg kan rigtig godt lide sol og sommer, men når her bliver 30 grader i stuen (og udenfor, som det har været de sidste dage), er det næsten ikke til at trække vejret. Og man kan ikke sove om natten. Så det er næsten ikke til at holde ud at være til de dage. Kattene lider også i varmen med deres lange pels. De finder dog gerne skyggefylde pladser i løbet af dagen, hvor vi ikke ser meget til dem. Og så er de aktive i haven om aftenen, efter solen er gået ned. Spæner rundt og leger og slås og fanger insekter.

Putte og Phoebe ligger besvimede på terrassen en aften, hvor der om dagen har været over 30 grader i haven.


Ozzy samme aften. Er der køligt herude?

Tag! Phoebe lægger op til leg, efter dagen er blevet køligere.


De har undersøgt klatretræet lidt nærmere. Ozzy er ikke meget for selv at hoppe op og undersøge det, men forhåbentlig kommer det med tiden. Måske er han lidt tilbageholdende pga. sit manglende øje. Vi ved ikke helt, om han ikke kan vurdere, hvor langt der er ned fra platformene. Måske er det det, der holder ham tilbage. Putte er oppe og gå en tur på det de fleste morgener, efter jeg er stået op, mens det stadig er køligt, og Phoebe holder udkig om aftenen. Af og til er Ozzy dog oppe lokket af legetøj eller sat op i hulen, så han kan se den gode udsigt, hvilket vi ved, han sætter pris på. Den anden aften fik han en god lille slåskamp med Phoebe på klatretræet :D






Jeg håber, at vejret snart vender lidt, så temperaturen ikke kommer over 25 grader i dagtimerne. Vi kan ikke få kølet huset ordentligt af, og det er ikke til at holde ud at lave noget i den varme. Christian har snart ferie, og vi vil gerne have lidt energi til at tage nogle småture ud. Afhængigt af mit helbred. Vi har nogle ting, vi skal den her uge, så jeg er spændt på, om min mave får endnu et tilbagefald efterfølgende. Det håber jeg virkelig ikke, for jeg har ikke lyst til at være fanget herhjemme hele Christians ferie pga. min mave. Men vi trænger begge til ferie, så vi har mere eller mindre bestemt, at nu må vi bare holde den og så tage det, som det kommer. Uanset hvad glæder jeg mig meget til at have en masse dage med ham :)

I går var vi på besøg hos Christians fætter og kæreste, der har fået min venindes kat, Gizmo. Det går vist nogenlunde med sammenføringen med deres katte, selvom han er lidt af en bølle over for en af de andre. Vi krydser fingre for, at de med tiden kan få et lidt bedre forhold. I får lige et enkelt billede af den smukke dreng fra i går.

Gizmo i haven. Kattene derude har også en kattesikker (indhegnet) have :)


Nu vil jeg slutte for i dag, for jeg skal i gang med at have lavet madplan. Det er jo mandag. Det er dog noget af en udfordring pt. pga. maven, men vi skal jo have noget at spise. Og så venter jeg på, at vask nr. 2 bliver færdig, så jeg kan få sengetøjet ud at hænge også. Det er vist hårdt tiltrængt med rent sengetøj oven på så varme nætter. Det ser ud til, at der kunne komme lidt regn de næste dage (vi krydser fingre, for alt er ved at dø her pga. tørken), så jeg prøver at udnytte det tørre vejr i dag. Nåh, nu til madplanen :)

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker drømmekage fra Brovst! Selvom det er en helt almindelig bradepandekage, så er den alligevel virkelig lækker. Jeg kan godt lide kokos. :-) Den er dog ikke helt nem, for som du siger kan den hurtigt blive for tør, men når der er et godt lag topping på og den er lige nøjagtig svampet nok, så er den fantastisk. :-)

    Jeg kan heller ikke døje den her varme. Det er ikke til at foretage sig noget. Varmen står lige ind af vinduerne og om morgenen er vores køkken næsten en bageovn i sig selv. Nogle gange går manden ned i kælderen og lægger sig, selvom vi har oplevet at der har været omkring de 20 grader dernede også, og det er temmelig varmt for vores kælder.

    Jeres klatretræ ser rigtig godt ud, jeg tror dog det er for stort for vores lille have. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er om ikke at putte for meget kokos i fyldet.

      Det må være rart. Her er ingen mulighed for kølige steder, når solen bager. Især stuen med de kæmpe vinduer bliver en bageovn. Det er ikke til at holde ud. Så krydser fingre for køligere vejr.

      Tak. Det kan jo varieres, som man nu synes, det skal være mht. størrelse. Vi vil bare gerne have, at der er god plads til dem, for de er store katte, og skal kunne gå forbi hinanden på platformene og måske ligge sammen, hvis de har lyst til det. Det er ikke for stort i vores have. Det kunne sagtens have været større ;) Og der er da også plads til at udvide træet, hvis vi har lyst til det. Det er lige så meget kattenes have som vores, så de skal også have lidt at hygge sig med derude :)

      Slet