mandag den 20. februar 2012

Surdejsflutes

Jeg fik i eftermiddag afprøvet endnu en opskrift med min surdej til et flute, som jeg bagte som tilbehør til vores aftensmad i aften.
Det er et flute, der skal hæve meget længe, men det giver en superlækker smag med den lange hævetid og surdejen. Krummen var rigtig fin og luftig, og skorpen var dejligt sprød. Jeg nøjedes med at lave ét flute, da vi ikke spiser mere til vores aftensmad. Opskriften herunder er på 4 stk. og fra Meyers Bageri.


Surdejsflutes (4 stk.)

4,5 dl lunkent vand
2 dl surdej
20 g havsalt
10 g gær
900 g hvedemel (jeg brugte Økologisk Bornholmsk hvedemel med højt proteinindhold)

Rør gæren ud i vandet og rør surdejen i. Rør salt og mel i, og ælt dejen grundigt. Lad dejen forhæve tildækket i 2 timer.

Slå luften ud af dejen og form den til et langt, tyndt flute. Lad flutet hæve på en bageplade med bagepapir tildækket i 2-3 timer, til det mindst har dobbelt størrelse.

Sæt en bradepande i bunden af ovnen og tænd på 230 grader. Rids flutet forsigtigt, så det ikke bliver for dybt. Når ovnen er varm, sættes pladen med brødet ind midt i ovnen. Put et glas koldt vand i bradepladen og luk hurtigt, så dampen ikke slipper ud. Bag brødet i ca. 20 minutter. Afkøl på en rist.

Den forhævede dej formes til et tyndt flute.

Flutet efterhæver 2-3 timer og ridses forsigtigt.

Det færdigbagte flute.

Den fine krumme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar