torsdag den 10. december 2015

Pebernødder

Det er desværre ikke blevet til ret meget julebageri herhjemme, efter jeg igen er blevet ramt af stress, men lidt har jeg da fået bagt. For et par uger siden kastede jeg mig ud i at bage pebernødder. Det har jeg ikke prøvet, siden jeg havde hjemkundskab i folkeskolen, så jeg var lidt spændt på, om det nu også var noget, jeg kunne finde ud af. Det gik heldigvis meget fint.

Da jeg ikke lige havde en afprøvet opskrift liggende, kastede jeg mig over den opskrift, som havde fået uendeligt mange rosende ord med på vejen. Opskriften har jeg fundet på et madforum, jeg deltager i. I sin tid er pebernødderne kåret som Danmarks bedste i Berlingske Tidende, og en debattørs farmor gemte dengang opskriften og har brugt den siden, så nu er de kendt som hendes farmors pebernødder :) I hvert fald for os på madforummet. Siden er opskriften blevet overtaget af Lagkagehuset, som nu markedsfører dem som deres egne. Men vi ved alle sammen godt, at det er farmors pebernødder ;)

Smagen på pebernødderne er dejligt krydret. Peberet kan smages, som det skal kunne i en rigtig pebernød. Det er i øvrigt den lyse type pebernød, så de ligner ikke dem, man kan købe i butikkerne, der nærmest er brunkager trillet til kugler, hvis man kigger på smag og farve. Intensiteten af krydderierne afhænger af, hvor længe du har haft dem åbne. Helt friskindkøbte krydderier sparker mere igennem end nogle, der har været åbne et år. Jeg er dog sikker på, at pebernødderne også smager dejligt, selvom krydderierne ikke er helt så skarpe.

Der er en ting, jeg lærte, da jeg bagte de her pebernødder: de vokser helt vildt i ovnen! Måske næsten til dobbelt størrelse. Så det er værd at huske, når man triller dem. Lav dem lidt større end halvt så store, som du ønsker dem, når de er færdigbagt. Mine første pebernødder blev noget store, men smager naturligvis lige så dejligt som dem, der er mindre. Jeg fik efterhånden fundet den rette størrelse, når jeg trillede, så de blev helt rigtige i størrelsen. Så det er værd at huske, at de skal trilles noget mindre, end man forestiller sig. Tril dem bare til kugler og læg dem på bagepladen. De skal ikke trykkes fladere, da de selv flyder lidt ud til den rette størrelse, når man bager dem :)
Det er vildt nemt at lave dejen til pebernødderne og at trille dem, så det er helt sikkert en opskrift, jeg vil vende tilbage til. Enjoy :)





Pebernødder (omkring 200 stk. eller en større dåsefuld)

250 g blødt smør
250 g sukker
1 dl piskefløde
1 tsk stødt peber
1 tsk stødt ingefær
1 tsk kardemomme
1 tsk kanel
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
500 g hvedemel

Pisk sukker og smør sammen. Tilsæt fløden og pisk, til massen er ensartet. Tilsæt herefter krydderierne samt natron og bagepulver, og pisk det godt ind i dejen. Tilsæt melet og ælt det sammen, til melet er optaget i smørmassen. Dæk herefter skålen over og sæt den i køleskabet en time.

Tag en del af dejen fra og sæt resten tilbage i køleskabet. Rul dejen til en lang, tynd pølse og skær stykker af den, ca. 1 cm brede, så du kan trille kugler, der har en diameter på ca 1-1½ cm. Vær opmærksom på, at dejen flyder ud, når den bages, så pebernødden bliver knap dobbelt så stor som den kugle, du ruller.

Sæt kuglerne på en bageplade med bagepapir (som de er, de skal ikke trykkes flade!) og bag dem ca. 8 minutter ved 200 grader, til de er en lille smule gyldne ovenpå og har fået farve under bunden. De færdige pebernødder er meget lysere end dem, man køber i butikkerne, så tjek bunden, hvis du er i tvivl, om de er færdige. Bunden skal være brun og ikke for mørk. Mine fik lidt længere end 8 minutter, og jeg vendte bagepladen en omgang halvvejs gennem bagetiden, så de blev lidt mere jævnt bagt.

Læg de færdigbagte pebernødder til afkøling på en rist med et stykke bagepapir ovenpå, så de ikke triller igennem tremmerne på risten. Efter afkøling puttes de i en lufttæt dåse.





Pyh, jeg synes, livet er hårdt for tiden. December er altid alt for fyldt, og derfor ender jeg også tit med at få det rigtig dårligt psykisk i december. Sådan er det så også i år, hvor stressen igen er slået igennem. Det er frustrerende, for der er så meget, jeg gerne vil. Ikke mindst at bage julekager og julegaveshoppe, men min krop siger totalt fra, når jeg går i gang med noget. Bliver hurtigt ekstremt træt, får hjertebanken, bliver svimmel og får angstsymptomer. Det er bare ikke særlig rart, så jeg prøver at geare ned. Det er bare ikke ret nemt. Især fordi der er ting, der skal gøres. Pt. kæmper vi meget med Ozzys pels og er efterhånden nået derhen, hvor vi overvejer, om vi burde få lagt ham i narkose, så vi på den måde kan få taget de sidste knuder. Der er dog meget at overveje i den forbindelse, fordi det er så stressende for ham, så endnu er vi uafklarede omkring, om det er det, vi gerne vil. Heldigvis har vores dyrlæge åbent mellem jul og nytår også, så vi skal heldigvis ikke vente til januar, hvis vi gerne selv vil prøve, om vi kan komme til det sidste. Vi har efterhånden taget mange knuder, men det sidste sidder meget tæt inde til huden, så det tager tid at barbere af, og Ozzy har ingen tålmodighed, før kløerne kommer frem, og han bliver bange og meget stresset.

Christian var til to jobsamtaler i går. På samme dag! Han var totalt brændt sammen i hovedet oven på sådan en intens dag. Det gik vist okay, tror jeg. Det ene job vil han allerede høre en tilbagemelding på i næste uge. Vi var begge ret trætte i går og påvirkede, humørmæssigt, pga. bekymringen om Ozzys pels, så vi kunne ikke rigtigt samle os om den sædvanlige serieaften. Vi endte med at sidde og spille ludo, hvilket var meget hyggeligt. Især da, fordi jeg vandt to gange ;) Hehe. Jeg fik jo spillet i søndags i julesokken, så det er fint, at vi allerede har spillet ludo tre gange nu. Rigtig god gave :)

I dag skal Christian ud og spise med de få tilbageværende kollegaer på sit nuværende arbejde. De har fået lov at holde en lille julefrokost, nu de skal arbejde igennem december. Så jeg har ikke meget selskab her i dag. Planer har jeg dog, da jeg i går forberedte honningkagedejen, så jeg kan få bagt honningkagehjerter. Det vil Christian meget gerne have, og jeg havde de fleste ingredienser hjemme, så det bliver nok måske de sidste julekager, jeg bager i år så. Men så er der også lidt. Pebernødderne er der gået hårdt til, men jeg tror, der nok skal være nogle tilbage til jul. Der bliver alligevel ikke spist ret meget juleaften af den slags, så jeg er ikke bekymret.




 

Vi holder jul herhjemme, som vi plejer. Min far og hans kæreste kommer her i år, og Christians forældre holder vi altid jul med, så det glæder vi os til. Det bliver dog lidt af en logistisk udfordring at have gæster, efter vores gæsteværelse er nedlagt. Der er vi ved at lave soveværelse (kæmpe renoveringsprojekt, der ikke kommer nogen vegne lige nu pga. decembertravlheden), så vi er nødt til at skulle flytte meget rundt for at få plads til to senge på katteværelset (et lillebitte værelse, der pt. er fyldt med kradsetræer, kattesenge og andre ting, der ikke lige efterlader plads til to store senge). Er spændt på, hvordan det kommer til at gå.

Jeg glæder mig til at komme i gang med at bage lidt i dag. Satser på at hygge lidt med det og høre julemusik samtidig, så det giver lidt julestemning. Havde været rart med noget snevejr, men det er der ikke lige rundt om hjørnet. Kun blæsevejr og gråvejr, som det er i dag. Jeg slutter af med et par billeder, jeg tog i haven for nogle uger siden. Kattene er ellers ikke meget ude, da det er møgkoldt. Phoebe er ret kuldskær og Ozzy er det også i år, da han er ret nøgen udvalgte steder på kroppen pga. barberingen af knuder, så de ligger mest inde i varmen og hygger. På billedet af Phoebe sidder hun på klatretræet i haven (med æbletræet i baggrunden med fine, lysende kugler på - tilbageværende æbler, som endnu ikke var faldet ned). Hun dukker sig en smule, da der kom en flok gæs trækkende forbi (som det ses på det andet billede). Som om hun havde en chance for at fange dem, når de var så langt væk, hehe ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar