lørdag den 12. maj 2012

Cordon bleau med sprøde ovnkartofler og hjemmebagt hvidløgsflute

Jeg har længe haft et godt øje til emmentaleren nede i Rema1000, så da vi handlede i denne uge, røg der sådan en i vognen. Jeg tænkte, at jeg nok skulle få brugt den til et eller andet, og ellers kan den jo fryses.
Jeg havde svært ved at finde ud af, hvad vi skulle spise i dag, så det blev til en gammel klassiker, jeg har spist mange, mange gange, da jeg var yngre, dog aldrig hjemmelavet: cordon bleau. Det er egentlig paneret kød, f.eks. kylling, kalvekød mv., med fyld af skinke og ost, men pga. min mave panerer jeg ikke vores mad. Jeg brugte nogle svinekoteletter til at lave dem med, og fyldet var seranoskinke og emmentaler.

Og så er der flutet. Jeg ved bare allerede nu, at det bliver en klassiker, der vil blive lavet i det uendelige i fremtiden, for det var helt fantastisk! Hold da op, hvor smagte det godt! Jeg tog udgangspunkt i surdejsflutene, jeg har lavet så mange gange, men lavede kun en enkelt flute, og brugte ikke surdej. Det er hvidløg og persille, der giver smag til det hjemmelavede hvidløgssmør, så brødet må gerne være lidt neutralt i smagen. Men fordi jeg laver det langtidshævet med kun lidt gær og bager det i damp, bliver det superluftigt og sprødt. Det var sumpelthen så lækkert.
Nu lidt opskrifter :)

Hvidløgsflutet, efter det er blevet lunet i ovnen, mums!




Hvidløgsflute (2 stk.)

3 ¼ dl lunkent vand
5 g gær
10 g havsalt
450 g hvedemel

Hvidløgssmør:
125 g smør
2 fed hvidløg
3-4 spsk hakket persille

Jeg bagte kun ét flute i dag, da det er rigeligt til, hvad vi kan spise, så vil tro, at portionen herover passer til 3-4 personer.

Rør gæren ud i vandet og rør salten i. Rør melet i og ælt det godt, til dejen er meget elastisk, gerne på en køkkenmaskine, ca.8 minutter, ellers længere.

Lad dejen forhæve tildækket i 2 timer.

Del dejen i to og ælt luften ud af den. Form hver del til et tyndt flute og læg dem på en bageplade med bagepapir., ikke alt for tæt. Lad brødene efterhæve 3 timer tildækket, til de er blevet dobbelt så store.

Sæt ovnens bradepande nederst i ovnen og varm ovnen op til 230 grader. Sæt flutene ind og hæld et glas koldt vand i bradepanden. Luk med det samme, så dampen ikke slipper ud. Bag flutet ca. 20 minutter.

Lad flutet køle af på en bagerist. Dæk det med et viskestykke, så det bliver lidt mindre hårdt i overfladen, så er det nemmest at putte smørret i.

Hvidløgssmør:
Rør smørret sammen med presset hvidløg og hakket persille. Stil smørret i køleskabet, til det skal bruges, så det når at blive mere stift i det.

Skær skiver i de afkølede flutes, uden du skærer helt igennem. Skær tynde skiver af hvidløgssmørret og put det forsigtigt ned i hver åbning i flutet. Varm det nederst i ovnen, til smørret er smeltet, ca. 200 grader. Hvis flutet ikke er sprødt ovenpå, kan du de sidste par minutter sætte det længere op i ovnen. Bare hold lidt øje med det.

Server lunt.


Hvidløgssmørret røres sammen og stilles i køleskabet.


Det færdigbagte flute køler af på en rist.


Der skæres revner i det afkølede flute, og hvidløgssmørret
skæres i skiver og puttes i revnerne.

Hvidløgsflutet, efter det er blevet lunet i ovnen, mums!









Cordon bleau med sprøde ovnkartofler (2 personer)

4 små middagskoteletter
4 store eller 8 små stykker skinke (f.eks. serano, men andet kan sagtens bruges)
Emmentaler

6-8 mellemstore kartofler
Olie
salt

Skrub kartoflerne med en svamp, så de er rene udenpå. Skær dem i både og pensl med lidt olie. Drys med salt.
Bag dem i ovnen ca. 1 time ved 200 grader (afhængig af hvor tykke bådene er blevet).

Skær en lomme i hver kotelet og læg den, så den er åben. Læg et stykke skinke på hver halvdel og derefter et stykke emmentaler på den ene halvdel. Luk hver kotelet med en kødnål.

Steg koteletterne på panden, til de er gennemstegte. Krydr med salt.

Der skæres en lomme i hver kotelet, og et stykke skinke lægges på hver
halvdel. På den ene halvdel lægges et stykke emmentalerost.

Koteletterne lukkes med en kødnål eller to.


Aftenens tallerken. Desværre fik jeg ikke et billede af cordon bleau'en indeni,
så det må I have til gode til en anden gang. Men de så flotte ud indeni :)
















































Det var rigtig dejligt at prøve noget nyt i dag. Og det smagte rigtig godt. Jeg var især imponeret over hvidløgsflutet, og jeg er sikker på, at det kommer til at være en tilbagevendende klassiker, for Christian elskede det også.
Som jeg har skrevet før, så tager det lang tid at lave de her flutes pga. den lange hævetid, men resultatet er helt suverænt. Det bliver luftige, sprøde flutes, som ikke kan købes bedre i nogen forretning. Så giv det en chance. Det smager også supergodt uden surdejen, når kryddersmørret er i.

I dag er for mig gået med at afprøve mit nyt objektiv. Christian lavede en lang og grundig test af det i går, der konkluderede, at optikken er fin skarp, men den er ikke god til at ramme fokus hver gang på blænde 1.4. Men den kan godt tage skarpe billeder.
Jeg er muligvis bare blevet forvænt, da jeg er vant til en meget høj skarphed og kvalitet, eftersom de to objektiver, jeg normalt skyder med, er nogle af Canons allerskarpeste. Og det er det nye ikke, men det kan faktisk godt yde. Jeg skal bare være indstillet på, at det ikke er hvert eneste skud, der bliver en keeper, selvom jeg selv gør alt det rigtige.

Men det er sjovt at kunne gå så langt ned i blændetal. Det giver en helt speciel effekt, og det smadrer baggrunden totalt. Det kan jeg rigtig godt lide.
Jeg tror i det hele taget, at jeg godt kan lide at tage billeder, der viser verden på en hel anden måde, end vi lige ser den. Det er i hvert fald det, der tiltrækker mig ved makrofotografi. Med makro kan man gå supertæt på og komme til at se detaljer, som man ikke kan se så godt med det blotte øje. Det åbner til en hel ny verden, synes jeg.


Kattene er forholdsvis tålmodige hjælpere, når jeg skal afprøve det nye objektiv, så det er jo dejligt. Her er et par skud af Putte fra i eftermiddag:









Jeg er blevet positivt overrasket over tiden med linsen i eftermiddag. Den kan faktisk godt give billeder, jeg er tilfreds med, hvis jeg bare indstiller mig på, at jeg må tage de billeder nogle gange, før jeg har det, jeg gerne vil have. Fordi den ikke er særlig præcis i sin fokusering hver gang. Det er noget nyt for mig, for jeg har været vant til, at hvis billedet ikke bliver, som jeg vil have det, så er det mig, der er den afgørende faktor. Her er det objektivet.
Men efter at have set, at den faktisk godt kan give de resultater, jeg eftersøgte, har jeg mere eller mindre overvejet at beholde den.

Christian har været i haven i dag og ordne en masse. Han har slået græsset og været i gang med at fjerne ukrudt fra opgangen bl.a., så han er lidt flad i aften. Lige nu er han dog i haven sammen med drengene og lege med mit nye objektiv. Jeg håber, at han også får noget glæde af det. Jeg har så længe lånt linser af ham, så det er rart endelig at have noget, han kan låde af mig :)

2 kommentarer:

  1. Super god opskrift på hvidløgs flute! :D

    SvarSlet
  2. Tak for rosen :) Vi synes også, det er et supergodt hvidløgsflute, mums! Må vist snart lave det igen.

    SvarSlet