lørdag den 13. oktober 2012

Espressocupcakes med kaffefrosting

I går fik jeg afprøvet en cupcakeopskrift fra en af mine nye kogebøger "Kagedage", en ny udgivelse fra ham, der også står bag The Hummingbird Bakery kagebogen. Jeg ville gerne bage lidt godt til Christians far, da han er kommet til skade med ryggen, så han trænger til lidt forkælelse.

Jeg var egentlig lidt skeptisk omkring opskriften, for det er både en kaffecupcake og kaffefrosting, og jeg tænker, at man ofte sætter kaffe sammen med chokolade, og jeg tænkte, at det måske blev for meget med al den kaffesmag. Så jeg overvejede at lave en chokoladefrosting til i stedet. Men efter en snak med Christian endte det med kaffefrostingen alligevel, da han gerne ville prøve den, og det var et godt valg, for frostingen var superlækker. Og kaffesmagen blev ikke for meget :) Frostingen var så lækker, at jeg vil overveje at bruge den til andre ting i fremtiden.

Selve dejen var meget våd, mere end de deje plejer at bruge til muffins, så jeg var lidt bange for, at de ville være umulige at få bagt til noget sammenhængende, men det gik fint, og de blev rigtigt flotte. Jeg halverede opskriften og fik 6 stk. Der var i øvrigt lidt rigelig frosting, men det kommer jo nok an på, hvor meget man ønsker på sine cupcakes. Med den mængde, jeg puttede på, rækker frostingen til i hvert fald 8 cupcakes.





Espressocupcakes med kaffefrosting (6 stk)

1 1/4 dl mælk
10 g espressokaffepulver (jeg brugte Nescafé Gold koffeinfri, da det var det, vi havde hjemme)
40 g margarine (eller smør)
140 g sukker
120 g hvedemel
½ spsk bagepulver
Et lille nip salt (undlad salt, hvis du bruger saltet smør)
1 æg

Kaffefrosting:
1/4 dl mælk
8 g espressokaffepulver
250 g flormelis
80 g smør
Evt. 18 chokoladekaffebønner til pynt

Tænd for ovnen på 190 grader.
Varm mælken til kagen op uden den koger (jeg varmede den i mikroovnen). Rør kaffepulveret i og rør, til det er helt opløst.

Bland sukker, mel, bagepulver og salt og rør det sammen med margarinen på en køkkenmaskine eller med håndmikseren, til det er helt smuldret i melblandingen. Tilsæt 3/4 af kaffemælken og rør, til det er en mere sammenhængende masse. Rør den sidste 1/4 kaffemælk i og rør, til dejen er ensartet.

Fyld dejen 2/3 op i muffinforme (brug papir, hvis det er i en metalform) og bag kagerne 18-20 minutter. De er færdige, når der ikke hænger dej ved en gaffel, kødnål eller lignende, du prikker dem med. Mine fik knap 20 minutter.
Lad kagerne stå lidt og køle af i metalformen, før du vender dem ud. Lad dem køle helt af.

Kaffefrosting:
Varm mælken op, uden den koger. Opløs kaffepulveret deri.

Rør smør og flormelis sammen med en håndmikser eller på en køkkenmaskine, til smørret er findelt i sukkeret. Rør kaffemælken i lidt ad gangen og pisk så, til frostingen er let og fluffy.

Når kagerne er afkølet, fordeles frostingen på kagerne. Pynt med chokoladekaffebønnerne.

Kagerne må ikke opbevares på køl, da de så bliver tørre, så put frostingen på, når de skal bruges, og opbevar dem ellers fremme ved stuetemperatur. Jeg havde mine sat i vindfanget, da der er lidt køligere, men det var alligevel koldt nok til, at frostingen blev berøringstør og lidt stiv i det, og det er jo ikke meningen. Så næste gang bliver de bare opbevaret fremme. Der er trods alt en del sukker i frostingen, så det burde ikke være noget problem :)

Espressocupcakes'ne før de fik frosting på.

Efter frostingen.

Fire stk. pakkes pænt ned i en æske.

Klar til at give væk. Det er svært at se, men kassen er faktisk lyserød :)

Der skete også noget rigtigt spændende i går. Vi var nemlig ude og hente vores lille, nye kattepige, der i går var klar til at flytte hjemmefra. Vi kom hjem med hende i går aftes, så det hele er meget nyt. Men hun er en sød og modig lille pige, så det går rigtig godt :)

Jeg skal nok vende tilbage og fortælle mere om hende i løbet af de næste dage, men lige nu er jeg bare for træt til at blogge mere. Det har været nogle hårde dage, og døgnrytmen er også lidt off efter at have skullet sikre os, at hun var tryg i nat. Så søvnen er bliver noget afbrudt. Jeg har også været ude og handle nogle småting i eftermiddag, mens Christian har været hjemme og passe hende, og måtte i 4(!) butikker for at finde et par gode andebryster, som vi skal spise i morgen. Lang (og kedelig) historie, men resultatet var, at jeg bare er endnu mere træt nu. Så jeg vil slappe af og koncentrere mig lidt om vores lille, nye familiemedlem resten af dagen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar