torsdag den 2. februar 2012

Greatest hits: Romkugler!

Greatest hits er sådan noget, der bliver udgivet, når folk ikke lige står med noget nyt ved hånden (og for at sælge rocker mange plader ved juletid ;) ). Det er nogle af de bedste og mest populære udgivelser, der fortjener en re-run.

Nu er det min tur til at køre greatest hits. Jeg forudser, at jeg ikke har så meget overskud til madlavning og bagning den næste tid, så jeg vil hive gode, gamle opskrifter og billeder frem, som forhåbentlig kan inspirere jer til at lave nogle lækkerier derude.
Der vil sandsynligvis også komme nye ting med, når jeg får lavet noget nyt. Min surdej er igen klar til at bage med, og det er et projekt, jeg starter op, når jeg er lidt mere ovenpå efter den sidste indlæggelse, regner jeg med.

Mit første greatest hit er hjemmelavede romkugler. De smager simpelthen helt fantastisk! Jeg har lavet dem nogle gange efterhånden, og det er ikke engang så svært. Det tager bare lidt tid. Men resultatet er det værd.

Romkuglerne skal opbevares i køleskabet, da de har en tendens til at "smelte" eller svede en smule, når de har stået fremme noget tid. Jeg foretrækker tivolidrys (det multifarvede på billedet), da jeg synes, det har en dejlig smag til romkuglerne.


Romkugler (ca. 12 store eller 24 små)

1 frysepose chokoladekage, 4 liters pose (en god, stærk en godt med kakao i).
1 portion smørcreme (100g smør eller margarine og 100g flormelis)
1½ flaske romessens (sådan cirka. Smager det til, til jeg syntes, det passede. Bruger selv dr. Oetkers)
Hindbærmarmelade (smager den til ligesom med romessensen)


Jeg laver som regel en chokoladekage til formålet. Laver den godt stærk med rigelig kakao. Skal man lave det samme eftermiddag, smider man bare kagen i en frysepose og i fryseren, når den er kølet lidt af. Så er den hurtigere kold.

Blend kagen, så den er helt fin og klumpfri.

Rør smørcremen sammen og ælt den ind i kagekrummerne. Hvis du bruger meget marmelade, kan du evt. holde lidt af smørcremen tilbage.

Tilsæt rom og marmelade lidt ad gangen og smag til, til den har den smag, du gerne vil have. Ælt det hele godt sammen.

Form til kugler og tril i krymmel (eller kokosmel eller hvad man nu foretrækker til romkugler). Sæt dem evt. i papirmuffinsforme. Stil dem i køleskabet.

Da dejen er ret blød, er romkuglerne bedst at spise lige fra køleskabet, mens de er kolde.   

En portion store romkugler


En portion lidt mindre (halloween udgave ;))




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar